Nowy Ford Ranger Raptor wskakuje na drogi. W końcu z porządnym silnikiem!

Przygotowany do skakania po wydmach, z podwójnie uturbionym silnikiem V6 i systemem anti-lag – Ford Ranger Raptor to samochód, o który prosili klienci. Jest jeszcze lepszy od poprzednika (to możliwe?), a co najważniejsze, trafi do Polski.

Ranger Raptor w swoim naturalnym środowiskuRanger Raptor w swoim naturalnym środowisku
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Mateusz Lubczański

Ford Ranger Raptor to samochód, który zrobił na nas ogromne wrażenie. Pick-up przygotowany do naprawdę trudnego terenu mógł gnać po wertepach z ogromnymi prędkościami. Wygląda świetnie, ale ma jeden – malutki – problem. W Polsce oferowany jest jeszcze z dwulitrowym silnikiem Diesla. Dla niektórych kierowców to za mało.

Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor © mat. prasowe

– Tak, elektromobilność jest ważna, ale słuchamy się naszych klientów – powiedział podczas prezentacji nowego Rangera jeden z inżynierów. Nie ukrywają oni, że to auto w stylu już niespotykanym. W filmie promocyjnym Ranger Raptor wyskakuje z lecącego samolotu na pas startowy (niczym w Forzie Horizon). Podczas wideokonferencji z dziennikarzami kierowca Rangera próbował "lecieć bokiem" przez opuszczony hangar. Bo wszystko, co związane z Rangerem Raptorem ma być epickie, robiące wrażenie i po prostu "badass" (z braku laku – "ancymon").

No więc Ranger Raptor na pewno jest ancymonem. Silnik Diesla nie znika, ale oferta poszerza się o motor z Bronco Raptora. Trzylitrowe V6 ma dwie turbosprężarki i system anti-lag (turbo podtrzymywane jest przez 3 sekundy po zdjęciu nogi z gazu), a do tego generuje 288 KM i 491 niutonometrów. Jeszcze nie wiemy, w ile Raptor przyspiesza do setki, ale twórcy mówią o poziomie hot hatcha - oczywiście na szutrze.

Ford Ranger Raptor - wnętrze
Ford Ranger Raptor - wnętrze © mat. prasowe

Jak stwierdzają inżynierowie, na offroadowym torze wyścigowym mającym 10 km, nowy Ranger Raptor objeżdża starszą konstrukcję o całą minutę. To więc po prostu rewolucja, a osiągnięto ją nie tylko przez dodanie mocy czy zainstalowanie 10-biegowej przekładni.

Wzmocniono ramę. Całkowicie zmieniono zawieszenie. O 20 mm zwiększono jego skok z przodu. Było to konieczne ze względu na cięższą jednostkę napędową. To konstrukcja FOX-a wywodząca się z rajdów Baja, a specjalne czujniki sprawdzają 5 tys. razy na sekundę położenie koła. Amortyzatory wypełniono płynem z teflonem, zmniejszając tarcie. Zamontowano blokady różnicowe na każdej osi i co najważniejsze - moc można przekazać tylko na tylną oś, zamiatając tyłem aż miło.

Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor © mat. prasowe

Raptor oczywiście różni się od swoich "cywilnych" odmian. Tak naprawdę takie same są tylko drzwi. "Każdy element jest tu z jakiegoś powodu" - informują przedstawiciele Forda. Dlatego też w kabinie mamy np. inspirowane lotnictwem fotele. Nie zabraknie dużego, ponad 12-calowego ekranu i systemu audio składającego się z 10 głośników.

Co jeszcze ciekawsze, Raptor jest traktowany priorytetowo i pojawi się w salonach jeszcze w tym roku, choć realistycznie najwcześniej możemy spodziewać się go zimą. "Zwykłe" wersje Rangera trafią do klientów dopiero w pierwszym kwartale 2023 roku.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/10] Źródło zdjęć: |
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇