Nowy Ford Focus gotowy do walki. Technika, dopracowanie, uniwersalność
Choć w Polsce nie jest to specjalnie widoczne, Focus od lat gra rolę najgroźniejszego konkurenta Volkswagena Golfa w Europie. Nowa generacja może być sporym zagrożeniem dla Niemców. Auto jest dopracowane technologicznie, a z wyglądu nie szokuje. W końcu najbardziej lubimy melodie, które już słyszeliśmy.
10.04.2018 | aktual.: 01.10.2022 18:52
Nowy Focus wygląda mniej charakterystycznie, ale to może spodobać się klientom. Ma być skoncentrowany na człowieku i zaprojektowany na nowo od pierwszej kreski. Sądząc po wyglądzie na pierwszych zdjęciach, niewiele w tym przechwałek.
Rzeczywiście, samochód ma mało wspólnego z generacją produkowaną od 2010 r. Bliżej mu raczej do innych modeli obecnych na rynku. Dotyczy to w szczególności tyłu samochodu, w którym trudno dopatrzeć się jakichś nawiązań do poprzednika.
Samochód powstał na nowej płycie podłogowej C2. W wersji pięciodrzwiowej jest dłuższy o poprzednika o 20 mm, ale rozstaw os zwiększono o 53 mm. Auto jest przy tym o 30 mm niższe. Producent chwali się, że nowy Focus wśród kompaktów nie ma sobie równych pod względem aerodynamiki. Postawiono na wydłużenie i obniżenie pojazdu.
Dzięki dwuczęściowym tylnym lampom poszerzono klapę przestrzeni bagażowej. W przypadku nadwozia kombi oferuje ona maksymalnie aż 1653 l (po złożeniu kanapy). Przód wyróżnia kojarząca się z Fordem osłona chłodnicy. W wersji Vignale jego dolna część została zwiększona do całej szerokości auta.
Sporo zmieniło się we wnętrzu. Jak zapewnia Ford, materiały w zasięgu dotyku kierowcy i pasażerów są miękkie i charakteryzują się przyjemną fakturą. Na szczycie środkowej części kokpitu znalazł się dotykowy ekran. Pod nim umieszczono poziomo ukształtowane nawiewy, a niżej panel sterowania klimatyzacją z fizycznymi pokrętłami, obiecującymi dobrą ergonomię.
W przypadku egzemplarzy z automatyczną skrzynią biegów pokrętło zajęło również miejsce lewarka. Takie rozwiązanie zapewnia większą swobodę w kabinie.
Kierowca nowego focusa będzie miał przed sobą klasyczne zegary. Samochód będzie jednak można wyposażyć w przezierny wyświetlacz HUD. Dzięki niemu nie trzeba odrywać oczu od drogi, by sprawdzić podstawowe parametry jazdy.
Dzięki zastosowaniu nowej platformy Focus jest nawet o 88 kg lżejszy od poprzednika. Samochód ma być przy tym sztywniejszy. Sztywność skrętna wzrosła o 20 proc., a sztywność punktów mocowania zawieszenia nawet o 50 proc.
Tym, co nie spodoba się części miłośników Focusa, jest zawieszenie. W przypadku aut z silnikiem benzynowym o pojemności 1,0 i dieslem 1,5, z tyłu zastosowano belkę skrętną. Nowy system elektrycznego wspomagania hamowania ma skracać drogę zatrzymywania się auta rozpędzonego do 100 km/h o jeden metr.
Pod maską Focusa będzie mógł pracować silnik benzynowy o pojemności 1,0 l lub 1,5 l, albo motor wysokoprężny o pojemności 1,5 l. Pierwszy z nich będzie występował w wariantach o mocy 85, 100 lub 125 KM. Jednostka 1,5 zaoferuje 150 lub 182 KM.
Zwolennicy diesli będą mogli wybierać pomiędzy wersjami o mocy 95, 120 i 150 KM. Silniki będą parowane z sześciostopniowym "manualem" albo ośmiobiegowym automatem. Ta druga opcja będzie dostępna tylko z silnikami benzynowymi 1,0 125 KM, 1,5 150 KM i dieslem o mocy 120 lub 150 KM.
Nie mniej ważna od silników jest technika. W kwestii bezpieczeństwa w nowym Focusie mamy do dyspozycji szeroki wachlarz systemów wspomagających. Układ zapobiegający wypadkom, który wykorzystuje radar i kamerę, wspomaga ominięcie przeszkody.
Jest też system ostrzegający i hamujący w rawie wyjeżdżania tyłem z poprzecznego miejsca parkingowego wprost pod jadący ulicą pojazd. W niektórych rajach, ale jeszcze nie w Polsce, dostępny jest też układ informujący o wjechaniu na drogę pod prąd. Tu wykorzystywany jest zarówno obraz z kamer, jak i informacje z systemu nawigacji.
Ford postawił też na nowoczesne technologie i komunikację. System FordPass Connect umożliwia sparowanie nawet 10 urządzeń z samochodowym hotspotem Wi-Fi. W systemie nawigacji na bieżąco aktualizowane są dane o ruchu, a aplikacja na urządzenia mobilne umożliwia m.in. zlokalizowanie auta na parkingu, zdalne blokowanie i otwieranie drzwi auta czy zdalny rozruch w samochodach z automatyczną skrzynią biegów.