Bronco może wyjeżdżać z fabryki na 35-calowych kołach.© mat. prasowe

Nowy Ford Bronco to prawdopodobnie najlepsza terenówka świata. Warto było czekać 24 lata

Ford nareszcie zaprezentował jedną z najbardziej oczekiwanych amerykańskich premier ostatnich lat. Nowe Bronco łączy dziedzictwo kultowych poprzedników ze zdobyczami współczesnej techniki. To stuprocentowa terenówka i potężny rywal dla Jeepa Wranglera czy Land Rovera Defendera.

Bronco to legenda Ameryki produkowana w latach 1965-1996, która teraz, po 24 latach przerwy, powraca w wielkim stylu z 2-drzwiowym i - po raz pierwszy w historii - 4-drzwiowym nadwoziem. Obydwa warianty zgrabnie łączą stylistyczny dorobek poprzedników z nowoczesnością i choć trudno określić Bronco mianem pięknego auta, z pewnością jest to bardzo atrakcyjna terenówka.

Funkcja ponad formę

Ford nie ukrywa, że chciał przede wszystkim stworzyć auto, które będzie sprawdzać się w trudnych, terenowych warunkach. Zapomnijcie o luksusach, choć nie oznacza to oczywiście, że nowe Bronco jest spartańskie. Bardzo współczesne wyposażenie i liczne dodatki przeplatają się tu jednak z prostymi materiałami, które można łatwo wyczyścić. W podłodze znajdziemy nawet otwory do zlewania wody, a drzwi czy elementy dachu można bardzo łatwo i szybko zdemontować.

Bronco może pochwalić się największym w klasie prześwitem wynoszącym 294 mm i głębokością brodzenia sięgającą 851 mm. Maksymalny kąt rampowy wynosi natomiast 29 stopni, zejścia 37,2 stopnia, a natarcia 43,2 stopnia. To świetne parametry jak na fabryczny pojazd. Tym bardziej że Bronco można zamówić z seryjnymi, terenowymi oponami o średnicy 35 cali i to bez konieczności modyfikacji zawieszenia. Całą konstrukcję oparto na sprawdzonej ramie z wysokowytrzymałej stali, do której przytwierdzono niezależne zawieszenie o dużym skoku (opcjonalnie może być oparte na podzespołach Bilsteina).

Obraz
© mat. prasowe

Nie jest źle, ale zapomnijcie o V8

Pod maską terenowego forda w zależności od wersji montowany będzie 2,3-litrowy motor EcoBoost generujący 270 KM mocy i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego lub większe, 2,7-litrowe V6, gdzie będzie to odpowiednio 310 KM i 542 Nm. Jak na razie to jedyne silniki dostępne w gamie, choć można je parować z dwoma rodzajami skrzyń biegów.

Standardem jest 7-biegowa przekładnia manualna wykorzystująca dodatkowe przełożenie do pełzania. W opcji dostaniemy natomiast 10-stopniowy automat. Jeśli chodzi o sam napęd, znajdziemy tu standardowe tryby 2H, 4H i 4L, a przełożenie bazoweg reduktora wynosi 2.72:1. Chętni mogą jednak wybrać opcjonalny, elektronicznie sterowany dyferencjał Spicer Performa-TRAK z przełożeniem 3.06:1. Co warte odnotowania, synchronizacja reduktora to standard w każdym z wariantów.

Nowoczesne rozwiązania wspomogą jazdę w terenie

W nowym Bronco będzie sporo elektroniki, która ma czynić jazdę w terenie bardziej efektywną i przyjemniejszą. Za systemem o nazwie Trail Toolbox kryją się takie rozwiązania jak: Trail Control utrzymujący stałą, niską prędkość na żądanie (terenowy tempomat), Trail Turn Assist wykorzystujący system Torque Vectoring do zacieśniania skrętu podczas jazdy w terenie czy Trail One-Pedal Drive pozwalający kierowcy precyzyjniej dawkować moc przy jeździe z użyciem samego gazu.

Wyposażenie z zakresu komfortu także nie daje powodów do narzekań. Standardem są np. rozbudowane multimedia z 8-calowym ekranem dotykowym, który w bogatszych wersjach może mieć przekątną 12 cali. Ciekawostką jest też aplikacja pozwalająca rejestrować jazdę w terenie i dzielić się swoimi wyczynami z innymi użytkownikami modelu lub publikować je w mediach społecznościowych.

Obraz
© mat. prasowe

Na uwagę zasługuje również system GOAT (ang. "Koza"). To skrót od Goes Over Any Type (of Terrain), za którym kryje się pokrętło umieszczone na tunelu środkowym, pozwalające korzystać z automatycznych trybów jazdy dopasowanych do aktualnej nawierzchni. Do tego trzeba jeszcze dorzucić system kamer 360 stopni, nawigację satelitarną i liczne uchwyty pozwalające na zamocowanie telefonu, czy dodatkowych kamer sportowych GoPro.

Każdy egzemplarz będzie wyjątkowy

Bronco to kultowa nazwa, można powiedzieć, że marka sama w sobie, a takie pojazdy są często traktowane przez klientów emocjonalnie. Wielu z nich pragnie się wyróżnić, z czego Ford doskonale zdaje sobie sprawę.

Obraz
© mat. prasowe

Dlatego też klienci dostaną do wyboru 11 lakierów nadwozia, które będzie można łączyć w ciekawe kombinacje oraz kilka wersji wyposażenia różniących się charakterem. Warto zwrócić uwagę na ich nazwy: Big Bend, Black Diamond, Outer Banks, Wildtrak i Badlands to wyraziste określenia, których raczej nie znajdziecie u europejskich producentów.

Ile trzeba będzie za to zapłacić? Bazowa odmiana z 2-drzwiowym nadwoziem w USA została wyceniona na 29 995 dolarów, co w przeliczeniu na złotówki daje niecałe 120 tys. Bronco ma wszystko, by poważnie zagrozić Wranglerowi, który w ostatnich dekadach umacniał swoją pozycję na rynku amerykańskich terenówek. Choć to nieco inna bajka, może też odebrać wielu klientów Defenderowi, który w oczach wielu stracił swój prosty charakter.

Czekaliśmy aż 24 lata, ale było warto. Bronco to prawdopodobnie najlepsza, współczesna terenówka na świecie. Nie pozostaje nic innego jak czekać na bezpośrednie starcie z konkurentami w naturalnym środowisku takich aut, czyli trudnym terenie.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/62]
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (45)