Nissan Leaf Piloted Drive 1.0 gotowy do jazdy autonomicznej

Nissan dołącza do grona producentów, którzy w najbliższej przyszłości zamierzają wprowadzić na rynek samochody autonomiczne.

Obraz
Marcin Łobodziński

Nissan opracował technologię Piloted Drive 1.0, którą zastosował w modelu Leaf, czyli w pełni elektrycznym kompakcie. Obecnie trwają intensywne testy tego samochodu w Tokio. Leaf Piloted Drive 1.0 jest się w stanie poruszać w pełni autonomicznie przede wszystkim na autostradzie, a jego użytkownicy mają się poczuć w nim tak, jak gdyby był prowadzony przez doświadczonego kierowcę. Leaf został wyposażony w 12 kamer, 5 czujników radarowych, 4 skanery laserowe i czujniki ultradźwiękowe. To wszystko aby bezpiecznie zmienić pas, włączyć się do ruchu czy wyprzedzić inny samochód.

Japonia może być pionierem we wprowadzeniu jazdy autonomicznej, ponieważ już w przyszłym roku ma ona dozwolona na autostradach samochodami, nad którymi kierowca może przejąć pełną kontrolę gdy tylko zechce. To dobry poligon doświadczalny choćby dlatego, że autostrady w Japonii nie są oblegane tak jak w krajach europejskich. Jednocześnie wprowadzenie autonomii na autostradach do bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ jazda z jednej strony jest najbardziej monotonna ze wszystkich warunków, w jakich poruszamy się samochodami, natomiast z drugiej, przez wysokie prędkości nie można sobie pozwolić na dekoncentrację. Jazda autostradowa nie wymaga też gwałtownych manewrów, a jedynie utrzymania prędkości, pasa ruchu i odległości do innych pojazdów.

Plan Nissana polega na przygotowaniu w pełni autonomicznego samochodu do roku 2020, który będzie jednocześnie przełomowy w historii motoryzacji. Wymuszone prawem ograniczenia emisji CO2 spowodują powiększenie się rynku samochodów elektrycznych, a nowy Leaf 30kW ma mieć też zasięg wynoszący do 250 km, odpowiadający potrzebom przeciętnego klienta.

Leaf o zwiększonym zasięgu już został zaprezentowany, a jego sprzedaż w Europie ruszy na początku przyszłego roku. Pojemność baterii powiększono do 30 kWh bez zmiany ich rozmiarów, a jedynie poprzez dołożenie 21 kg masy. Poprawę wydajności akumulatora uzyskano dzięki modyfikacji konstrukcji oraz zachodzących w nim procesów chemicznych. Zastosowano katodę o wysokiej wydajności oraz układ 8-ogniwowy, który zastąpił 4-ogniwowy.

Oto nowy Nissan Leaf, ale czy będzie autonomiczny?
Oto nowy Nissan Leaf, ale czy będzie autonomiczny?

Jednak w pełni autonomicznym Leafem będzie najpewniej zupełnie nowy model kolejnej generacji, którego kilka dni temu Nissan zaprezentował na pojedynczej fotografii, a oficjalny debiut nastąpi podczas Salonu Samochodowego w Tokio. Akurat wdrożenie go do produkcji zajmie około 4-5 lat. Zasięg auta ma sięgać nawet 400 km! To będzie duży postęp nie tylko w zasięgu, ale i stylistyce, ponieważ nowy Leaf może wyglądać zdecydowanie bardziej atrakcyjnie niż nieco pokraczny obecnej generacji.

Wybrane dla Ciebie

Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik