Nissan Leaf Piloted Drive 1.0 gotowy do jazdy autonomicznej

Nissan Leaf Piloted Drive 1.0 gotowy do jazdy autonomicznej

Nissan Leaf Piloted Drive 1.0 gotowy do jazdy autonomicznej
Marcin Łobodziński
26.10.2015 06:57, aktualizacja: 02.10.2022 09:15

Nissan dołącza do grona producentów, którzy w najbliższej przyszłości zamierzają wprowadzić na rynek samochody autonomiczne.

Nissan opracował technologię Piloted Drive 1.0, którą zastosował w modelu Leaf, czyli w pełni elektrycznym kompakcie. Obecnie trwają intensywne testy tego samochodu w Tokio. Leaf Piloted Drive 1.0 jest się w stanie poruszać w pełni autonomicznie przede wszystkim na autostradzie, a jego użytkownicy mają się poczuć w nim tak, jak gdyby był prowadzony przez doświadczonego kierowcę. Leaf został wyposażony w 12 kamer, 5 czujników radarowych, 4 skanery laserowe i czujniki ultradźwiękowe. To wszystko aby bezpiecznie zmienić pas, włączyć się do ruchu czy wyprzedzić inny samochód.

Japonia może być pionierem we wprowadzeniu jazdy autonomicznej, ponieważ już w przyszłym roku ma ona dozwolona na autostradach samochodami, nad którymi kierowca może przejąć pełną kontrolę gdy tylko zechce. To dobry poligon doświadczalny choćby dlatego, że autostrady w Japonii nie są oblegane tak jak w krajach europejskich. Jednocześnie wprowadzenie autonomii na autostradach do bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ jazda z jednej strony jest najbardziej monotonna ze wszystkich warunków, w jakich poruszamy się samochodami, natomiast z drugiej, przez wysokie prędkości nie można sobie pozwolić na dekoncentrację. Jazda autostradowa nie wymaga też gwałtownych manewrów, a jedynie utrzymania prędkości, pasa ruchu i odległości do innych pojazdów.

Plan Nissana polega na przygotowaniu w pełni autonomicznego samochodu do roku 2020, który będzie jednocześnie przełomowy w historii motoryzacji. Wymuszone prawem ograniczenia emisji CO2 spowodują powiększenie się rynku samochodów elektrycznych, a nowy Leaf 30kW ma mieć też zasięg wynoszący do 250 km, odpowiadający potrzebom przeciętnego klienta.

Leaf o zwiększonym zasięgu już został zaprezentowany, a jego sprzedaż w Europie ruszy na początku przyszłego roku. Pojemność baterii powiększono do 30 kWh bez zmiany ich rozmiarów, a jedynie poprzez dołożenie 21 kg masy. Poprawę wydajności akumulatora uzyskano dzięki modyfikacji konstrukcji oraz zachodzących w nim procesów chemicznych. Zastosowano katodę o wysokiej wydajności oraz układ 8-ogniwowy, który zastąpił 4-ogniwowy.

Oto nowy Nissan Leaf, ale czy będzie autonomiczny?
Oto nowy Nissan Leaf, ale czy będzie autonomiczny?

Jednak w pełni autonomicznym Leafem będzie najpewniej zupełnie nowy model kolejnej generacji, którego kilka dni temu Nissan zaprezentował na pojedynczej fotografii, a oficjalny debiut nastąpi podczas Salonu Samochodowego w Tokio. Akurat wdrożenie go do produkcji zajmie około 4-5 lat. Zasięg auta ma sięgać nawet 400 km! To będzie duży postęp nie tylko w zasięgu, ale i stylistyce, ponieważ nowy Leaf może wyglądać zdecydowanie bardziej atrakcyjnie niż nieco pokraczny obecnej generacji.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)