Nie każdy wie, że Škoda Favorit była nie tylko hitem sprzedaży, ale i niezłą rajdówką

Škoda Favorit to samochód, który jeszcze kilkanaście lat temu stanowił częsty widok na polskich ulicach. Ten tani hatchback większości ludzi nieprzesadnie kojarzy się z motorsportem, co dziwi, gdyż Czesi mocno promowali ten model w rajdach.

Favorit świetnie radził sobie na rajdowych trasachFavorit świetnie radził sobie na rajdowych trasach
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Skoda
Aleksander Ruciński

Škoda wspomina swój sportowy dorobek, przypominając nam o jednej z najważniejszych konstrukcji w historii marki. Mowa oczywiście o modelu Favorit. Był on pierwszą, nowożytną škodą i naprawdę cywilizowanym autem, które w końcu pozwalało na rywalizację z zachodnimi konstrukcjami - nie tylko na rynku, ale i w sportach motorowych.

Premiera Favorita była prawdziwą rewolucją dla czeskiej marki. W 1988 roku oficjalnie skończyła się era przestarzałych, tylnosilnikowych konstrukcji, które ustąpiły miejsca nowoczesnemu hatchbackowi we współczesnej konfiguracji: z napędem na przód i jednostką umieszczoną tuż nad przednią osią.

By podkreślić marketingowy wymiar technicznej rewolucji oraz udowodnić faktyczne zalety takiego rozwiązania, Czesi opracowali rajdowe wydanie Favorita, które wyjechało na trasy jeszcze w 1988 roku. Początkowo na potrzeby testów i bez homologacji. Już wtedy jednak było wiadomo, że Favorit może nieźle namieszać.

Skoda Favorit
Skoda Favorit © mat. prasowe / Skoda

Rok później udało się dostosować konstrukcję do wymogów kategorii A WRC, teoretycznie bardzo bliskiej pojazdom produkcyjnym. Rajdowy Favorit przeszedł jednak szereg zmian, które miały zwiększyć jego skuteczność w bojowych warunkach.

Nadwozie wykonano z cieńszej blachy, zwiększając przy tym sztywność konstrukcji za pomocą dodatkowych wzmocnień, rozpórek i klatki bezpieczeństwa. Z kabiny zniknęło też zbędne wyposażenie i elementy wygłuszenia, a standardowe fotele zastąpiono kubełkami z szelkowymi pasami. Wszystko to przyczyniło się do znaczącego spadku masy - rajdowy Favorit ważył zaledwie 750 kg.

Niewielki silnik o pojemności zwiększonej z 1289,4 cm3 do 1299,6 cm3 był więc wystarczający do sprawnej jazdy. Tym bardziej, że dzięki modyfikacjom układu korbowo-tłokowego i dwóm gaźnikom Pierburg generował przyzwoite 118 KM zamiast seryjnych 68.

Konstrukcja okazała się przepisem na sukces w swojej kategorii. Duet Pavel Sibera i Petr Gross zwyciężył już w debiutanckim rajdzie Hanki rozgrywanym w Finlandii w 1989 roku. Później Czesi zaliczyli pasmo sukcesów, z czego najważniejsze były zwycięstwa w Rajdzie RAC, Fińskim Rajdzie 1000 Jezior i Rajdzie Akropolu. Favorit dojeżdżał na metę jako pierwszy także w rajdzie Monte Carlo. I to 3 razy z rzędu, w latach 1991-1994.

W 1995 roku został zastąpiony rajdową Felicią, która na rynku zadebiutowała rok wcześniej, otwierając kolejny udany rozdział w historii Škody.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/12] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne