25.08.2017 | aktual.: 01.10.2022 19:49
Prawda jest taka, że podobne firmy można policzyć na palcach jednej ręki. Jeżeli weźmiemy pod uwagę tylko rynek europejski i wyłączymy pick-upy, które są terenówkami, ale zaliczają się raczej do pojazdów użytkowych, pozostają nam dwie marki. Tylko Jeep (Wrangler), Mercedes (Klasa G) i Suzuki (Jimny) produkują i będą produkowały klasyczne auta do jazdy po bezdrożach, choć w przypadku Mercedesa nie znamy jeszcze przyszłości*. Land Rover pożegnał Defendera, a wszystko wskazuje na to, że następca ma być SUV-em o bardzo dobrych właściwościach terenowych, ale już nie klasyczną konstrukcją.
Cieszy więc fakt, że choć te trzy firmy - Suzuki, Mercedes i Jeep – na razie nie rezygnują. Należy też popatrzeć na to nieco inaczej. Dzięki wycofaniu się wielu producentów, łatwiej im walczyć o klienta na dość trudnym rynku, tym bardziej, że nie oferują podobnych produktów. Suzuki Jimny właściwie nie ma żadnej konkurencji. Przyjrzyjmy się zatem następcy tego modelu, czyli na dobrą sprawę auta produkowanego od lat 70. (początkowo jako Suzuki LJ i SJ, później jako Samurai).
Po tym co wiemy i co widzieliśmy do tej pory na szpiegowskich fotografiach, możemy wysunąć prosty i cieszący nas wniosek – Suzuki Jimny się nie zmieni. Zarówno pod względem charakteru, jak i funkcji, będzie to wciąż prawdziwe auto terenowe zbudowane na ramie, z zawieszeniem zależnym, reduktorem i prostym nadwoziem. Jest to o tyle pocieszające, że podczas premiery konceptu iM-4 mówiło się o tym, że model produkcyjny będzie następcą Jimny. Tymczasem Suzuki Ignis bazujący na tym koncepcie jest jego miejską alternatywą.
Zarówno wymiary samochodu, jak i proporcje, nie ulegną znaczącym zmianom. Prawdopodobnie nadwozie będzie jeszcze bardziej kanciaste niż obecnie, wciąż trzydrzwiowe, z tylnymi drzwiami otwieranymi na bok. Na nich będzie umieszczone koło zapasowe.
Większych zmian należy się spodziewać w kabinie oraz technice napędu. Wnętrze zostanie odświeżone stylistycznie w nurcie jaki obecnie panuje w innych modelach tego producenta. Pojawi się stacja multimedialna z dużym ekranem, co w chwili obecnej jest pożądane w każdym segmencie samochodów.
Pod maską znajdzie się nowy motor 1,0 BoosterJet z turbodoładowaniem, a opcją będzie automatyczna skrzynia biegów. Nie sądzimy, by cokolwiek zmieniło się w układzie przeniesienia napędu bezpośrednio na koła – pozostanie system dołączany i dwubiegowy reduktor.
Premiera samochodu nastąpi w 2018 r., być może na początku. Na razie obecna generacja Jimny nadal jest w produkcji.
koniec produkcji Mercedesa Klasy G nastąpi w marcu 2018 r.