Nowe systemy bezpieczeństwa w Volvo XC90 [wideo]
Nowe Volvo XC90 zostanie zaprezentowane w 2014 r. Samochód dostanie szereg systemów zwiększających bezpieczeństwo, którymi szwedzki producent chwali się już teraz.
07.08.2013 | aktual.: 10.10.2022 10:52
XC90 jest dostępne w sprzedaży od 2002 r. Na nowe wcielenie SUV-a trzeba będzie jeszcze trochę poczekać, na rynek wejdzie bowiem pod koniec 2014 r.
Na razie o samochodzie niewiele wiadomo. Pewne jest to, że będzie pierwszym Volvo, które otrzyma nowe układy dbające o bezpieczeństwo czynne. Niekoniecznie wszystkie opisane poniżej, ale z pewnością część z nich.
Na razie producent ze Szwecji testuje rozwiązania na takich modelach, jak V40, XC60, S60, V60 i V70. Volvo zaprezentowało działanie systemów na torze doświadczalnym zlokalizowanym nieopodal fabryki Torslanda, około 15 km od Göteborga.
Jeden z nowych układów będzie odpowiadał za wykrywanie pojazdów, pieszych i rowerzystów w nocy. Jest on rozwinięciem systemu automatycznego hamowania, który Volvo pokazało po raz pierwszy w 2006 r.
Volvo Cars Innovations: Pedestrian Detection In Darkness
Thomas Broberg, starszy doradca techniczny ds. bezpieczeństwa w Volvo Cars:
Współcześnie stosowane kamery radzą sobie o świcie i o zmroku, gorzej jest w całkowitych ciemnościach. Problem znika przy zastosowaniu nowej kamery – szybszej i bardziej czułej, z zaawansowaną kontrolą ekspozycji.
Volvo uważa ten system za bardzo ważny, ponieważ np. w Szwecji do 44% śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych dochodzi nocą. W Polsce najwięcej pieszych ginie w okresie jesienno-zimowym, kiedy szybko zapada zmrok. W 2012 r. najtragiczniejszy był listopad, kiedy śmierć poniosło 176 osób (15,2% ogółu ofiar wśród przechodniów).
Volvo Cars Innovations: Animal Detection
W takich krajach jak Szwecja czy Kanada każdego roku dochodzi do ponad 40 000 wypadków z udziałem zwierząt. Aby zminimalizować ryzyko zderzenia np. z łosiem (6000 kolizji rocznie w Szwecji), Volvo opracowało system wykrywający zwierzęta w dzień i w nocy. Układ Animal Detection może uruchomić pełne automatyczne hamowanie.
XC90 będzie można wyposażyć także w aktywny tempomat z asystentem kierowania, który wyewoluował z aktywnego tempomatu z technologią kontroli pasa ruchu. Po jego włączeniu samochód podąża za poprzedzającym pojazdem, wykorzystując dane z kamery i radaru, a silnik, hamulce i koło kierownicy działają automatycznie. Ponadto Volvo pracuje nad układem wykrywającym bariery i krawędź drogi.
Volvo przystąpiło też do programu Car 2 Car, którego celem jest opracowanie technologicznego standardu łączności między pojazdami. Technologia ta będzie wykorzystywać nadajniki umieszczone w autach i motocyklach oraz infrastrukturze drogowej.
Łączność pomiędzy pojazdami i infrastrukturą ma zaowocować następującymi udogodnieniami:
- informacje o zmianie sygnalizacji pozwalające na \wstrzelenie się\ w zieloną falę,
- informacje o pogodzie i warunkach jazdy,
- informacje o korkach,
- informacje o ograniczeniach prędkości na danej drodze,
- ostrzeganie o pojazdach uprzywilejowanych,
- ostrzeganie o ostrym hamowaniu innych pojazdów,
- ostrzeganie o pojazdach zepsutych lub wolnobieżnych oraz robotach drogowych,
- ostrzeganie o zbliżających się motocyklistach,
- ostrzeganie o samochodach przejeżdżających na czerwonym świetle.