Najlepsze silniki 2019 roku. Docenione Ferrari, mocny Ford z EcoBoostem i Jaguar
Poznaliśmy najlepszy silnik 2019 roku. Nagrody International Engine of the Year zostały rozdane. Na szczycie znalazła się doceniona już wcześniej jednostka, ale powody do zadowolenia ma również Ford, którego litrowy motor EcoBoost zdobył kolejną nagrodę. Zaskoczenia? Pojawiły się "elektryki", zniknęły diesle.
23.05.2019 | aktual.: 28.03.2023 10:56
Tegoroczna edycja International Engine (+ Powertrain) of the Year nie dzieli już jednostek pod względem ich pojemności, ale generowanej mocy. Nagroda główna, po raz czwarty z kolei, trafiła do Ferrari. Firma z Maranello została doceniona za silnik V8 biturbo o pojemności 3,9 litra, który napędza chociażby model 488. Dodatkowo ten motor wygrał w kategoriach: "najlepszy silnik sportowy", grupie o mocy 550 - 650 KM oraz powyżej 650 koni (gdyż jest oferowany w kilku wersjach).
Co więcej, nawet firma zdaje sobie sprawę z wyjątkowości jednostki i dlatego najnowsze auto z Włoch – F8 Tributo – jest swego rodzaju hołdem dla silnika. Już Enzo Ferrari zauważył, że "gdy kupujesz Ferrari, płacisz za silnik. Reszta jest za darmo". Na szczęście w konkursie doceniono też jednostki, które znajdziemy pod maskami bardziej przystępnych cenowo aut.
W kategorii do 150 KM wygrał – ponownie zresztą – litrowy silnik EcoBoost Forda, który znajdziemy chociażby w Fieście. Generuje nawet 140 KM, a już niedługo będzie współpracował z układem hybrydowym.
Mały EcoBoost swoją premierę miał w 2012 roku i właśnie wtedy otrzymał nagrodę w kategorii najlepszego nowego silnika. Wtedy też – jak i w 2013 i 2014 – był jednostką roku. Kategorię "poniżej 1 litra" zdominował w 2012, 2013, 2014,2015, 2016 i 2017 roku.
Ale nagrody za najlepszą jednostkę napędową zostały również przyznane w kategoriach hybryd i elektryków. Tutaj wyróżnił się koncern Jaguar Land Rover, który przygotował motor do Jaguara I-Pace'a, naszego Samochodu Roku Wirtualnej Polski. Konstrukcja zgarnęła statuetkę w kategorii "najlepszy nowy silnik", "najlepszy silnik elektryczny" i w grupie o mocy 350-450 KM.
Należy wspomnieć, że jurorzy docenili też BMW, które wygrało w kategorii układu hybrydowego. Statuetka powędrowała do inżynierów odpowiedzialnych za układ napędowy z BMW i8.
W kategorii mocy 150-250 KM zwyciężył silnik Audi 2.0 TFSI, dostępny w całej grupie Volkswagena. W grupie 250-350 KM doceniono Porsche 718 S. Z kolei w zakresie 450-550 KM najlepiej sprawuje się V8 Mercedesa-AMG.
Warto zauważyć, że na liście nagrodzonych nie znalazł się żaden motor wysokoprężny.