Najlepsze samochody roku 2013 według europejskich homoseksualistów
Organizacja Ledorga, która zrzesza homoseksualnych fanów czterech kół, przyznała nagrody w plebiscytach European Gay Car Brand 2013 i European Gay Car 2013.
08.03.2013 | aktual.: 13.10.2022 10:19
Gejowska Marka Roku 2013
Francuska organizacja Ledorga skupia gejów, którzy są miłośnikami starych samochodów. Regularnie organizuje zloty i rajdy pojazdów mających więcej niż 25 lat. Współpracuje z podobnymi klubami z m.in. Austrii, Belgii, Holandii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Australii czy Stanów Zjednoczonych.
Ledorga od ośmiu lat organizuje plebiscyt na Europejski Gejowski Samochód Roku. Zwycięzcą pierwszej edycji 2005 było Mini Convertible. Ponadto, od 2010 r. przyznawana jest też nagroda dla Europejskiej Gejowskiej Marki Roku.
Wybory odbywają się przy pomocy Internetu, a każdy głosujący może wybrać tylko jedno auto i markę. Pod uwagę są brane praktycznie wszystkie nowe samochody, od miejskich maluchów, przez auta rodzinne, po sportowe. Z konkursu są za to wykluczone pojazdy dostawcze i modele po liftingu.
Na liście do głosowania były też auta, które zaprezentowano w 2011 r., ale do sprzedaży trafiły w ubiegłym roku.
Na początek przyjrzyjmy się Gejowskim Markom roku 2013. W tej kategorii po raz czwarty z rzędu zwyciężył Citroën. Na podium uplasowały się ponadto Mini oraz Audi.
Jak podaje Ledorga, francuska marka spod znaku szewronu zawsze chętnie wspiera organizację paryskiej uroczystości, podczas której prezentowane są wyniki. Citroën uważa gejów za ważną grupę docelową. W zeszłym roku tytuł European Gay Car przypadł modelowi DS4.
W uzasadnieniu wyniku, przedstawiciele Ledorgi napisali, że członkowie organizacji cenią Citroëna za styl i klasę. Cieszą ich dobre wyniki w sporcie motorowym i popularność modeli z serii DS, ale martwią się z powodu słabej kondycji finansowej całego koncernu PSA. Nie chcą, żeby w przyszłości musieli wybierać tylko pomiędzy produktami Volkswagena, Mercedesa i BMW.
- Citroën - 96 punktów;
- Mini - 68 punktów;
- Audi - 47 punktów;
- Renault - 46 punkty;
- Peugeot - 44 punkty;
- Aston Martin - 36 punktów;
- Volvo - 35 punktów;
- BMW - 33 punkty;
- Mercedes - 33 punkty;
- Alfa Romeo - 28 punktów.
Gay Car 2013 - miejsce 10
Przejdźmy do konkretnych samochodów, które homoseksualiści uznali za najlepsze. Tuż za pierwszą 10. uplasowało się Ferrari F12, które zgromadziło 83 punkty. Włoskie gran turismo o mocy 740 KM przegrało jednym głosem z Citroënem C4 Aircross.
Samochód ten jest owocem współpracy koncernu PSA z Mitsubishi. Zarówno Aircross, jak i Peugeot 4008 to przerobione wersje modelu ASX. Crossover Citroëna może być napędzany jednym z dwóch wysokoprężnych silników HDi: 1,6 (110 KM) lub 1,8 (150 KM). Do wyboru będzie też motor benzynowy 1,6 o mocy 115 KM.
Póki co, Citroën C4 Aircross nie jest dostępny w Polsce.
Gay Car 2013 - miejsce 9
Na pozycji nr 9 znalazł się Peugeot 208, który zdobył 88 punktów.
Samochód ten zastąpił model 207, ale ma nawiązać do sukcesów jeszcze starszego, ale znacznie popularniejszego 206.
Wygląda na to, że jest na dobrej drodze, ponieważ auto powstało już w liczbie 300 000 egzemplarzy. Mały Peugeot ma na swoim koncie branżowe nagrody przyznane przez organizacje i redakcje z Włoch, Wielkiej Brytanii czy Hiszpanii. W konkursie Car of the Year 2013, którego wyniki zostały ogłoszone w tuż przed rozpoczęciem targów w Genewie, model 208 zajął 7. miejsce.
Auto wyróżnia się atrapą chłodnicy, mającą wyglądać, jakby unosiła się w powietrzu. Listwa ozdobna przy końcu okien w wersji 3-drzwiowej ma nawiązywać do Peugeota 205.
W Polsce ceny Peugeota 208 ruszają od 40 500 zł.
Gay Car 2013 - miejsce 8
Mercedes-Benz SL R231 zajął w plebiscycie European Gay Car 2013 miejsce 8. Na ten samochód oddano 89 głosów.
Roadster charakteryzuje się dość kontrowersyjną stylistyką. Niektórzy zarzucają producentowi, że samochód ma złe proporcje przodu, np. zbyt duże reflektory.
Do napędu standardowych wersji tego Mercedesa, czyli SL 350 i SL 500, służą silniki 3,5 V6 i 4,7 V8. W gamie są też odmiany SL 63 AMG i SL 65 AMG, które producent wyposaża w motory 5,5 V8 (536 KM) i 6,0 V8 (630 KM).
W naszym kraju za Mercedesa SL trzeba zapłacić minimum 449 500 zł.
Gay Car 2013 - miejsce 7
Volvo V40 według gejów zasłużył na zajęcie 7. pozycji. Zebrał 95 punktów.
Szwedzki hatchback musi sprostać niełatwemu zadaniu. V40 zastąpił na raz aż 3 inne modele, czyli C30, S40 i V50. W ubiegłym roku na zakup tego auta zdecydowało się 22 202 klientów, ale należy zaznaczyć, że nowe Volvo nie było wtedy jeszcze sprzedawane na wszystkich najważniejszych rynkach, np. w Chinach.
Volvo V40 zajęło trzecie miejsce w plebiscycie Car of the Year 2013. W głosowaniu czytelników Autokultu auto wygrało rywalizację o tytuł Rodzinnego Samochodu Roku 2012.
W polskich salonach ceny Volvo V40 startują od 82 900 zł.
Gay Car 2013 - miejsce 6
Od dwa punkty lepsze od Volvo V40 okazało się BMW 6 Gran Coupé. Z dorobkiem 97 oczek rywal Mercedesa CLS znalazł się na 6. miejscu w rankingu Gay Car 2013.
Czterodrzwiowa odmiana Serii 6 ma w gamie następujące silniki: 3,0 R6 TwinPower Turbo (320 KM), 4,4 V8 TwinPower Turbo (450 KM) i diesla 3,0 R6 TwinPower Turbo (313 KM). Niedługo do oferty dołączy M6 Gran Coupé, dysponujące jednostką 4,4 V8 generującą moc 560 KM.
Za najtańszą wersję Gran Coupé trzeba zapłacić 368 900 zł. M6 to już wydatek rzędu 624 900 zł.
Gay Car 2013 - miejsce 5
Walka o tytuł Gejowskiego Samochodu Roku 2013 rozegrała się pomiędzy 45 autami. Wśród nich jest tylko jeden pojazd elektryczny. Zajął on za to wysoką, 5. pozycję. Mowa o Renault Twizy, na które dostało 110 głosów.
Francuski maluch z napędem na prąd to raczej alternatywa dla skutera, a nie samochodu. Twizy w najsłabszej wersji ma silnik o mocy 5 KM, który pozwala się rozpędzić do prędkości 45 km/h. Odmiana z 17-konnym motorem może rozwinąć 80 km/h. Zasięg obu modeli wynosi ok. 100 km, a na naładowanie akumulatorów do maksimum trzeba poczekać ok. 3,5 godz.
W gruncie rzeczy, wysoka pozycja pojazdu EV od Renault nie dziwi. Twizy zostało w końcu pomyślane jako auto, którym można się poruszać np. po zatłoczonym Paryżu.
Renault Polska nie ma w ofercie modelu Twizy. Nad Sekwaną elektryczny pojazd został wyceniony na 6990 euro.
Gay Car 2013 - miejsce 4
Tuż za podium znalazło się nowe Audi A3, które zgromadziło 116 punktów. Obecna generacja zadebiutowała w ubiegłym roku w Genewie. Pięciodrzwiowy Sportback miał swoją premierę podczas Paris Motor Show 2012.
Niedawno w Genewie mogliśmy oglądać dwie nowe odmiany: hybrydę e-tron, która według producenta ma średnio spalać 1,5 l/100 km, a także g-tron z możliwością zasilania silnika benzyną, CNG lub tzw. e-gazem.
Podstawowe Audi A3 kosztuje w naszym kraju 90 000 zł.
Gay Car 2013 - miejsce 3
Dzięki 127 punktom Renault Clio IV zajęło 3. pozycję w plebiscycie organizacji Ledorga. Nowe wcielenie bestsellerowego auta miejskiego jest dostępne w 5-drzwiowym nadwoziu hatchback oraz jako kombi Grandtour. W COTY 2013 samochód został sklasyfikowany na 6. miejscu.
Topową odmianą jest R.S., napędzana jednostką 1,6 turbo o mocy 200 KM. W Genewie Renault zaprezentowało publiczności Clio GT o usportowionym wyglądzie.
Ceny Renault Clio IV zaczynają się w Polsce od 40 950 zł.
Gay Car 2013 - miejsce 2
Mercedes-Benz Klasy A zajął 2. pozycję. Rywal BMW Serii 1 i Audi A3 zdobył 139 punktów. Nowa Klasa A znacznie różni się od poprzednich modeli o tej nazwie. Nie jest już małym vanem, a hatchbackiem o sportowo stylizowanym wyglądzie.
O tym, jak bardzo samochód się zmienił w stosunku do aut poprzedniej generacji, najlepiej świadczy A 45 AMG. Hot-hatch, który miał światową premierę podczas Geneva Motor Show 2013, ma pod maską 2-litrowy silnik turbo o mocy 360 KM. Napęd trafia na cztery koła (system AMG 4MATIC).
Co więcej, na bazie Klasy A Mercedes-Benz zbudował sedana CLA. On również będzie dostępny w odmianie AMG.
Chcąc się cieszyć nową Klasą A, trzeba w Polsce zapłacić przynajmniej 89 900 zł.
Gay Car 2013 - miejsce 1
Podczas gdy w innych plebiscytach króluje Volkswagen Golf czy Toyota GT86, geje upatrzyli sobie całkiem inne auto. Tytuł European Gay Car 2013 powędrował do modelu Mini Roadster. Pobił on rywali zdecydowanie, uzyskując 168 punktów.
Tym samym marka należąca do BMW po raz drugi mogła się cieszyć z triumfu w tym coraz popularniejszym plebiscycie. Mogła, ale się nie ucieszyła. Jak z goryczą napisali organizatorzy, przedstawiciele Mini byli "zirytowani wzmożonym zainteresowaniem gejów". Prezes Ledorgi powiedział, że firma odmówiła wypożyczenia egzemplarza Roadstera na potrzeby ceremonii ogłaszania wyników.
Ledorga pisze, że coś takiego nie miało miejsca w przypadku wspominanego wcześniej Citroëna, a także Peugeota, Fiata czy Alfy Romeo. Organizacja jest tym bardziej zdziwiona, że wielu francuskich gejów to zamożni mieszkańcy dużych miast, czyli osoby, do których Mini kieruje swe produkty.
Na koniec zerknijmy jeszcze, jakie samochody wygrywały w poprzednich edycjach European Gay Car of the Year:
2005: Mini Convertible;
2006: Aston Martin DB9 Volante;
2007: Alfa Romeo Spider;
2008: Fiat 500;
2009: Alfa romeo MiTo;
2010: Fiat 500C;
2011: Peugeot RCZ;
2012: Citroën DS4.