Najdroższe ferrari w historii sprzedane na aukcji

W Nowym Jorku podczas licytacji domu RM Sotheby’s padł aukcyjny rekord ceny dla Ferrari. Za model 330 LM / 250 GTO Scaglietti z 1962 roku kolekcjoner zapłacił 51 705 000 dolarów. I prawdopodobnie nie zrobił najgorszego interesu.

Ferrari 330 LM / 250 GTO
Ferrari 330 LM / 250 GTO
Źródło zdjęć: © RM Sotheby's
Błażej Buliński

14.11.2023 | aktual.: 17.01.2024 13:56

Eksperci szacowali, że licytacja może skończyć się na nawet 60 mln dolarów, ostatecznie jednak młotek padł przy kwocie 47 mln dol, czyli 51,7 mln z uwzględnieniem opłat aukcyjnych – ok. 213,3 mln zł wg średniego kursu. Na kolekcjonerach obrazów Picassa czy Cezanne’a takie kwoty może nie robią wrażenia, jednak sprzedane 13 listopada w Nowym Jorku Ferrari 330 LM / 250 GTO przebiło ceną dotychczas najdroższe auto tej marki (również 250 GTO, ale z innym nadwoziem) o 3,3 mln dolarów.

Ferrari 330 LM / 250 GTO
Ferrari 330 LM / 250 GTO© RM Sotheby's

Biorąc pod uwagę inflację w największych gospodarkach świata i fakt, że tamta sprzedaż miała miejsce w 2018 r. – nabywca nie zrobił najgorszego interesu. Do najdroższego auta w historii – sprzedanego za 143 mln dolarów Mercedesa 300 SLR Coupe – jeszcze trochę brakuje, ale Ferrari 330 LM / 250 GTO tym samym zajmuje zaszczytne drugie miejsce we "wszechrankingu".

Ferrari 330 LM / 250 GTO
Ferrari 330 LM / 250 GTO© RM Sotheby's

Co koniecznie należy zaznaczyć: chodzi o samochody oficjalnie sprzedane na aukcji, z podaną do publicznej wiadomości ceną. Zdarza się bowiem, że kolekcjonerzy nabywają tego typu pojazdy z pominięciem domu aukcyjnego. Tu jednak nieoficjalny rekord również przypisuje się modelowi 250 GTO z 1963 r., który w 2018 r. rzekomo zmienił właściciela za 70 mln dolarów.

Ferrari 330 LM / 250 GTO
Ferrari 330 LM / 250 GTO© RM Sotheby's

Więc co czyni samochód za 51,7 mln dol. tak wyjątkowym? Ferrari 250 GTO tradycyjnie należą do najbardziej pożądanych przez kolekcjonerów modeli marki – zbudowano zaledwie 36 egzemplarzy, a ten jest jedynym, który pierwotnie opuścił fabrykę z cztero, a nie trzylitrowym V12. Był to wynik zmiany regulacji w najważniejszych wyścigach na początku lat 60. – 24h Le Mans, Sebring, Targa Florio, Nürburgring 1000 km.

Ferrari 330 LM / 250 GTO
Ferrari 330 LM / 250 GTO© RM Sotheby's

Wartość auta z numerem nadwozia 3765 dodatkowo zwiększa też fakt, że jest to były samochód fabrycznego zespołu Scuderia Ferrari – wszystkie pozostałe GTO Tipo 1962 należały od nowości do prywatnych teamów wyścigowych. W 1962 roku auto wygrało swoją klasę i zajęło drugie miejsce w klasyfikacji generalnej wyścigu Nürburgring 1000 km. W tym samym roku brało też udział w 24h LeMans z Mike’iem Parkesem i Lorenzo Bandinim za kierownicą – niestety nie ukończyło wyścigu z powodu przegrzania silnika. Podczas tego wyścigu silnik był wyposażony w sześć gaźników (zamiast trzech), dzięki czemu miał generować moc 390 KM.

  • Ferrari 330 LM / 250 GTO
  • Ferrari 330 LM / 250 GTO
  • Ferrari 330 LM / 250 GTO
  • Ferrari 330 LM / 250 GTO
[1/4] Ferrari 330 LM / 250 GTOŹródło zdjęć: © RM Sotheby's

Jeszcze w 1962 roku Scuderia Ferrari sprzedała auto prywatnemu nabywcy z Triestu, który kazał przebudować wóz na specyfikację GTO i zainstalować 3-litrowy silnik V12 – ta jednostka znajduje się w samochodzie do dziś. Wszystkie dokumentacje zmian przeprowadzanych w fabryce również zostały zachowane. Po tym auto było jeszcze przez kilka lat wykorzystywane w wyścigach, po czym w 1967 r. zostało przelakierowane na żółty kolor i trafiło do USA. W 1974 r. kupił je Fred Leydorf, konstruktor silników w American Motors Corporation i prezes Ferrari Club of America, który pokazywał je nie tylko na imprezach klubowych, ale też na organizowanym przez studio designu Chryslera Styling Auto Show w 1976 roku.

  • Ferrari 330 LM / 250 GTO
  • Ferrari 330 LM / 250 GTO
  • Ferrari 330 LM / 250 GTO
  • Ferrari 330 LM / 250 GTO
  • Ferrari 330 LM / 250 GTO
[1/5] Ferrari 330 LM / 250 GTOŹródło zdjęć: © RM Sotheby's

W 1985 r. Leydorf sprzedał auto kolekcjonerowi Ferrari z Ohio, Jimowi Jaegerowi, za 525 tys. dolarów, co jak na tamte czasy było dość wysoką ceną – oryginalnie w latach 60. Wóz kosztował 6 tys. dol. 330 LM / 250 GTO zostało odrestaurowane i pozostało w jednych rękach przez następne 38 lat, zdobywając wiele nagród w najbardziej prestiżowych konkursach elegancji (m.in. Amelia Island i Pebble Beach).

Na filmie poniżej możecie zobaczyć, jak przebiegała licytacja.

RM Sotheby's | The One – 1962 Ferrari GTO

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)