Motocykle wjadą na stałe na buspasy w Warszawie. Program pilotażowy przyniósł pozytywne efekty

Dwa lata po wprowadzeniu programu pilotażowego nadchodzi dobra wiadomość dla użytkowników jednośladów. Od kwietnia 2020 r. w Warszawie motocykliści będą mogli legalnie jeździć po buspasach. Taką decyzję podjął prezydent stolicy Rafał Trzaskowski.

Od kwietnia ruszy zmiana oznakowania oraz organizacji ruchuOd kwietnia ruszy zmiana oznakowania oraz organizacji ruchu
Źródło zdjęć: © fot. Szymon Starnawski/Polska Press/East News
Filip Buliński

Po wielu latach walki i oczekiwań, kierowcy jednośladów wreszcie się doczekali. Już niebawem będą mogli legalnie jeździć po warszawskich buspasach. Pierwszy pomysły pojawiały się już 9 lat temu, jednak wtedy rewolucji zdecydowanie sprzeciwiało się ZTM, argumentując, że dodatkowi goście na wydzielonym pasie będą przeszkadzać autobusom.

Co ciekawe, badania Politechniki Warszawskiej wykazały, że w godzinach szczytu motocykliści i tak korzystali z buspasów, stwarzając przy tym mniej zagrożeń, niż gdy przeciskali się między tłoczącymi się samochodami. W Krakowie, gdzie motocykliści korzystają z buspasów od 2014 r., również nie zauważono negatywnego wpływu takich przepisów na płynność poruszania się pojazdów komunikacji zbiorowej.

W stolicy z dozą niepewności do pomysłu wrócono na początku 2018 roku. W maju wspomnianego roku wprowadzono program pilotażowy, który zakładał próbne wpuszczenie motocyklistów na wybrane buspasy. Kierowcy jednośladów mogli poruszać się ciągu ulic Radzymińskiej i al. Solidarności (od ul. Krynoliny do ul. Rzeszotarskiej) oraz w ciągu Trasy Łazienkowskiej (od al. Jerozolimskich po al. Stanów Zjednoczonych/ul. Ostrobramską).

Po dwóch sezonach, w październiku 2019 roku program został zakończony sukcesem. Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zapowiada, że od kwietnia rozpocznie się zmiana oznakowania oraz organizacja ruchu. Od wejścia w życie ustawy o elektromobilności po buspasach w całym kraju mogą poruszać się samochody elektryczne. W Warszawie niebawem dołączą do nich motocykliści.

Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Tesla wróciła na szczyt. Te auta Europejczycy kupowali we wrześniu
Tesla wróciła na szczyt. Te auta Europejczycy kupowali we wrześniu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł