Masz takie auto? Niebawem dostaniesz wezwanie do serwisu
Akcje serwisowe to norma we współczesnej motoryzacji. Właściwie nie ma tygodnia, by któryś z producentów nie informował o potencjalnych problemach. Tylko w styczniu ogłoszono w Polsce 22 akcje przywoławcze. Sprawdź, czy na liście jest twoje auto.
31.01.2023 14:54
10 marek, kilkadziesiąt modeli i łącznie 22 komunikaty opublikowane przez UOKiK – tak wygląda podsumowanie stycznia 2022 roku w kwestii akcji przywoławczych. W niektórych przypadkach problemy są dość poważne i mogą zagrażać bezpieczeństwu. Szczegółowe komunikaty znajdziecie poniżej.
Kia Sportage – skrzynka z bezpiecznikami
W egzemplarzach Kia Sportage, wyprodukowanych w Słowacji od 15 maja 2013 roku do 17 listopada 2015 roku, może wystąpić zwarcie wewnątrz skrzynki z bezpiecznikami, powodujące ryzyko pożaru w komorze silnikowej pojazdu. Akcją na rynku polskim objętych jest 11 189 pojazdów. Ich właściciele zostaną powiadomieni o konieczności umówienia wizyty w ASO Kia w celu wymiany wadliwych elementów.
Peugeot 208 – drążek kierowniczy
W 124 egzemplarzach nowego Peugeota 208 sprzedanych na polskim rynku może wystąpić problem z drążkiem kierowniczym. Moment dokręcenia elementu może być niezgodny ze specyfikacją, co rodzi ryzyko wystąpienia niepożądanych hałasów, a w skrajnych przypadkach utraty panowania nad pojazdem. Właściciele zostaną wezwani do ASO na kontrolę i ewentualną korektę geometrii.
Mercedes Sprinter – blokada parkowania
W Mercedesach Sprinterach Typ 907 wyprodukowanych w Niemczech element systemu blokady parkowania mógł zużywać się w nietypowy sposób, co rodzi ryzyko niewłaściwego działania blokady, a tym samym stoczenia się auta z pozycji parkingowej. Akcją objętych jest 9 755 pojazdów w Polsce. Ich właściciele zostaną wezwani na aktualizację oprogramowania różnych modułów sterujących.
Toyota Proace City BEV – błędny odczyt stanu baterii
W 27 egzemplarzach elektrycznego modelu Proace sprzedanych w Polsce, wyprodukowanych w Hiszpanii od 6 września do 30 listopada 2022 roku, może dojść do błędnego odczytu napięcia i temperatury baterii. By zapobiec jej uszkodzeniu, system może gwałtownie obniżyć moc silnika, co rodzi ryzyko wypadku. Producent przewidział zmianę oprogramowania.
Zobacz także
Volkswagen T-Cross – kontrolka pasów bezpieczeństwa
Jak informuje UOKiK, w samochodach marki Volkswagen T-Cross (typ: C1), wyprodukowanych w Hiszpanii między 9 września 2020 r. a 2 lipca 2021 r., może dojść do nieprawidłowego działania lampki kontrolnej w zestawie wskaźników oraz ostrzeżenia akustycznego, gdy kierowca zapnie swój pas bezpieczeństwa wcześniej, niż pasażer podróżujący na tylnej kanapie. Oprogramowanie nie sprawdzi wówczas, czy pasażer faktycznie zapiął pas. Akcją objętych jest 266 pojazdów z polskiego rynku.
Škoda Kodiaq, Octavia i Superb – osłona silnika
W samochodach marki Skoda, modele: Kodiaq, Octavia i Superb (typ: NS, NX i 3T), wyprodukowanych w Czechach między sierpniem 2020 r. a lutym 2022 r., osłona ozdobna silnika może się poluzować i zetknąć z gorącymi elementami, co rodzi ryzyko uszkodzeń i pożaru. Kampanią naprawczą objęto 1220 pojazdów.
Volkswagen Polo – ryzyko uszkodzenia poduszki powietrznej
W samochodach marki Volkswagen Polo (typ: AW), wyprodukowanych w Afryce Południowej (Uitenhage) między 18 sierpnia 2020 r. a 13 stycznia 2021 r., mogły zostać zamontowane tablice przyrządów z nieprawidłowo wykonaną siatką wyznaczającą miejsce przełomu, które umożliwia rozwinięcie się poduszki bezpieczeństwa przedniego pasażera. Rodzi to ryzyko uszkodzenia poduszki i jej niewłaściwego działania. Akcją w Polsce objętych jest 15 pojazdów.
Seat Leon, Tarraco, Cupra Formentor – zabezpieczenie wysokonapięciowe
W samochodach marki SEAT, modele: Leon (KL), Tarraco (KN) i Formentor (KM), wyprodukowanych w Hiszpanii między październikiem 2020 r. a lutym 2022 r., zabezpieczenie w układzie wysokonapięciowym zostało wyprodukowane ze zbyt małą ilością piasku gaśniczego. W przypadku zwarcia dochodzi do zadziałania zabezpieczenia i przerwania przepływu prądu. W przypadku pęknięcia zabezpieczenia i zwarcia w instalacji istnieje ryzyko pożaru. Akcją w Polsce objęte są 82 pojazdy.
Citroën Spacetourer i Jumpy – układ AdBlue
Samochody marki Citroën, modele: Spacetourer i Jumpy IV, zostały wyprodukowane z niewłaściwym obwodem grzewczym zbiornika roztworu mocznika (AdBlue), czego skutkiem jest nienagrzewanie się w wymaganym stopniu układu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). W warunkach bardzo niskiej temperatury może to doprowadzić do przekroczenia dopuszczalnego poziomu emisji. Problem może dotyczyć 54 aut z polskiego rynku.
Škoda Fabia – rama oparcia tylnego siedzenia
W samochodach marki Skoda Fabia (typ: 5J), wyprodukowanych w Czechach między lutym a marcem 2021 r., środkowa część ramy oparcia tylnego siedzenia może wykazywać zmniejszoną wytrzymałość spoin. W razie wypadku tylny pas bezpieczeństwa może nie zadziałać prawidłowo. Akcją objętych jest 96 pojazdów.
Škoda Octavia i Superb – zabezpieczenie wysokonapięciowe
W samochodach marki Skoda, modele: Octavia i Superb (typ: 3T i NX), wyprodukowanych w Czechach między styczniem 2019 r. a lutym 2022 r., zabezpieczenie w układzie wysokonapięciowym zostało wyprodukowane ze zbyt małą ilością piasku gaśniczego. W przypadku zwarcia dochodzi do zadziałania zabezpieczenia i przerwania przepływu prądu. W przypadku pęknięcia zabezpieczenia i zwarcia w instalacji istnieje ryzyko pożaru. Akcją objęte są 394 pojazdy.
Hyundai Ioniq 5 – nieprawidłowe dane na naklejce VIN
W samochodach marki Hyundai IONIQ 5 (EV), wyprodukowanych w Korei Południowej od 5 lipca 2022 r. do 19 listopada 2022 r., na naklejce z numerem VIN mogą znajdować się nieprawidłowe dane masy pojazdu. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest 47 pojazdów.
Volkswagen T6 – utrata ciśnienia w oponach
W samochodach marki Volkswagen T6 (typ: 7HC, &JO i 7HMA), wyprodukowanych w Niemczech między lutym 2016 r. a marcem 2021 r., wyposażonych fabrycznie w opony letnie firmy Continental: 235/55 R 17 103 H TL XL ContiEcoContact 5, z numerem DOT: CN7A D72Y 4015 do 0221, podczas jazdy przez dłuższy czas z ciężkim ładunkiem lub przeciążonym samochodem może dojść do nagłej utraty ciśnienia, co może mieć negatywny wpływ na stabilność pojazdu. Akcją objętych jest 128 pojazdów.
Volkswagen Grand California – osłona okna dachowego
W samochodach marki Volkswagen Grand California (typ: SC), wyprodukowanych w Niemczech między 6 grudnia 2019 r. a 9 kwietnia 2021 r., może dojść do poluzowania osłony okna dachowego. Pęd powietrza przy dużych prędkościach może doprowadzić do odłączenia się osłony od samochodu, co grozi wypadkiem. Kampanią naprawczą w Polsce objętych jest 55 pojazdów.
Opel Vivaro C i Zafira Life – układ AdBlue
Samochody marki Opel, modele: Vivaro C i Zafira Life, zostały wyprodukowane z niewłaściwym obwodem grzewczym zbiornika roztworu mocznika (AdBlue), czego skutkiem jest nienagrzewanie się w wymaganym stopniu układu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). W warunkach bardzo niskiej temperatury, może to doprowadzić do przekroczenia dopuszczalnego poziomu emisji. Akcją objętych jest 179 pojazdów.
Volkswagen Arteon, Golf, Passat, Tiguan i T-Roc – osłona silnika
W samochodach marki Volkswagen, modele: Arteon, Golf, Passat, Tiguan i T-Roc (typ: A1, CD, 3CC, 5N i 3H), wyprodukowanych w Niemczech między lutym 2020 r. a lutym 2022 r., osłona ozdobna silnika może się poluzować. W przypadku zetknięcia się poluzowanej osłony z gorącym obszarem turbosprężarki może dojść do uszkodzeń termicznych i pożaru. Akcją objęte jest 1028 pojazdów.
Zobacz także
Volkswagen T7 Multivan – zatrzaski poduszek bezpieczeństwa
W samochodach marki Volkswagen T7 Multivan (typ: ST), wyprodukowanych w Niemczech między lipcem 2020 r. a czerwcem 2022 r., zatrzaski mocujące poduszkę bezpieczeństwa głowy mogły zostać nieprawidłowo zamocowane, co może mieć wpływ na jej działanie ochronne. Ponadto wiązki przewodów w obszarze poduszki zostały nieprawidłowo ułożone, co może prowadzić do niewłaściwego działania różnych odbiorników elektrycznych lub systemów (np. poduszki bezpieczeństwa głowy, asystenta zmiany toru jazdy, magistrali CAN, systemu Komfort) i skutkować unieruchomieniem pojazdu lub pożarem. Akcja dotyczy 235 pojazdów.
Volkswagen Tiguan, Passat, Golf, Arteon, Multivan – zabezpieczenie wysokonapięciowe
W samochodach marki Volkswagen, modele: Tiguan (typ: AX), Passat (typ: CB), Golf (typ: CD), Arteon (typ: 3H) i Multivan (typ: T7 i ST), wyprodukowanych w Niemczech między kwietniem 2019 r. a lutym 2022 r., zabezpieczenie w układzie wysokonapięciowym zostało wyprodukowane ze zbyt małą ilością piasku gaśniczego. W przypadku zwarcia dochodzi do zadziałania zabezpieczenia i przerwania przepływu prądu. W przypadku pęknięcia zabezpieczenia i zwarcia w instalacji istnieje ryzyko pożaru. Akcją objętych jest 121 pojazdów.
Peugeot Traveller i Expert – układ AdBlue
Samochody marki Peugeot, modele: Traveller i Expert 4, zostały wyprodukowane z niewłaściwym obwodem grzewczym zbiornika roztworu mocznika (AdBlue), czego skutkiem jest nienagrzewanie się w wymaganym stopniu układu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). W warunkach bardzo niskiej temperatury, może to doprowadzić do przekroczenia dopuszczalnego poziomu emisji. Na rynku polskim kampanią naprawczą objętych jest łącznie 98 pojazdów.
Peugeot 208, 2008 i Partner – błędny odczyt stanu baterii
W samochodach marki Peugeot, modele: 208, 2008 i Partner, wyposażonych w akumulator wysokiego napięcia, może wystąpić błąd kalibracji oprogramowania sterownika (ECU) akumulatora trakcyjnego. W konsekwencji może dojść do błędnego odczytu napięcia ogniw i/lub temperatury akumulatora, co może skutkować wyłączeniem silnika podczas jazdy. Akcja dotyczy 86 pojazdów.
Citroën C4 i Berlingo – błędny odczyt stanu baterii
W samochodach marki Citroën, modele: C4 i Berlingo, wyposażonych w akumulator wysokiego napięcia, może wystąpić błąd kalibracji oprogramowania sterownika (ECU) akumulatora trakcyjnego. W konsekwencji może dojść do błędnego odczytu napięcia ogniw i/lub temperatury akumulatora, co może skutkować wyłączeniem silnika podczas jazdy. Akcją objęto 18 pojazdów.
Opel Mokka, Corsa, Combo – błędny odczyt stanu baterii
W samochodach marki Opel, modele: Mokka, Corsa i Combo, wyposażonych w akumulator wysokiego napięcia, może wystąpić błąd kalibracji oprogramowania sterownika (ECU) akumulatora trakcyjnego. W konsekwencji może dojść do błędnego odczytu napięcia ogniw i/lub temperatury akumulatora, co może skutkować wyłączeniem silnika podczas jazdy. Akcją objęto 110 pojazdów.