Masz kreski w dowodzie? Już nic nie poradzisz
Przy zakupie auta, zarówno nowego, jak i używanego, często nie zastanawiamy się, co przyniosą kolejne lata użytkowania. Montaż dodatkowych akcesoriów zazwyczaj odkładamy do momentu, aż poczujemy potrzebę ich posiadania. Jednak jeśli w dowodzie rejestracyjnym są kreski w rubrykach O.1 i O.2, to będzie jeden poważny problem.
Jeżeli zamawiamy nowe auto lub decydujemy się na używany pojazd już wyposażony w hak, temat jest prosty. Ale rynek oferuje mnóstwo opcji na późniejsze dodanie haka. Jednak wiele osób odkrywa dopiero po jakimś czasie, że montaż haka jest niemożliwy. Powód jest prosty - brak weryfikacji dokumentów, zakup w emocjach.
Kluczową kwestią jest homologacja i dostosowanie auta do montażu haka. Ten sam model, ale w innej wersji napędowej może mieć inne wartości dopuszczalnej masy całkowitej dla przyczepy, ale co ważne - niektóre w ogóle nie mają opcji ciągnięcia przyczepy. Dotyczy to w szczególności hybryd i samochodów elektrycznych. Choć większość wciąż daje taką możliwość.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dacia Bigster - pierwsze wrażenie
Dlaczego nie we wszystkich autach da się zamontować hak?
Niektóre auta, jak np. Toyota Supra, są z założenia projektowane bez takiej opcji, bo nie przewiduje się, że ich właściciele będą chcieli ciągnąć przyczepę. Montaż haka może być uniemożliwiony w pojazdach z różnymi rodzajami napędu, skrzyni biegów czy konfiguracjami siedzeń, ale także w autach z panoramicznym dachem. Szklany dach w niektórych samochodach zniósłby naprężeń wynikających z użycia haka.
Ciekawym przypadkiem jest Škoda Kodiaq, która w pewnym roczniku oferowała wersję siedmioosobową 2.0 TDI z manualną i automatyczną skrzynią i tylko do automatu można było zamówić hak. I tylko do tej wersji można go montować już po zakupie, jeśli nie wybraliśmy tej opcji w salonie. Do manuala nie było homologacji. Jeśli klient chciał wersję z manualną skrzynią z hakiem, musiał decydować się na silnik benzynowy.
Jak sprawdzić, czy mogę zamontować hak w samochodzie?
Kiedy planujesz zakup nowego samochodu i myślisz o haku, najlepiej zamów go przy zakupie w salonie. Jeśli jednak zamierzasz dokonać montażu później, zaleca się pisemne potwierdzenie od sprzedawcy, że taka opcja jest dostępna dla twojego pojazdu. Samo to może być wyjaśnione tylko, gdy auto jest gotowe do jazdy, co wymaga homologacyjnych dokumentów od sprzedawcy.
W przypadku auta używanego, sprawa jest prostsza. Sprawdź w dowodzie rejestracyjnym pola O.1 i O.2. Jeśli są tam jakieś wartości, producent przewidział montaż haka. Brak możliwości wykażą poziome kreski w polu F.3.
Co można zrobić w takim przypadku? Niestety, nie ma tu żadnej możliwości. Żadne badania czy dodatkowe testy tego nie zmienią. Montaż haka w takim aucie byłby nielegalny.
Hak nie tylko do ciągnięcia przyczep
Może się wydawać, że hak nie jest potrzebny, jeśli nie planujemy używać przyczepy, ale nie tylko do tego służą haki. Można na nich zamocować rowery czy dodatkowy kufer, w którym zmieścicie bagaże.