Masz drugą szansę na zakup Hellephanta. Tysiąckonny silnik w cenie muscle cara

Jak się okazuje, siedmiolitrowe V8 koncernu FCA o mocy 1000 KM dostarczane pod drzwi w drewnianej skrzyni z przeznaczeniem do samodzielnego montażu jest właśnie tym, czego potrzebuje Ameryka. Rok temu cała planowana produkcja została wyprzedana w zaledwie dwa dni. Teraz pojawiają się pierwsze sztuki z rynku wtórnego, na szczęście z niewielką przebitką.

Silnik Hellephant (fot. FCA)Silnik Hellephant (fot. FCA)
Mateusz Żuchowski

Na początek krótki kontekst historyczny. Jest wiosna 2019 roku. Koncern FCA zapowiada ofensywę na rynku europejskim z pomocą nowej hybrydy opartej na silniku o pojemności 1,3 litra, która pojawi się między innymi w Jeepach - Renegade i Compass. Po drugiej stronie Atlantyku Amerykanie mają jednak zupełnie inne plany: na rynek wprowadzają siedmiolitrowe Hemi V8, które z pomocą sprężarki mechanicznej (ona sama ma pojemność trzech litrów) generuje całe 1000 KM i 1288 Nm. Więcej o tym, skąd się silnik wziął i pod jak wieloma względami jest niesamowity, napisałem w artykule dostępnym pod poniższym linkiem:

Rok później o hybrydowych Jeepach już nikt nie pamięta, za to o silniku Hellephant możemy mówić jako o jednej z kultowych i najbardziej pożądanych jednostek ostatnich lat. Planowana produkcja została wyprzedana w zaledwie 48 godzin od jej wejścia na rynek. Można więc z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, że wielu chętnych się nie załapało.

Na szczęście dla nich, w amerykańskich serwisach ogłoszeniowych zaczynają pojawiać się już pierwsze sztuki dostępne z drugiej ręki. Swój przydział w fabrycznie nowym stanie sprzedaje na przykład dealer Chryslera z Tennessee o nazwie Humboldt. Silnik wystawiony jest z ceną 35 tys. dolarów plus podatki, czyli o 5 tys. dolarów drożej, niż wynosiła jego cena u producenta.

Hellephant i Dodge Super Charger 1968 z 2018 roku (fot. FCA)
Hellephant i Dodge Super Charger 1968 z 2018 roku (fot. FCA)

Z jednej strony suma blisko 150 tys. złotych za sam silnik wydaje się wysoka. W USA za tę kwotę można kupić całego Dodge'a Chargera R/T (do którego zresztą świetnie by Hellephant pasował). Z drugiej strony jednak to groszowe kwoty w porównaniu do tego, ile kosztują konstrukcje o podobnych parametrach, wytwarzane przez specjalistów w Europie.

Ogłoszenie zdradza przy okazji ciekawe szczegóły, związane z zakupem jednostki. Klient może do niej oddzielnie dokupić moduł, na który składa się pompa wspomagania, alternator, pas i koła pasowe. Cena również nie wydaje się zaporowa: 700 dolarów. 2300 dolarów kosztuje z kolei zestaw do adaptacji jednostki do podwozia samochodu, ale podobno nie jest on potrzebny w przypadku każdego auta.

Nie pozostaje nic innego, jak tylko zdecydować się na zakup. Ale co potem z nim zrobić? Tu inni właściciele Hellephantów stanowią niekończące się źródło inspiracji. Można na przykład pójść wzorem jednego z nich i zrobić sobie tysiąckonnego pickupa na bazie Jeepa Gladiatora.

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut