Maserati GranTurismo już bez tajemnic. V6 zachwyca osiągami, ale to elektryk pozamiatał

Maserati długo kazało czekać klientom na nową odsłonę GranTurismo. I choć wyzbyło się ryczącego V8, to nie ma się czego wstydzić. Włoskie GT może teraz oszałamiać po cichu, bowiem elektryczne Folgore zostawi spalinowych braci w sprincie daleko z tyłu.

Maserati GranTurismo Trofeo
Maserati GranTurismo Trofeo
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Maserati
Filip Buliński

03.10.2022 | aktual.: 13.03.2023 15:14

Włosi pochwalili się designem nowego GranTurismo już jakiś czas temu, ale dopiero teraz zdradzili więcej detali technicznych. Podobieństwo do poprzedniego modelu nie jest przypadkowe i Maserati się go nie wypiera. Wynika to jednak z faktu, że klienci bardzo cenili sobie design poprzednika.

Nie zabrakło jednak charakterystycznych elementów nowego języka stylistycznego, a Włosi chwalą się ogromnym "Cofango", czyli maską, która zachodzi także na błotniki i ma aż 3 m kw. (najwięcej w klasie). Dzięki kilku sztuczkom współczynnik oporu powietrza Cx wynosi 0,28. Pod karoserią kryje się zresztą zupełnie nowa konstrukcja, która w 65 proc. składa się z aluminium, ale nie zabrakło także magnezu.

Maserati GranTurismo Modena
Maserati GranTurismo Modena© fot. mat. prasowe/Maserati

GranTurismo opiera się na trzech filarach — sportowym charakterze, luksusie i wygodzie. Można powiedzieć: "jak każde inne GT". Z tym że Maserati twierdzi, że w aucie przestrzeni starczy dla czterech dorosłych osób. Ważniejszy jest jednak sam podział modelowy, bo poza bazową i kompromisową Modeną oraz sportowym Trofeo, po raz pierwszy w ofercie zagości też w pełni elektryczny Folgore.

Znane z wytwornej ścieżki dźwiękowej poprzednie GranTurismo, w obecnej odsłonie pożegnało się z V8, a zaprzyjaźniło z 3-litrowym V6 Nettuno, które zdążyło już zagościć m.in. w MC20. W GranTurismo generuje jednak skromniejsze 490 KM i 600 Nm. W Trofeo do dyspozycji jest już 550 KM i 650 Nm, co skutkuje przyspieszeniem do setki w kolejno 3,9 oraz 3,5 s, a prędkość maksymalna wynosi odpowiednio 302 oraz 320 km/h.

Prawdziwy przeciąg robi jednak Folgore. Tu pierwsza setka pojawia się na zegarach już po 2,7 s, a narastanie prędkości kończy się przy 320 km/h. Jest to zasługa aż trzech silników elektrycznych, które łącznie na koła przekazują 760 KM i aż 1350 Nm. Podobnie jak w spalinowych wersjach napęd realizowany jest na wszystkie koła.

Maserati GranTurismo Folgore
Maserati GranTurismo Folgore© fot. mat. prasowe/Maserati

Co do baterii, zagościły tu akumulatory o pojemności aż 92,5 kWh, jednak Włosi milczą jeszcze w kwestii zasięgu.

Jak przystało na porządne GT, nowe maserati zapewnia o świetnym wykończeniu, które w zależności od wersji obfituje m.in. w drewno czy włókno węglowe. Rzecz jasna nie zabraknie także dużej ilości skóry, natomiast w elektrycznym Folgore znajdziemy Econyl, czyli nylon, który powstał z recyklingu sieci rybackich wyłowionych z morza.

Maserati GranTurismo Folgore
Maserati GranTurismo Folgore© fot. mat. prasowe/Maserati

Z kolei o odpowiednie doznania z jazdy zadba pneumatyczne zawieszenie. Wnętrze z kolei wyzbyło się fizycznych elementów i opiera się głównie na ekranach, których są trzy. Jeden 12,2-calowy za kierownicą i dwa do obsługi dla kierowcy — większy 12,3-calowy oraz skromniejszy 8,8-calowy.

Kto nie chce odrywać wzroku od jezdni, może skorzystać np. z obsługi gestami, by zmienić temperaturę lub zrobić to z pomocą asystenta głosowego, aktywowanego komendą: "Hej, Maserati". Obsługę na pewno ułatwi także możliwość bezprzewodowego łączenia z Apple Car Play, Android Auto czy Baidu CarLife. Nowością jest także cyfrowe lusterko wsteczne, które może pełnić także rolę kamery cofania.

Maserati GranTurismo Trofeo
Maserati GranTurismo Trofeo© fot. mat. prasowe/Maserati

Powstaje pytanie, czy nowe GranTurismo będzie cieszyło się równie dużym wzięciem, co jego poprzednik oraz jak w tym wszystkim odnajdzie się Folgore. Nie bez znaczenia pozostanie wycena auta. Na nią musimy jednak jeszcze trochę poczekać.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/15]
Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (9)