Mateusz Żuchowski

Lamborghini Temerario: tak brzmi silnik przy 10 tys. obr./min

Najnowszy model legendarnego włoskiego producenta supersamochodów wchodzi na polski rynek z wieloma wyjątkowymi funkcjami, ale najlepiej definiuje go jedna wartość: 10 tysięcy. Do tylu obrotów na minutę kręci się umieszczone centralnie czterolitrowe V8. Jak udało się to osiągnąć? Co to daje? I najważniejsze - jak to brzmi?

Łącznie aż cztery silniki (pozostałe trzy elektryczne - po jednym na każde z przednich kół oraz ostatni upakowany pomiędzy sprzęgłem a skrzynią biegów), elementy nadwozia i obręcze kół z włókna węglowego, docisk aerodynamiczny dwukrotnie większy niż to była u poprzednika. Nowe Lamborghini Temerario przynosi wiele imponujących nowości, a jednak je wszystkie przyćmiewa jedna: silnik spalinowy.

Ma on znajomo brzmiącą konfigurację czterolitrowego V8 z kątem rozwarcia 90 stopni i dwoma turbosprężarkami ułożonymi pomiędzy rzędami cylindrów w tak zwanym układzie gorącego V. Choć brzmi to jak opis motoru Grupy VW, który znajdziemy w szeregu modeli Audi, Bentleya, Porsche, a nawet samego Lamborghini (w SUV-ie Urus), jest to całkowicie nowa jednostka Lamborghini typu L411.

W przeciwieństwie do wyjątkowego silnika V10 pracującego w poprzedniku, który był opracowany wspólnie z Audi i budowany w fabryce tej marki w węgierskim Győr, serce Temerario zostało opracowane już przez samych Włochów i również przez nich jest budowane razem z resztą samochodu w historycznych zakładach Lamborghini w Sant'Agata Bolognese.

W ten sposób powstał najszybciej kręcący się turbodoładowany silnik dostępny na rynku. Jest to bardzo ciekawa konstrukcja, właściwie bez żadnego odpowiednika u konkurencji, ani nawet w całej w historii motoryzacji. Rodzi to wiele pytań: jaki jest charakter pracy takiego wysokoobrotowego, a jednocześnie doładowanego motoru? Jak przenosi on moc na koła w połączeniu z elektryczną częścią napędu i jak przy tym brzmi?

Odpowiedzi na te wszystkie pytania znajdziecie w powyższym w filmie, w którym wskakuję za kierownicę najważniejszej nowości Lamborghini ostatnich lat i poznaję ją na pięknych drogach w okolicach miejsca, gdzie powstała - w regionie Emilia-Romania.

Więcej wideo
Wideo: Ferrari 296 Speciale - tak szaleje 880 KM na tylnej osi!Wideo: Ferrari 296 Speciale - tak szaleje 880 KM na tylnej osi!
Lexus Sport Concept - szukam wydechów w następcy Lexusa LFALexus Sport Concept - szukam wydechów w następcy Lexusa LFA
Koniec Lexusa LS sedan! Japończycy pokazali aż dwóch następcówKoniec Lexusa LS sedan! Japończycy pokazali aż dwóch następców
Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Wybrane dla Ciebie
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Nowa Toyota Land Cruiser teraz także z miękką hybrydą. Wiemy, ile kosztuje
Nowa Toyota Land Cruiser teraz także z miękką hybrydą. Wiemy, ile kosztuje
Nadjeżdża odświeżony Mercedes Klasy S. Jest oficjalna zapowiedź
Nadjeżdża odświeżony Mercedes Klasy S. Jest oficjalna zapowiedź
Ogromny tunel w Polsce. Przebili się na drugą stronę
Ogromny tunel w Polsce. Przebili się na drugą stronę
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna