Legalne team orders i silniki 1,6 Turbo - FIA zatwierdziła radykalne zmiany!

W zeszłym tygodniu pisaliśmy o propozycji radykalnych zmian w Formule 1, które uwzględniały również wykorzystywanie czterocylindrowych silników 1,6 Turbo. Wczoraj Światowa Rada Sportów Motorowych oficjalnie zatwierdziła te zmiany, przesądzając o przyszłości Formuły 1. Koniec nielegalnych poleceń zespołowych?!

Obraz
Bartosz Pokrzywiński

W zeszłym tygodniu pisaliśmy o propozycji radykalnych zmian w Formule 1, które uwzględniały również wykorzystywanie czterocylindrowych silników 1,6 Turbo. Wczoraj Światowa Rada Sportów Motorowych oficjalnie zatwierdziła te zmiany, przesądzając o przyszłości Formuły 1. Koniec nielegalnych poleceń zespołowych?!

Pierwszą zmianą, która wejdzie w życie już w przyszłym, 2011 roku, będzie wprowadzenie regulowanych tylnych skrzydeł. Takie rozwiązanie ma ułatwić kierowcom wyprzedzanie - im mniejszy opór stawiany przez tylne skrzydło tym mniejszy docisk, a co za tym idzie większa prędkość maksymalna. FIA chce ponadto wprowadzić do regulaminu definicję płyty podłogowej oraz zaostrzyć testy odkształcalności. To pozwoli uniknąć problemów ze zbyt miękkimi przednimi skrzydłami.

Pojawią się również nowe przepisy związane z postępowaniem kierowców podczas neutralizacji, całkowicie skreślony zostanie zakaz wydawania poleceń zespołowych tzw. team orders, których doskonały przykład mogliśmy oglądać podczas tegorocznego Grand Prix Niemiec na torze Hockenheim - "Fernando is faster than you". Dodatkowo zwiększy się zestaw kar nakładanych przez sędziów. Ostatnią zmianą jaką przewidziano na przyszły sezon jest czas użytkowania skrzyni biegów. Przekładnie będą musiały wytrzymywać już nie cztery, a pięć wyścigowych weekendów.

W sezonie 2012 mają natomiast zaostrzyć się przepisy dotyczące zawieszenia bolidu, w paliwie wyścigowym będą musiały znajdować się składniki produkowane z biomasy (biopaliwo), a rozmowy radiowe będą w całości transmitowane podczas relacji telewizyjnych. 2012 będzie również ostatnim sezonem, w którym sercem bolidów będą ośmiocylindrowe jednostki o pojemności 2,4 litra.

Już za nieco ponad dwa lata, w Formule 1 na stałe zagoszczą czterocylindrowe silniki o pojemności 1,6 Turbo z bezpośrednim wtryskiem i maksymalnym ciśnieniem 500 barów. Obroty jednostki napędowej zostaną ograniczone do 12 000, a nie jak mówiono wcześniej 10 000 obrotów na minutę. Nowe silniki mają spalać o 35% mniej paliwa od obecnych jednostek, co będzie regulowane poprzez wielkość zbiorników. Ponadto w sezonie 2013 kierowcy będzie przysługiwało wyłącznie pięć jednostek napędowych na wszystkie wyścigowe weekendy.

Najbardziej odległą zmianą zatwierdzoną przez FIA jest zmniejszenie limitu silników do zaledwie czterech, które kierowcy będą mogli wykorzystywać w sezonie 2014. Teraz pozostaje nam czekać na szczegółowe wyjaśnienia oraz definicje, których przygotowanie zadeklarowała Światowa Rada Sportów Motorowych.

Wygląda na to, że to downsizing będzie przyszłością motoryzacji. To co jest zauważalne już teraz u Volkswagena czy Opla, w 2013 roku pojawi się również w Formule 1. Takie odmrożenie prac nad jednostkami napędowymi oznacza ich rozwój, a późniejsze zmniejszenie limitu przysługujących silników oraz ograniczenie spalania przysłuży się niezawodności i ekonomiczności.

Czy wszyscy uważacie, że downsizing to dobra tendencja technologiczna?

Źródło: F1.pl

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut