Koniec dominacji Volvo? Volkswagen najbezpieczniejszy w trzech klasach na sześć!
Volvo to marka, która od lat kojarzy się głównie z bezpieczeństwem. W 2017 roku na podobne skojarzenia zasłużył sobie Volkswagen. Zobaczcie, jakie samochody zwyciężyły w swoich klasach wg. testów Euro NCAP. Będziecie zdziwieni.
12.01.2018 | aktual.: 14.10.2022 14:35
Volkswagen Arteon – klasa wyższa (Executive)
Najbezpieczniejszym samochodem w tzw. klasie wyższej został Volkswagen Arteon, który jak warto podkreślić, uzyskał drugi wynik ze wszystkich samochodów testowanych przez Euro NCAP w roku 2017. W każdej z czterech kategorii punktował wysoko – powyżej 80 proc. – i uzyskał najlepszy rezultat w dziedzinie bezpieczeństwa pieszych.
Jeżeli chodzi o konkurencyjne modele tej klasy – wg. podziału Euro NCAP - to drugi wynik uzyskały Volvo S90/V90, a trzeci Kia Stinger, która znamiennie pokonała BMW Serii 5 i 6. Przypominamy, że projekt Stingera nadzorował Albert Biermann, podkupiony przez koreańską firmę właśnie z BMW.
Wyniki VW Arteona:
- Ochrona pasażerów dorosłych: 96%
- Ochrona dzieci: 85%
- Ochrona pieszych: 85%
- Systemy bezpieczeństwa: 82%
Volvo XC60 – duży SUV (large offroad)
Volvo XC60 to najbezpieczniejszy model zeszłorocznych testów Euro NCAP, zatem marka sama w sobie nie został zrzucona z piedestału. Nowy SUV ze Szwecji uzyskał kapitalne wyniki w niemal każdej z kategorii – najwyższy w ochronie osób dorosłych, trzeci ex-aequo w ochronie dzieci, najlepszy w dziedzinie systemów bezpieczeństwa. Wypadł gorzej jedynie w kategorii ochrony pieszych, choć wynik 76 proc. i tak można uznać za dobry.
W swojej klasie Volvo pokonało Alfę Romeo Stelvio, która też uzyskała bardzo dobre rezyltaty. Trzecie miejsce zajął nowy Porsche Cayenne, który wyprzedził Audi Q5.
Wyniki Volvo XC60:
- Ochrona pasażerów dorosłych: 98%
- Ochrona dzieci: 87%
- Ochrona pieszych: 76%
- Systemy bezpieczeństwa: 95%
VW T-Roc – mały SUV (small offroad)
Kolejny Volkswagen na szczycie w swojej klasie. T-Roc zajął ogólnie szóste miejsce ze wszystkich testowanych modeli w 2017 r. i uzyskał bardzo dobre wyniki w kategoriach z zakresu ochrony osób dorosłych i dzieci.
W swojej klasie pokonał m.in. Jaguara F-Pace, ale także Toyotę C-HR oraz Mitsubishi Eclipse Cross. O tym, jak prężnie rozwija się ten segment, niech świadczy fakt, że w minionym roku testowano aż 15 różnych modeli. Tylko Dacia Duster miała wynik inny niż pięć gwiazdek – trzy gwiazdki.
Wyniki VW T-Roc:
- Ochrona pasażerów dorosłych: 96%
- Ochrona dzieci: 87%
- Ochrona pieszych: 79%
- Systemy bezpieczeństwa: 71%
VW Polo – samochody małe (supermini)
Określenie tej klasy jest nieco mylące, ale wg. organizacji Euro NCAP, supermini to auta miejskie, należące do segmentów A i B. W tej samej lidzie gra Volkswagen Polo, Fiat 500 czy Ford Ka+. Nie mniej jednak, zwycięzcą zostało niemieckie auto, choć ranking znów może być nieco mylący, gdyż najlepszy obiektywnie wynik uzyskał Nissan Micra. O co chodzi?
Otóż organizacja Euro NCAP pozwala na podwójną próbę – samochodu z wyposażeniem standardowym i tzw. safety pack, czyli z podniesionym standardem bezpieczeństwa. Jeżeli jakiś producent zaliczy wpadkę z wersją podstawową, może dokonać drugiego testu lepiej wyposażonego egzemplarza. I tak też się stało w przypadku Micry, która w pierwszej próbie uzyskała cztery gwiazdki, a z pakietem bezpieczeństwa pięć i jednocześnie najlepszy rezultat w klasie.
Jednak Euro NCAP uważa, że tylko samochody ze standardowym wyposażeniem zasługują na miano tych najbezpieczniejszych. Tym bardziej, że Polo przegrało z Micrą tylko w kategorii systemów bezpieczeństwa i ochrony pieszych, natomiast zdeklasowało konkurencję w zabezpieczeniach pasażerów dorosłych i dzieci. W swojej klasie wyprzedziło bliźniaczego Seata Ibizę oraz Forda Fiestę.
Wyniki VW Polo:
- Ochrona pasażerów dorosłych: 96%
- Ochrona dzieci: 85%
- Ochrona pieszych: 76%
- Systemy bezpieczeństwa: 59%
Subaru Impreza/XV – mały samochód rodzinny (small family car)
W kategorii samochodów rodzinnych tym razem zwyciężyło Subaru z dwoma bliźniaczymi modelami Impreza oraz XV, choć ogólnie lepszy wynik uzyskał ten drugi. Warto jednak zaznaczyć, że wg. podziału Euro NCAP do tej klasyfikacji zaliczają się także małe (segment B) jak i większe (segment C) auta rodzinne. Pomiędzy nimi są także crossovery, np. Kia Stonic.
Tak czy inaczej, zwycięzcą zostało Subaru XV, które uzyskało minimalnie lepszy wynik w kategorii ochrony pieszych od Imprezy – głównie dzięki wyżej umieszczonej masce. W pozostałych kategoriach Impreza miała identyczne rezultaty. Warto też podkreślić, że model XV zajął piąte miejsce w ogólnym, zeszłorocznym rankingu.
Wyniki Subaru Impreza/XV:
- Ochrona pasażerów dorosłych: 94%
- Ochrona dzieci: 89%
- Ochrona pieszych: 72% (XV: 84%)
- Systemy bezpieczeństwa: 68%
Opel Crossland X – mały samochód wielozadaniowy (small MPV)
Tu znów mamy pomieszanie segmentów, które może wprowadzać w błąd. Ponadto w klasie małych samochodów wielozadaniowych najlepszy wynik uzyskał nie Opel Crossland X, ale Mini Countryman. Dlaczego więc tytuł najbezpieczniejszego auta tej klasy przyznano Oplowi?
Dlatego, że mowa tu o autach MPV, rozumianych jako wszechstronne modele rodzinne, a Crossland wypadł wyraźnie lepiej w kategorii ochrony dzieci oraz aktywnych systemów bezpieczeństwa. Jest zatem autem bezpieczniejszym ogólnie, natomiast Countryman zabezpiecza lepiej dorosłych i pieszych, ale wtedy, gdy dojdzie do wypadku.
Co ciekawe, trzecie miejsce zajął Citroën C3 Aircross, który także jest crossoverem i tylko te trzy modele uzyskały po pięć gwiazdek. Jedyne minivany, jakie testowano w minionym roku, to Fordy C-Max i Grand C-Max oraz Fiat Doblo i są to starsze samochody, które przeszły ponowny test po latach. To z kolei pokazuje, jak bardzo wymiera ten wąski segment. W ramach ciekawostki – w 2017 r. nie testowano żadnego dużego minivana.
Wyniki Opel Crossland X:
- Ochrona pasażerów dorosłych: 85%
- Ochrona dzieci: 84%
- Ochrona pieszych: 62%
- Systemy bezpieczeństwa: 57%
W jakich kategoriach nie było tytułów?
Euro NCAP w swoim zestawieniu Best in Class Cars of 2017 nie ujęło modeli z kilku segmentów ze względu na znikomą frekwencję. W segmencie D (large family car) były tylko dwa auta – Opel Insignia oraz Mercedes Klasy C, ale kabriolet.
W klasie aut sportowych, które z góry są skazane na porażkę w Euro NCAP, tylko Ford odważył się wystawić Mustanga. Natomiast w klasie pick-upów testowano tylko Mercedesa Klasy X, który został trzecim pickupem w historii Euro NCAP jaki uzyskał pięciogwiazdkowy wynik.
Warto jeszcze pokreślić, że organizacja Euro NCAP podzieliła samochody na klasy co do funkcji, nie wielkości tak jak standardowy podział na segmenty. Gdybyśmy przyjęli znaną nam i powszechnie stosowaną klasyfikację, wówczas zwycięzcy w poszczególnych segmentach wyglądaliby następująco:
- najbezpieczniejszy w seg. A: Toyota Aygo,
- najbezpieczniejszy w seg. B: VW Polo,
- najbezpieczniejszy w seg. C: Subaru Impreza,
- najbezpieczniejszy w seg. D: VW Arteon,
- najbezpieczniejszy w seg. E: Volvo S90,
- najbezpieczniejszy SUV: Volvo CX60,
- najbezpieczniejszy crossover Subaru XV.