Kolejny prezes chce złagodzenia celów UE dotyczących emisji CO2. Branża jest jednogłośna

Prezes BMW, Oliver Zipse, dołącza do grona motoryzacyjnych liderów, którzy krytykują unijne plany obniżenia średniej emisji CO2 dla producentów działających w Europie.

Oliver ZipseOliver Zipse
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Podczas czwartkowej konferencji poświęconej wynikom finansowym BMW, Oliver Zipse wyraził się krytycznie o planach UE.

"Uważamy, że kompleksowy przegląd przepisów dotyczących flot CO2 w UE jest niezbędny" – stwierdził Zipse dodając, że cele, które mają wejść w życie od 2025 roku, znacząco zwiększą presję na producentów samochodów.

Komentarz prezesa zaskakuje, gdyż akurat BMW jest jedną z marek, które raczej nie będą miały problemu ze spełnieniem nowych wymogów. W 2023 roku bawarski producent obniżył średnią emisję swojej floty o 20 proc. poniżej unijnego celu i zamierza utrzymywać ten poziom w przyszłości.

Nie zmienia to jednak faktu, że Zipse widzi zagrożenia dla branży jakie niosą unijne postanowienia. Zgodnie z planem, po 2025 roku, dopuszczalna średnia emisja CO2 wynosić będzie 93,6 g/km zamiast dotychczasowych 95 g/km. Za każde zarejestrowane auto przekraczające tę wartość producenci zapłacą 95 euro kary.

Zipse, podobnie zresztą jak kilka dni temu prezes Volkswagena, podkreślił, że spełnienie norm nie zależy wyłącznie od decyzji producentów, lecz przede wszystkim woli klientów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czego nie można spalać w piecu?

"Coś, czego nie bierze się pod uwagę, że jest to wolna decyzja milionów klientów" – powiedział Zipse. "To nie jest tak, jak w infrastrukturze energetycznej, gdzie można coś wyłączyć, a potem automatycznie dzieje się coś innego". - stwierdził.

W przeszłości krytycznie o unijnych planach wypowiadał się również prezes Renault, Luca de Meo, oraz Carlos Tavares ze Stellantisu. Im bliżej nowych regulacji, tym łatwiej odnieść wrażenie, że branża mówi jednym głosem. Pytanie tylko, czy jakkolwiek wpłynie to na plany władz?

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów