WAŻNE
TERAZ

Polityczne trzęsienie ziemi w Ukrainie. Andrij Jermak odchodzi

Kolejny prezes chce złagodzenia celów UE dotyczących emisji CO2. Branża jest jednogłośna

Prezes BMW, Oliver Zipse, dołącza do grona motoryzacyjnych liderów, którzy krytykują unijne plany obniżenia średniej emisji CO2 dla producentów działających w Europie.

Oliver ZipseOliver Zipse
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Podczas czwartkowej konferencji poświęconej wynikom finansowym BMW, Oliver Zipse wyraził się krytycznie o planach UE.

"Uważamy, że kompleksowy przegląd przepisów dotyczących flot CO2 w UE jest niezbędny" – stwierdził Zipse dodając, że cele, które mają wejść w życie od 2025 roku, znacząco zwiększą presję na producentów samochodów.

Komentarz prezesa zaskakuje, gdyż akurat BMW jest jedną z marek, które raczej nie będą miały problemu ze spełnieniem nowych wymogów. W 2023 roku bawarski producent obniżył średnią emisję swojej floty o 20 proc. poniżej unijnego celu i zamierza utrzymywać ten poziom w przyszłości.

Nie zmienia to jednak faktu, że Zipse widzi zagrożenia dla branży jakie niosą unijne postanowienia. Zgodnie z planem, po 2025 roku, dopuszczalna średnia emisja CO2 wynosić będzie 93,6 g/km zamiast dotychczasowych 95 g/km. Za każde zarejestrowane auto przekraczające tę wartość producenci zapłacą 95 euro kary.

Zipse, podobnie zresztą jak kilka dni temu prezes Volkswagena, podkreślił, że spełnienie norm nie zależy wyłącznie od decyzji producentów, lecz przede wszystkim woli klientów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czego nie można spalać w piecu?

"Coś, czego nie bierze się pod uwagę, że jest to wolna decyzja milionów klientów" – powiedział Zipse. "To nie jest tak, jak w infrastrukturze energetycznej, gdzie można coś wyłączyć, a potem automatycznie dzieje się coś innego". - stwierdził.

W przeszłości krytycznie o unijnych planach wypowiadał się również prezes Renault, Luca de Meo, oraz Carlos Tavares ze Stellantisu. Im bliżej nowych regulacji, tym łatwiej odnieść wrażenie, że branża mówi jednym głosem. Pytanie tylko, czy jakkolwiek wpłynie to na plany władz?

Wybrane dla Ciebie
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯