Klasyczne Lotusy na sprzedaż - wkrótce licytacja niezwykłej kolekcji
Olav Glasius to miłośnik motoryzacji z krwi i kości. Jest on posiadaczem największej w Europie kolekcji Lotusów. Dla osób, którym udało się ostatnio trochę zaoszczędzić, mam świetną wiadomość. Glasius wystawi swoją kolekcję na sprzedaż podczas Goodwood Festival of Speed w piątek 29 czerwca.
17.06.2012 | aktual.: 18.04.2023 13:29
Olav Glasius to miłośnik motoryzacji z krwi i kości. Jest on posiadaczem największej w Europie kolekcji Lotusów. Dla osób, którym udało się ostatnio trochę zaoszczędzić, mam świetną wiadomość. Glasius wystawi swoją kolekcję na sprzedaż podczas Goodwood Festival of Speed w piątek 29 czerwca.
Olav Glasius to 61-letni, emerytowany przemysłowiec, który zgromadził fortunę dzięki tekstyliom. Miłośnikiem marki jest jednak nie od dziś. Już jako nastolatek zafascynowany brytyjską marką domalował zielony pas w Fordzie Cortina swojej matki. Malowanie było wzorowane na aucie podpatrzonym przez młodego Olava w salonie Lotusa. Oczywiście gdy specjalista od tekstyliów zaczął się bogacić, z czasem do jego kolekcji trafił prawdziwy Lotus Cortina. Jednak to nie on jest największym rarytasem z całego zbioru, który trafi na aukcję.
Część z aut jest trzymana przez Olava w jego XVI-wiecznym domu pod Amsterdamem. Inne stacjonują w pobliskim garażu. Trzecia część kolekcji znajduje się w magazynie w Northampton, w Wielkiej Brytanii. Wśród najcenniejszych samochodów są takie maszyny jak Type 19 z V8 Buicka. Jest to jedyny egzemplarz na świecie z oryginalnym nadwoziem. W jednej z największych kolekcji Lotusów świata znajduje się również kilka samochodów koncepcyjnych: M200, Project M250 oraz Etna.
Gdyby wszystkie Lotusy Olava Glasiusa stacjonowały w jednym miejscu, mogłyby bez problemu stanowić muzeum. Wtedy jedynym miejscem na świecie gdzie wystawianych jest więcej Lotusów na raz byłoby muzeum motorsportu w Alabamie, w którym można podziwiać aż 46 modeli brytyjskiej marki.
Glasius planuje sprzedaż swoich 23 maszyn za około 1 500 000 funtów. Zachowa tylko jednego Lotusa. Będzie to jego pierwsze auto tej marki – kupiony w wieku 30 lat Seven S3. Poniżej znajdziecie pełną listę aut wystawionych na sprzedaż przez Olava Glasiusa:
Model | Rocznik | Szacowana cena (w euro) |
Lotus Mark VI | 1954 | 36 950 - 49 270 |
Lotus Seven Series I | 1959 | 51 730 - 66 510 |
Lotus Mark VIII | 1955 | 147 800 - 184 750 |
Lotus Mark IX | 1955 | 92 380 - 117 010 |
Lotus Eleven (Le Mans) | 1956 | 166 280 - 215 540 |
Lotus 18 | 1960 | 215 540 - 277 130 |
Lotus 19 | 1962 | 184 750 - 246 340 |
Lotus 20/22 Formula Junior | 1961 | 49 270 - 61 580 |
Lotus 23B BMW | 1963 | 104 690 - 153 960 |
Lotus 27 | 1963 | 92 680 - 117 010 |
Lotus 47 GT | 1967 | 86 220 - 110 850 |
Lotus 61 | 1969 | 18 470 - 24 630 |
Lotus Etna V8 Berlinetta | 1984 | 110 850 - 160 120 |
Lotus M200 Speedster | 1991 | 98 530 - 147 800 |
Lotus M250 (gliniany model) | 2000 | 24 634 - 49 267 |
Lotus Cortina Mark I Consul | 1964 | 49 270 - 61 580 |
Lotus Elite Type 14 Series II Coupé | 1962 | 55 430 - 73 901 |
Lotus Elan Series 4 SE Roadster | 1968 | 43 110 - 55 430 |
Lotus Elan +2 S130/5 Coupé | 1973 | b/d |
Lotus Eclat Series 2 Coupé | 1981 | 14 780 - 22 170 |
Lotus Elite 2.2 Automatic Coupé | 1981 | 9850 - 14 780 |
Lotus Elise Type 82 Turbo | 1986 | 24 630 - 36 950 |
Talbot Sunbeam Lotus Avon | 1983 | 18 470 - 24 630 |
Ford Thames Van (transporter Lotusa) | 1961 | 18 475 - 30 790 |
Źródło: gtspirit