Kierowcy często źle używają tego światła. Niewiedzą narażają się na mandat

Jesień oznacza często większe opady deszczu oraz gęstą mgłę. W określonych warunkach powinniśmy używać tylnych świateł przeciwmgłowych, choć wielu kierowców nie wie, kiedy je włączyć. Przez niewiedzę nie tylko narażają się na mandat, ale mogą też oślepić innych.

Wielu kierowców nie wie, kiedy włączyć tylne światło przeciwmgłoweWielu kierowców nie wie, kiedy włączyć tylne światło przeciwmgłowe
Źródło zdjęć: © fot. PIOTR KAMIONKA/REPORTER
Filip Buliński

Chociaż za oknem możemy zaznać jeszcze ostatnich podrygów lata, jesień coraz mocniej daje o sobie znać. Co za tym idzie, za oknem coraz wcześniej robi się ciemno, nierzadko pada deszcz, a jeszcze gorzej, jeśli temu wszystkiemu towarzyszy mgła. Ale jak powszechnie wiadomo, w warunkach ograniczonej widoczności nie wszystkie "chwyty" są dozwolone.

O ile przepisy Kodeksu drogowego nakazują używania konkretnych świateł w poszczególnych sytuacjach, o tyle ze światłami przeciwmgłowymi jest nieco inaczej. Przede wszystkim nie każdy samochód jest wyposażony w przednie światła przeciwmgłowe, ale każdy — zgodnie z wymogami homolagacyjnymi — musi mieć za to takie światła z tyłu.

Samochód może mieć albo jedno, albo parę świateł z tyłu, zazwyczaj zintegrowaną pod jednym kloszem z innymi światłami. Zgodnie z art. 30, ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym: "Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła".

Zauważmy tutaj, że kierujący nie jest "zobowiązany" je włączyć, a jedynie "może" je włączyć. Dla bezpieczeństwa własnego i innych lepiej jednak korzystać z nich, kiedy widoczność spadnie poniżej 50 m. W określeniu tej odległości mogą nam pomóc przydrożne słupki rozmieszczone co 100 m. Mandat jednak na pewno nas czeka, jeśli przejrzystość powietrza nie będzie ograniczała widoczności na mniej niż 50 m, a my mimo to będziemy korzystać z tylnych świateł przeciwmgłowych.

Takie zachowanie jest nie tylko niezgodne z prawem, ale też może spowodować zagrożenie na drodze, ponieważ mocne światło będzie oślepiało kierowców, jadących za nami i ci mogą w porę nie zauważyć, że np. zaczęliśmy hamować. Za używanie tylnych świateł przeciwmgłowych przy normalnej przejrzystości powietrza grozi nam mandat w wysokości 100 zł i 2 pkt karne.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony