Kiedy wymieniać wycieraczki?
Każdy element eksploatacyjny, w tym także wycieraczki, należy kiedyś wymienić. Dobrze to zrobić jesienią z uwagi na częste opady deszczu.
24.09.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:09
Wycieraczki samochodowe obok świateł dbają o dobrą widoczność kierowcy, dlatego termin ich wymiany nie powinien być odwlekany w czasie. Najlepszy moment na to jest, gdy zaczynają nierównomiernie zbierać wodę i brud (pozostawiając smugi). To znak, że krawędź pióra uległa zużyciu. Także hałaśliwa praca oznacza, że już czas na nowy komplet wycieraczek.
Gdy auto jest wyposażone w wycieraczki o konstrukcji stelażowej, która jest przerdzewiała, mimo że pióra wyglądają jeszcze przyzwoicie, również wtedy warto pomyśleć o zmianie. Rdza na przegubach ramion oraz na haku mocującym oznacza nierównomierny docisk na całej długości pióra do szyby.
Nawet jeśli wycieraczki są mało eksploatowane, bo pojazd przez większość czasu stoi, to i tak po kilku latach należy je wymienić, bo straciły swoją sprężystość i elastyczność - wybrani producenci określają żywotność swoich produktów, np. na pół roku lub rok, i taką częstotliwość wymiany zalecają.
Warunki pogodowe mają wpływ na trwałość wycieraczek
Należy jednak pamiętać, że okres przydatności, określają w głównej mierze warunki eksploatacji. Wbrew pozorom nie tylko zimowe mrozy mogą negatywnie wpływać na ich stan. Upalne letnie dni, silne nasłonecznienie również negatywnie wpływają na ich kondycje, szczególnie kiedy są uruchamiane na "sucho", bez używania płynu do spryskiwaczy.
Wiele zależy także od jakości materiału, z jakiego zostały wykonane. Nie jest tajemnicą, że tańsze produkty zużywają się szybciej, niż droższe, markowe wersje, do produkcji których użyto lepszych surowców.
Zobacz także
Profilaktyczna wymiana wycieraczek jest ważna w nowoczesnych pojazdach naszpikowanych czujnikami umiejscowionymi za szybą (tzw. asystenci pasa, kamery rozpoznające pojazdy, pieszych i znaki). Sprawność ich działania w dużej mierze uzależniona jest od czystości przedniej szyby.
Warto pamiętać, że jeśli diagnosta podczas okresowego przeglądu technicznego stwierdzi brak pióra przedniej wycieraczki lub jego wyraźne uszkodzenie, to zakwalifikuje to w systemie, jako usterkę drobną lub istotną. W przypadku tej drugiej oznacza to negatywny wynik badania technicznego.