Kia Stonic - poradnik kupującego w pigułce

Najmłodszy z samochodów marki Kia jest miejskim crossoverem, który świetnie wpisuje się we współczesne trendy. Jego poprzednikiem był ceniony i lubiany Soul. Jaką wersję Stonica warto wybrać?

Kia Stonic zastąpiła Soula. Którą wersję kupić?Kia Stonic zastąpiła Soula. Którą wersję kupić?
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Marcin Łobodziński

Kia Stonic - podstawowe informacje

Kia Stonic jest z jednej strony następcą cenionego Soula, z drugiej zaś rozwinięciem modelu Rio segmentu B. Dlatego nazwanie go crossoverem segmentu B jest idealnym określeniem. Jego sportowa, śmiała stylistyka ma przyciągnąć klientów szukających czegoś oryginalnego.

Miejski crossover to popularne określenie, ale nie do końca oddaje ducha Kii Stonic. Tym samochodem z powodzeniem można wyjechać w trasę i cieszyć się wszechstronnością. Oferuje wystarczającą ilość miejsca dla małej rodziny 2+2 i przyzwoity bagażnik.

Kia Stonic
Kia Stonic © fot. mat. prasowe

Debiut: 2017 r.

Segment: SUV B

Nadwozie: crossover

Wymiary: 4140x1760x1520 mm

Rozstaw osi: 2508 mm

Pojemność bagażnika: 332 l

Konkurencja: Citroen C3 Aircross, Ford EcoSport, Seat Arona,

Silniki benzynowe:

1.2 DOHC (84 KM) napęd FWD - od 54 990 zł

1.4 DOHC (100 KM) napęd FWD - od 60 990 zł

1.0 T-GDI (120 KM) napęd FWD - od 70 490 zł

Silniki Diesla:

1.6 CRDi (110 KM) napęd FWD - od 75 490 zł

Która wersja Kii Stonic jest naszym zdaniem najlepsza?

Kia oferuje do Stonica dobre wyposażenie standardowe (spec. L), ale auto zdecydowanie lepiej prezentuje się w środkowej wersji wyposażenia M, zarówno z zewnątrz jak i w kabinie. Klient otrzyma już lepszej jakości tapicerkę skórzano-materiałową czy sportową kierownicę obszytą skórą. Na pokładzie jest klimatyzacja automatyczna, podłokietnik z zamykanym schowkiem, a na zewnątrz aluminiowe obręcze kół, światła przeciwmgłowe czy relingi dachowe.

Kia Stonic
Kia Stonic © fot. mat. prasowe

Nie dziwi więc, że dla mocniejszych wersji silnikowych nie przewidziano wersji wyposażenia M. Zresztą naszym zdaniem nie warto kupować bazowych silników do tego samochodu, chyba że z myślą o montażu instalacji LPG. Niestety silnik benzynowy 1.2 DOHC nie daje żadnych osiągów, natomiast większy motor 1.4 DOHC pomimo wyższej mocy też nie zapewnia przyjemności z jazdy.

Zupełnie inaczej jest z silnikiem 1.0 T-GDI, który rozwija 120 KM mocy i jest zdecydowanie bardziej dynamiczny. Naszym zdaniem to najlepsza jednostka do tego samochodu, a kosztująca raptem 4 tys. zł więcej od 100-konnej. Diesla można polecić przede wszystkim osobom jeżdżącym bardzo dużo, ale motor 1.6 CRDi może wydawać się trochę zbyt toporny i zupełnie zmienia właściwości jezdne.

Podsumowując, optymalna wersja Kii Stonic 1.0 T-GDI L będzie was kosztowała 70 490 zł. Wyposażenie można uznać za kompletne, choć jest kilka ciekawych opcji. Jedną z bardziej wartościowych i dość tanich jest pakiet stylistyczny za 2500 zł, który zawiera nie tylko elementy poprawiające wygląd samochodu, ale także pakiet zimowy, czyli podgrzewane fotele przednie i kierownicę. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że wersja 1.0 T-GDI ma standardowe, 17-calowe obręcze kół.

Wybrane dla Ciebie
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech