Korytarz życia od 1 listopada 2019 pod znakiem zapytania. Sejm musi się spieszyć

Telenoweli dotyczącej jazdy na suwak oraz korytarzy życia ciąg dalszy. Po zamieszaniu z przerwaniem ostatniego zgromadzenia Sejmu okazało się, że długo oczekiwane zmiany mogą nie wejść w życie. Finalnie istnieje jednak szansa, że uda się je wprowadzić zgodnie z oczekiwaniami, czyli 1 listopada. Wymaga to jednak dużego pośpiechu.

O tych  przepisach mówi się od dawna. Jeśli nie "przejdą" teraz, ich wprowadzenie w życie znacznie się opóźniO tych przepisach mówi się od dawna. Jeśli nie "przejdą" teraz, ich wprowadzenie w życie znacznie się opóźni
Źródło zdjęć: © fot. Autokult
Mateusz Lubczański

Przerwanie ostatniego zgromadzenia Sejmu spowodowało, że cała sesja została przesunięta na 15 i 16 października, czyli termin już po wyborach. Pod znakiem zapytania stanęła więc data wprowadzenia jednych z najbardziej oczekiwanych zmian dla kierowców – jazdy na suwak oraz obowiązku tworzenia korytarzy życia. W harmonogramie trudno było szukać prac dot. tej ustawy.

Okazuje się jednak, że Komisja Infrastruktury debatować będzie nad projektem przepisów już 15 października od godziny 9.30. Będzie to pierwsze czytanie ustawy, a uzasadniającym będzie Minister Infrastruktury. By weszła ona w życie 1 listopada, potrzebny będzie wyjątkowo ekspresowy tryb procedowania i szybkie podpisanie przez prezydenta.

Przepisy dot. korytarza życia oznaczają, że w przypadku postoju na autostradzie czy drogach szybkiego ruchu kierowcy są automatycznie zobowiązani do utworzenia miejsca dla przejeżdżających karetek. Umożliwi to szybszy dojazd służb do poszkodowanych. Obecnie nie ma przepisów mówiących jasno o obowiązku jego utworzenia. Na zachodzie jest to powszechna praktyka.

Zasada jest dość prosta. Kierowcy poruszający się lewym pasem zjeżdżają do lewej krawędzi drogi, wszyscy inni kierują się na prawo. Najlepiej przedstawia to grafika przygotowana przez Ministerstwo.

Tak, to takie proste
Tak, to takie proste © fot. mat. prasowe

Z kolei przy pomyślnym przebiegu procesu legislacyjnego 1 stycznia 2020 wejdzie w życie kolejna zmiana – jazda na suwak. To również przeniesienie dobrych praktyk z zachodnich dróg. Oznacza to, że w przypadku zwężenia, kierowca jest zobowiązany wpuścić przed siebie pojazd jadący kończącym się pasem. Taka zamiana ma następować naprzemiennie.

Z pewnością pomoże to przy trzech pasach zmieniających się jeden
Z pewnością pomoże to przy trzech pasach zmieniających się jeden © fot. mat. prasowe

Nowelizacja nie mówi nic na temat ewentualnych kar. W przypadku jazdy na suwak byłoby to nieustąpienie pierwszeństwa. Dziś taryfikator za takie wykroczenie przewiduje karę w wysokości 250 zł. Nieutworzenie korytarza życia również nie jest wyszczególnione, ale biorąc pod uwagę maksymalne stawki mandatów, raczej nie będą one wyższe niż 500 zł.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne