Jakie modele samochodów wybierają najchętniej klienci prywatni
Škody Fabia i Octavia to najpopularniejsze samochody w Polsce, ale niekoniecznie ulubione samochody Polaka. Rynek aut osobowych wygląda nieco inaczej, jeśli wyodrębnić z niego klientów indywidualnych, którzy nie mogą liczyć na duże rabaty, bo nie kupują floty pojazdów i zwykle nie wymieniają ich co kilkanaście miesięcy. Sprawdźmy więc, które modele rzeczywiście są wybierane przez Polaków.
Zakup samochodu do floty, a zakup prywatny to dwie różne sytuacje. Duże firmy sugerują się kosztami końcowymi, a nie ceną samochodu czy gustami. Takie formy finansowania jak wynajem długoterminowy w rzeczywistości pozwalają spojrzeć na auto w zupełnie inny, ekonomiczny sposób, jednak klienci indywidualni jeszcze nie wchodzą w taką formę zakupu. Tymczasem we flotach coraz częściej wymienia się auta bardzo szybko, zwykle po kilkunastu miesiącach od rozpoczęcia ich eksploatacji – to nie do pomyślenia w typowym gospodarstwie domowym.
Kupując auto prywatnie, nierzadko na kilka lat, uwzględnia się sentyment do marki, potencjalną awaryjność modelu, opinie innych, a także bardzo indywidualne gusta i potrzeby. To dlatego rynek jako całość nie definiuje, które samochody Polacy wybierają najczęściej. Firmy to byty nieosobowe, a tylko w dwóch minionych miesiącach stanowią 60 proc. klientów rynku samochodów osobowych. Czy na podstawie ogólnej sprzedaży można określić rzeczywiste gusta Polaków?
Oczywiście, że nie. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przygotował zestawienie aut rejestrowanych przez klientów indywidualnych, liczone na tej samej zasadzie, jak dla całego rynku. Tego typu raporty publikujemy dla was co miesiąc. Dziś przyjrzyjmy się temu, co wybierają osoby prywatne.
Pozyzja na rynku indywidualnym | Pozycja na rynku ogółem | Model samochodu | Liczba rejestracji indywidualnych | Liczba rejestracji ogółem |
---|---|---|---|---|
1. | 3. | Opel Astra* | 1406 | 2752 |
2. | 4. | Toyota Yaris | 1188 | 2113 |
3. | 1. | Skoda Fabia | 1121 | 3160 |
4. | 11. | Opel Corsa | 945 | 1412 |
5. | 5. | Toyota Auris | 929 | 2074 |
6. | 10. | Dacia Duster | 803 | 1454 |
7. | 7. | Skoda Rapid | 773 | 1704 |
8. | 20. | Opel Mokka | 740 | 1002 |
9. | 6. | Volkswagen Golf | 703 | 1966 |
10. | 25. | Kia Rio | 637 | 865 |
11. | 2. | Skoda Octavia | 632 | 2894 |
12. | 12. | Toyota C-HR | 629 | 1376 |
13. | 30. | Hyundai i20 | 580 | 788 |
14. | 14. | Hyundai Tucson | 571 | 1234 |
15. | 16. | Fiat Tipo | 550 | 1154 |
Przygotowano na podstawie danych z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar (dane za okres styczeń-luty 2017) *pod uwagę brano obie, dostępne generacje Opla Astry
|
Opel Astra, Toyota Yaris oraz Škoda Fabia to pierwsza trójka najczęściej wybieranych przez Polaków modeli samochodów, a jednocześnie ścisła czołówka całego rynku. Gusta są więc dość zbieżne, ale z jednym zastrzeżeniem. Škoda Octavia nie jest ulubieńcem państwa Kowalskich. Choć to najczęściej rejestrowany w naszym kraju samochód (w zeszłym roku), to w rankingu indywidualnym zajmuje odległe miejsce. Nie jest więc naszym ulubionym samochodem, najwyżej ulubieńcem flot. Co więcej, importer Škody jest też powszechnie znany z dużego reeksportu, więc nie wszystkie auta zostają w kraju.
Dość interesująco wygląda wysoka pozycja Opla Corsy, który ma w stosunku do rynku indywidualnego niską pozycję na rynku ogólnym.
Najchętniej wybieranym SUV-em w kraju jest Dacia Duster i tak też wygląda jej status wśród odbiorców prywatnych, jednak trzeba zauważyć, że zajmuje bardzo wysokie, szóste miejsce, podczas gdy w całym rynku dopiero dziesiąte. Jeszcze bardziej należałoby docenić ósmą Mokkę, będącą dwudziestym modelem całego rynku.
Największa rozbieżność pomiędzy wyborem klienta indywidualnego a pozycją rynkową dotyczy dwóch koreańskich samochodów segmentu B. Są to Kia Rio oraz Hyundai i20. Oba stanowią margines całego rynku, natomiast Rio jest w czołowej dziesiątce, a i20 na trzynastym miejscu.
Na koniec wspomnę jeszcze o Fordzie Focusie. Ten bardzo popularny model jest ósmym samochodem polskiego rynku, ale w rankingu wyboru klientów prywatnych nie znalazł się nawet w pierwszej dwudziestce.