Nowa Toyota Yaris 1,33 Dynamic - test
Toyota Yaris to jeden z najbardziej docenionych modeli segmentu B. W tym roku mała Toyota przeszła facelifting by utrzymać swoją wysoką pozycję. Co się zmieniło, a co nie i jak na tle współczesnych konkurentów wygląda ten model?
14.10.2014 | aktual.: 18.04.2023 11:06
Nowa Toyota Yaris 1,33 Dynamic - test
Toyota Yaris może być wzorcem w klasie. Nie dlatego, że jest idealna, ale bardzo dobra, a wyniki sprzedaży pokazują wyraźnie, że ma w sobie to coś, co kusi klientów. Nowy Yaris, zwłaszcza skonfigurowany tak jak egzemplarz testowy robi świetne wrażenie i należy do grona aut, którymi jeżdżenie to czysta przyjemność.
Zacznijmy właśnie od konfiguracji, bo ta jest bardzo bogata. Już na pierwszy rzut oka widać, że testowy samochód to nie najtańsza wersja wyposażenia. Intensywnie czerwony lakier w połączeniu z nowym, ogromnym, czarnym grillem, przyciemnionymi szybami i kontynuacją motywu na ostatnim słupku w postaci czarnej okleiny prezentuje się tak, że wiele osób odwraca w jego stronę wzrok. Całości dopełniają 16-calowe felgi w grafitowym kolorze i ładny spojler. Wnętrze robi jeszcze lepsze wrażenie. Czarno-czerwone wykończenie i skórzana tapicerka bardziej pasują do sportowej odmiany, zwłaszcza, że fotele wyglądają jakby zostały żywcem wyjęte z taniego hot hatcha. Wnętrze doskonale oświetla słońce dzięki panoramicznemu dachowi. A teraz do rzeczy – ile to kosztuje?
Dach panoramiczny wraz z przyciemnianymi szybami - 2900 zł. Czarne ozdoby na słupku i czerwone na desce rozdzielczej - 2500 zł. Zestaw multimedialny kosztuje 2100 zł. W sumie 7500 zł, za dodatki które nie są potrzebne, ale dodają Yarisowi uroku. Yarisowi, który w tej wersji wyposażenia kosztuje 61 900 zł. Razem z klimatyzacją dwustrefową, klimatyzowanym schowkiem, „inteligentnym kluczykiem” oraz czujnikiem zmierzchu i deszczu testowy egzemplarz kosztuje 74 300 zł!... za samochód segmentu B, z czego 11 900 zł kosztują efektowne dodatki.
Yaris jest wart tych pieniędzy jeśli ma się ich zbyt dużo. Już po zajęciu miejsca w kabinie czuć klasę. Skórzana tapicerka i czerwone, bardzo miękkie i przyjemne w dotyku dodatki na desce rozdzielczej przenoszą do klasy premium. Delikatnie przemodelowane wnętrze zostało zmienione, ale nie można powiedzieć, że odświeżone. Jest po prostu inne. Trudno mieć zarzuty do ergonomii i jakości montażu poza dwoma obszarami.
Pierwszym jest obsługa systemu multimedialnego Toyota Touch2 & Go. Mimo wyglądu jest to bardzo proste urządzenie o zbyt dużym stopniu skomplikowania i małej ilości funkcji. System włącza się długo i jeszcze dłużej ładuje mapy, a by wybrać punkt docelowy należy wykonać zbyt wiele operacji. Brzmienie nagłośnienia jest raczej średnie, a wygląd dwóch wersji ekranu pokazującego rejestry z zużycia paliwa przeciętny. Do tego ilość słupków czy wykresów nie odzwierciedla skąpej ilości informacji. Nie można na przykład sprawdzić średniego spalania na dwóch równoległych dystansach. Wszystko właściwie zostało powtórzone na tablicy wskaźników więc można to uznać za bajer.
Nie brakuje przestrzeni dla pasażerów przednich foteli nawet jeśli są wysocy czy otyli. Nie przeszkadzał mi wyjątkowo mały zakres osiowej regulacji bardzo wygodnej i miłej w dotyku kierownicy. Szybko odnalazłem swoją pozycję. Fotele oferują nie tylko komfort podróżowania, ale i dobre trzymanie boczne. Gorzej jest z tyłu, gdzie o ile na nogi jeszcze trochę miejsca jest, to już z głową nieco gorzej. Ja się zmieściłem, ale nie chciałbym jechać tak długo. Na plus zapisuje się płaska podłoga z tyłu, dzięki czemu trzeci pasażer też jakoś sobie poradzi. Szkoda, że Yaris choć duży, nie jest tak przestronny jak wygląda.
Zdecydowanie lepiej jest w bagażniku o pojemności 286 litrów. To sporo, a co ważne jego kształt jest regularny i łatwy do wykorzystania. Szkoda tylko, że oparcia kanapy po złożeniu wyglądają jak wyglądają.
To co robi najlepsze wrażenie w nowym Yarisie to jazda. Zacznijmy od podstaw, czyli fotela i kierownicy. Jak już wspomniałem łatwo je ustawić, a samo siadanie w takim fotelu i chwytanie za taką kierownicę to czysta przyjemność. Pod maską znajduje się motor o klasycznej pojemności 1,3 l bez żadnego doładowania, a oferujący 99 KM mocy przy wysokich obrotach. Lubi się kręcić, choć jego brzmienie nie jest specjalnie rasowe, ale liniowe rozwijanie mocy to coś, o czym za kilka lat nie będziemy pamiętać. Po przesiadce z turbodoładowanych samochodów jazda z takim motorem to miód. Yaris nie ma jakichś fenomenalnych osiągów, ale na tyle dobre by z łatwością rozpędzał się do prędkości autostradowych. A pomaga w tym bardzo precyzyjna i lekko pracująca skrzynia biegów o 6 przełożeniach.
Silnik przy tym wszystkim zużywa stosunkowo mało paliwa. Biorąc pod uwagę osiągi, za bardzo dobry wynik można uznać spalanie w trasie na poziomie 5,4 l/100 km. To zasługa 6 biegu. Z kolei w mieście mieści się w 7,5 l/100 km. To już zasługa osiągów i temperamentu.
Sportowa kierownica zapewnia sportowe wrażenia i przy odrobinie fantazji można się dać ponieść emocjom. Yaris prowadzi się wyjątkowo pewnie i jest stabilny w każdej sytuacji. To zupełnie przeciwieństwo jego głównego konkurenta* Mitsubishi Space Stara. Nie przechyla się mocno na zakrętach, a jedyne co stopuje emocje to nie dający się wyłączyć układ ESP. Kontrola trakcji sama się aktywuje po przekroczeniu 50 km/h. Szkoda, bo hamulce i precyzja działania układu kierowniczego oraz żywiołowy silnik mogłyby być doskonałym odzwierciedleniem dynamicznego wyglądu i wysokiej ceny. Przy tym wszystkim małej Toyocie nie brakuje komfortu, choć najmniejsze nierówności są słabiej tłumione przez szerokie opony o dość niskim profilu. Zapewniają za to dobrą przyczepność i skutecznie poprawiają skuteczność hamulców.
Czy samochód ma wady? Oczywiście i to jakie! Po pierwsze średnica zawracania, która katalogowo wynosi ponad 11 metrów i czuć, że samochód nie jest tak zwrotny jak mogłyby obiecywać jego rozmiary i przynależność do segmentu. Po drugie światła, które nocą świecą wyjątkowo marnie. Do tego stopnia, że zatrzymałem się by sprawdzić, czy czegoś na nich nie ma. I wreszcie wycieraczka, która ma spryskiwacz montowany na ramieniu. Dobre rozwiązanie pod warunkim, że funkcjonuje sprawnie. Tu tak nie jest. Płyn po włączeniu spryskiwacza zalewa szybę w taki sposób, że przez chwilę zupełnie nic nie widać, a na zmycie go trzeba chwilę poczekać. Drobiazgi? Nie do końca. Podczas testu mogą być bez znaczenia, ale podczas eksploatacji będą wkurzać.
Toyota Yaris jest fajna i bardzo przypomina mi Mazdę 3, która mimo wielu niedociągnięć zachęca do jazdy stylistyką i jakością prowadzenia. Oba auta mają kapitalną kierownicę i miły dla oka kokpit, a ja wciąż jestem zdania, że to ważniejsze niż wygląd zewnętrzny. Do tego wolnossąca silniki, które są dziś w pewnym sensie powrotem do lat młodości. Mała Toyota zrobiła na mnie świetne wrażenie, ale nigdy bym nie zapłacił za nią takich pieniędzy. Jednak uboższe wersje nie są tak drogie, a Yaris jest w pierwszej dziesiątce sprzedaży w Polsce. W samym wrześniu zmieścił się w pierwszej piątce. To dobrze świadczy o Polakach, zwłaszcza o kobietach, które jeżdżą Yarisami. Mają gust.
*Mitsubishi twierdzi, że Toyota Yaris i Nissan Micra to główni konkurenci.
PLUSY:
Wygląd i jakość wykonania oraz materiałów
Wygodna pozycja za kierownicą
Dużo przestrzeni z przodu
Duży bagażnik
Układ jezdny
Dynamiczny i oszczędny silnik
Przyjemnie pracująca skrzynia biegów
MINUSY:
Trochę brakuje miejsca z tyłu
Słaby system multimedialny
Słabe światła
Kiepsko zaprojektowany spryskiwacz przedniej szyby
Mała zwrotność
Ogólna ocena samochodu: 7/10
Nowa Toyota Yaris 1,33 Dynamic - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Toyota Yaris 1,33 Dynamic | |
Silnik i napęd | ||
Układ i doładowanie: | R4, wtrysk wielopunktowy | |
Rodzaj paliwa: | Benzyna | |
Ustawienie: | Poprzeczne | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1329 cm3 | |
Stopień sprężania: | 11,5 | |
Moc maksymalna: | 99 KM przy 6000 rpm | |
Moment maksymalny: | 125 Nm przy 4000 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 76,2 KM/l | |
Skrzynia biegów: | Manualna, 6-biegowa | |
Typ napędu: | Przedni (FWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | bębnowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumna typu MacPherson | |
Zawieszenie tylne: | Belka skrętna | |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | |
Średnica zawracania: | 11,2 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 195/50 R16 | |
Koła, ogumienie tylne: | 195/50 R16 | |
Masy i wymiary | ||
Typ nadwozia: | Hatchback | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | - | |
Masa własna: | 880 kg | |
Stosunek masy do mocy: | 8,9 kg/KM | |
Długość: | 3950 mm | |
Szerokość: | 1695 mm | |
Wysokość: | 1510 mm | |
Rozstaw osi: | 2510 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1485/1470 mm | |
Prześwit (przód/tył): | - | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 42 l | |
Pojemność bagażnika: | 286 l | |
Specyfikacja użytkowa | ||
Ładowność maksymalna: | 610 kg | |
Osiągi | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 11,7 s | |
Prędkość maksymalna: | 175 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 6,5 l/100 km | 7,5 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 4,3 l/100 km | 5,4 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 5,1 l/100 km | 6,0 l/100 km |
Emisja CO2: | 119 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | nie badano | |
Cena | ||
Testowany egzemplarz: | 74 300 zł | |
Model od: | 39 900 zł (3-drzwiowy) | |
Wersja silnikowa od: | 44 100 zł (3-drzwiowy) |
Wyposażenie | ||
Wybrane wyposażanie testowanej wersji: | Standardowe: | Opcjonalne |
Dodatki stylistyczne nadwozia: | Lakierowane zderzaki, klamki i lusterka z kierunkowskazami, grill w kształcie plastra miodu | Pakiet RED: czarny słupek tylny, przyciemnione szyby tylne, tylny spojler, czerwone elementy deski rozdzielczej (2500 zł) |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | Skórzana kierownica i gałka zmiany biegów, miękkie materiały wykończeniowe, czerwone przeszycia | Pakiet Skyviev: dach panoramiczny, przyciemniane tylne szyby (2500 zł), Pakiet Smart: "inteligentny kluczyk", czujnik zmierzchu i deszczu, wewnętrzne lusterko elektrochromatyczne (2500 zł), skórzana tapicerka (brak w ofercie) |
Koła i opony: | Felgi aluminiowe, opony 195/65 R16 | - |
Komfort: | Regulacja wysokości fotela kierowcy, regulacja pionowa i pozioma kierownicy, elektrycznie regulowane szyby i lusterka podgrzewane | Pakiet Cool: klimatyzacja dwustrefowa i chłodzony schowek (1900 zł) |
Bezpieczeństwo: | ESP, 2xISOFIX, 6 poduszek powietrznych + poduszka kolanowa kierowcy, światła do jazdy dziennej LED i przeciwmgielne | - |
Multimedia: | Przyciski na kierownicy do obsługi radia, gniazdo USB, kamera cofania, podłokietnik kierowcy | System multimedialny Toyota Touch 2 &Go (2100 zł) |
Mechanika: | - | - |