Jak odpowietrzyć układ hamulcowy w samochodach z ABS i bez?
Odpowietrzenie hamulców to nic innego jak wypchnięcie z układu pęcherzyków powietrza, których obecność zakłóca, a nawet uniemożliwia hamowanie. Jest to dość proste i do zrobienia we własnym zakresie.
13.03.2014 | aktual.: 30.03.2023 11:59
Odpowietrzenie układu hamulcowego jest czynnością, którą warto zrobić nawet wtedy, kiedy wydaje się to zbędne. Wymiana klocków lub szczęk to już wystarczający zakres prac, który powinien skłonić do odpowietrzania. W prostych samochodach można to wykonać we własnym zakresie. W najnowszych jest to możliwe wyłącznie z pomocą komputera serwisowego.
Skąd powietrze w układzie?
Niekoniecznie trzeba otwierać układ hamulcowy, by znalazło się w nim powietrze. Na pewno jedną z przyczyn może być po prostu niski poziom płynu, ale niewiele osób zdaje sobie sprawę z faktu, że tak też stanie się przy jego przegrzaniu. Kiedy płyn był długo niewymieniany, a układ dostanie wysokiej temperatury (intensywne hamowanie), może dojść do jego zagotowania i pojawią się w nim pęcherze powietrza.
Jak odpowietrzyć układ hamulcowy bez ABS?
Odpowietrzanie zaczynamy od koła najbardziej oddalonego od pompy hamulcowej lub według kolejności, jaką podaje producent. Warto to sprawdzić przed rozpoczęciem prac. Jeśli odpowietrzamy wg zasady ogólnej, to przechodzimy przez kolejne koła, zbliżając się do pompy hamulcowej. Jeśli jest ona umieszczona w standardowym miejscu, czyli po lewej stronie komory silnika, kolejność powinna być następująco:
- prawe tylne koło
- lewe tylne koło
- prawe przednie koło
- lewe przednie koło
Przed rozpoczęciem odpowietrzania należy odkręcić korek od zbiorniczka płynu hamulcowego, a w razie konieczności uzupełnić płyn do maksimum.
Odpowietrznik (zawór odpowietrzający) należy odkręcić delikatnie kluczem tak, by pozwolić na wypłynięcie niedużych ilości płynu hamulcowego (ok. pół obrotu). Jeśli macie taką możliwość, załóżcie na odpowietrznik kawałek gumowego, przeźroczystego wężyka, w którym będziecie obserwować płyn, jego drugi koniec umieście w naczyniu. Pamiętajcie też, żeby płyn wlewać do czystego i suchego naczynia, bowiem można go ponownie wykorzystać.
Po otwarciu zaworu odpowietrzającego trzeba obserwować płyn i czekać aż zacznie płynąć bez pęcherzyków powietrza (w wężyku) lub po prostu w sposób ciągły, regularnie (bez wężyka). Kiedy tak będzie, zakręćcie odpowietrznik.
Jeśli macie do pomocy drugą osobę, można skorzystać ze starej metody pompowania hamulca. Polega ona na tym, że jedna osoba naciska kilka razy mocno pedał hamulca i trzyma wciśnięty, a druga osoba delikatnie odkręca odpowietrznik celem wypuszczenia płynu pod dużym ciśnieniem i szybko go zakręca kiedy pierwsza osoba da znać, że pedał hamulca dotknął podłogi. Po kilku takich sekwencjach osoba pompująca hamulce wyczuje, że pracuje on twardo i nic się nie zmienia po kolejnym odkręceniu odpowietrznika.
Opisane czynności wykonujemy dla pozostałych kół. Należy pamiętać, by co jakiś czas zaglądać do zbiorniczka i uzupełniać poziom płynu, bowiem zbyt niski jego poziom będzie skutkował ponownym zapowietrzeniem układu.
Odpowietrzanie układu hamulcowego w samochodzie z układem ABS
W autach z ABS-em procedura wygląda nieco inaczej, z tą zasadniczą różnicą, że dodatkowo odpowietrza się pompę ABS i odwraca kolejność kół odpowietrzanych - zaczynamy od tego najbliżej pompy i kończymy na najbardziej oddalonym.
Odpowietrzanie układu hamulcowego dla kół przednich
- Wyłączamy zapłon i wciskamy pedał hamulca kilkadziesiąt razy, pozbywając się w ten sposób ciśnienia regulacji układu ABS.
- Napełniamy zbiornik wyrównawczy płynu hamulcowego do pełna.
- Nakładamy przezroczysty przewód na zawór odpowietrzający. Drugi koniec przewodu zanurzamy w naczyniu z płynem hamulcowym.
- Pompujemy pedałem hamulca do momentu wytworzenia się przeciwciśnienia w układzie. Świadczy o tym wzrost oporu na pedale hamulca.
- Po wytworzeniu ciśnienia maksymalnie wciskamy pedał hamulca i przytrzymujemy go.
- Odkręcamy mniej więcej o pół obrotu zawór odpowietrzający. W tym momencie do naczynia zacznie płynąć płyn. Ważne jest, aby koniec przewodu był cały czas zanurzony w płynie.
- W momencie wyczuwalnego spadku ciśnienia na pedale hamulca zakręcamy zawór.
- Powtarzamy procedurę do momentu, aż przestaną się pojawiać pęcherzyki powietrza.
- Zakręcamy zawór i napełniamy zbiornik płynem.
Powtarzamy te czynności dla drugiego koła przedniego.
Odpowietrzanie układu hamulcowego dla kół tylnych
- Wyłączamy zapłon i naciskamy pedał hamulca kilkadziesiąt razy, pozbywając się w ten sposób ciśnienia regulacji układu ABS.
- Przytrzymujemy wciśnięty pedał hamulca.
- Włączamy zapłon, zakładamy przewód i odkręcamy zawór odpowietrzający. Zamykamy zawór dopiero wtedy, gdy w przewodzie przestaną się pojawiać pęcherzyki powietrza.
- Wyłączamy zapłon i przygotowujemy drugi hamulec do odpowietrzenia.
- Odpowietrzamy drugie koło, powtarzając czynności 1-5.
- Włączamy zapłon i czekamy, aż pompa ABS sama się wyłączy.
- Uzupełniamy płyn hamulcowy do maksymalnej wskazanej wartości.
Powtarzamy te czynności dla drugiego koła tylnego.
Pompa układu ABS nie może pracować dłużej niż dwie minuty. W związku z tym najlepiej robić dziesięciominutowe przerwy, aby ją schłodzić.