Jak działa instalacja gazowa szóstej generacji?

Instalacje gazowe szóstej generacji opracowano specjalnie dla silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jest to nie tylko najlepszy sposób podawania LPG do silnika, ale także najprostszy.

Silnik benzynowy z instalacją gazowąSilnik benzynowy z instalacją gazową
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Najprostsza i najlepsza, a zarazem najdroższa instalacja gazowa? Wydaje się to dość dziwnym połączeniem, ale tak w rzeczywistości jest. Najprostsza, ponieważ w szóstej generacji wtrysku gazu wyeliminowano m. in. wtryskiwacze gazowe i reduktor, które w starszych typach instalacji były jednym ze źródeł potencjalnych problemów.

Najlepsza, ponieważ poza pompą gazu i własnym sterownikiem, wykorzystuje fabryczną instalację wtryskową samochodu. Najdroższa, ponieważ pompa gazu umieszczona w zbiorniku jest droga, a do tego zachodzi konieczność kosztownej modyfikacji wysokociśnieniowej pompy wtryskowej auta. Musi być ona tak zmodyfikowana, by podawała paliwo do wtryskiwaczy i pracowała skutecznie zarówno na gazie jak i na benzynie.

Schemat budowy i działania instalacji gazowej szóstej generacji firmy Prins
Schemat budowy i działania instalacji gazowej szóstej generacji firmy Prins © fot. mat. prasowe/Prins

W tym miejscu wiecie już właściwie wszystko, ale zacznijmy schematycznie od początku. W systemie gazowym szóstej generacji nie ma klasycznego reduktora i wtryskiwaczy gazowych. Jest natomiast pompa paliwa umieszczona w zbiorniku gazu (Gas Tank na schemacie). Jest ona kontrolowana przez sterownik instalacji gazowej.

Podaje gaz do modułu paliwa (FSU na schemacie), który odpowiada za wybór rodzaju paliwa (benzyna/gaz). Moduł wysyła gaz do oryginalnej, ale zmodyfikowanej na potrzeby nowego systemu wysokociśnieniowej pompy paliwa. W tym miejscu zachodzą już dokładnie takie same procesy jak w samochodzie zasilanym benzyną.

Sterowanie silnikiem jest w pełni kontrolowane przez oryginalny, benzynowy sterownik samochodu. Rola sterownika gazowego polega na przeliczaniu sygnałów generowanych przez oryginalne ECU w taki sposób, by dostosować czas otwarcia wtryskiwaczy oraz wydajność pompy wysokociśnieniowej do specyfiki innego paliwa. Nadmiar gazu powraca przez moduł powrotny (FRU na schemacie) do zbiornika.

Najdroższy element instalacji, czyli zmodyfikowana, oryginalna pompa wysokiego ciśnienia
Najdroższy element instalacji, czyli zmodyfikowana, oryginalna pompa wysokiego ciśnienia © fot. Marcin Łobodziński

W instalacjach gazowych szóstej generacji chodzi przede wszystkim o niezawodność i wygodę eksploatacji, zatem do systemu paliwowego włącza się dodatkową pompę benzynową, która zwiększa ciśnienie w układzie paliwowym w momencie przełączania paliwa z LPG na benzynę. Ma to na celu płynne i nieodczuwalne dla użytkownika przejście z jednego zasilania na drugie.

Zaletą takiego systemu zasilania jest utrzymanie fabrycznych osiągów, tj. mocy i momentu obrotowego, przy 15-proc. wzrośnie zużycia gazu w stosunku do benzyny. Samochód zasilany w ten sposób praktycznie nie potrzebuje benzyny, ponieważ nawet rozruch następuje na gazie. Kolejna zaleta to duży spadek emisji szkodliwych substancji.

Wadą natomiast jest cena instalacji kształtująca się na poziomie ok. 8000 zł. Zaletą w tej wadzie jest fakt, że cena instalacji nie zależy bezpośrednio od samochodu i pojemności silnika czy liczby cylindrów, ponieważ koszty instalacji są prawie stałe, niezależnie od rodzaju samochodu.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne