Jak dbać o szyberdach - poradnik
24.07.2014 07:32, aktual.: 30.03.2023 11:54
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Szyberdach to element, który uprzyjemnia jazdę. Trzeba dbać o jego konserwację, bo inaczej w kabinie może zacząć pojawiać się woda.
Dawniej za klimatyzację trzeba było słono dopłacać nawet w samochodach z górnej półki. Pożądanym wyposażeniem (nieraz montowanym na własną rękę, a nie seryjnie) był szyberdach, będący swoistym substytutem klimatyzacji.
Szyberdach zapewnia cyrkulację powietrza w kabinie. Przy tym korzystanie z niego daje większy komfort niż wtedy, gdy opuści się szyby. Przeciągi i hałas są mniejsze.
Uchylenie szyberdachu może pomóc w pozbyciu się pary z szyb. Pozostawienie latem samochodu na słońcu z uchylonym oknem dachowym może sprawić, że wnętrze nagrzeje się mniej niż w aucie bez omawianego rozwiązania. Szyberdach przydaje się również w pojazdach z klimatyzacją (wysusza ona powietrze).
Przyjemność z jazdy samochodem z szyberdachem można czerpać także bez całkowitego otwierania okna. Odsunięcie zasłonki sprawi, że do kabiny będzie wpadać więcej światła, co zwiększy tym samym poczucie przestrzeni.
Trzeba rzecz jasna pamiętać, że korzystanie szyberdachu nie jest obojętne dla oporu aerodynamicznego i ma wpływ na wzrost zapotrzebowania na paliwo. Da się to odczuć szczególnie, gdy na stację zawitamy po jeździe z większą prędkością i z otwartą, a nie uchyloną szybką.
Tak samo, jak w przypadku innych podzespołów auta, należy regularnie kontrolować stan szyberdachu. Zaniedbania mogą sprawić, że do pojazdu zacznie dostawać się woda. Zmoczona podsufitka może zacząć gnić.
Szyberdach może mieć mechanizm ręczny lub elektryczny. Jeśli szyberdach otwiera się z oporem, czy to przy kręceniu korbką czy po naciśnięciu guzika, może to świadczyć o zanieczyszczeniu mechanizmu. Żeby sprawdzić, co jest nie tak, nie trzeba od razu ściągać podsufitki. Często problem będzie widoczny po maksymalnym uchyleniu szyberdachu.
Szyberdach jest tak skonstruowany, że do jego obudowy ma prawo dostawać się woda. Jest ona odprowadzana przez odpływy, których wyloty umieszcza się np. przy nadkolach. Przyczyną kłopotów mogą być zanieczyszczenia.
Liście i igły z drzew, piasek i każdy inny brud mogą sprawić, że w mechanizmie woda będzie się osadzać zamiast spływać. To z kolei może przyczynić się do rdzewienia obudowy i powstawania wycieków.
Z biegiem czasu swoje właściwości traci uszczelka. Z jej wymianą nie powinno się zwlekać. Jeśli jest w dobrym stanie, trzeba ją od czasu do czasu zabezpieczyć. Tutaj uwaga: nie wolno w tym celu używać sprejów uniwersalnych czy smarów, żadnych tłustych specyfików. Będą one przyciągać brud. Zamiast tego można posłużyć się silikonem w spreju.
Konserwować trzeba też prowadnice. Po wyczyszczeniu mechanizmu możemy go ostrożnie przepłukać wodą, aby upewnić się, że odpływy są droższe i nie mają uszkodzeń powodujących wycieki do wnętrza auta.
Prowadnice podczas konserwacji powinny być jednak suche. Możemy na nie nałożyć np. suchy smar z teflonem. Upewnijmy się, czy szyberdach po zamknięciu dokładnie przylega i jest w jednej linii z dachem.