Jaguar Land Rover spowalnia rozwój elektryków. Zaskoczył ich popyt na inne jednostki

Land Rover Discovery Sport D200
Land Rover Discovery Sport D200
Źródło zdjęć: © Autokult
Kamil Niewiński

09.02.2024 13:39

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Koncern JLR postanowił zaktualizować swoje plany na 2026 rok. Do tego roku Brytyjczycy zaprezentują o dwa elektryczne modele mniej. Powodem jest nie tylko wydłużenie procesu projektowego, ale również sukces innych typów jednostek napędowych.

JLR, czyli koncern Jaguar Land Rover, bardzo ambitnie podchodzi do kwestii elektryfikacji swojej gamy. Przykładów można tutaj mnożyć. W 2025 roku Jaguar ma przejść całkowitą odmianę. Marka w domyśle przejdzie całkowity restart, stając się producentem wyłącznie samochodów elektrycznych najwyższej klasy. O pozycję rynkową ma walczyć już nie z BMW czy Audi, a Astonem Martinem czy Bentleyem.

Poza całkowicie nowym wizerunkiem Jaguara zmiany nadchodzą również w całej rodzinie Land Roverów. Markę rozdzielono w 2023 r. na trzy osobne podmioty - Range Rover, Defender i Discovery. Dodatkowo, według zapowiedzi z 2021 r., w ciągu pięciu lat na rynek miało i ma trafić sześć elektrycznych modeli od tychże producentów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jesteśmy jednak za półmetkiem tego okresu i właśnie dowiadujemy się, że ambicje JLR zostają pod tym kątem przyhamowane. Jak informuje "Automotive News Europe", powołując się na słowa dyrektora generalnego koncernu Adriana Mardella, rozwój elektryków zostaje spowolniony. Z jednej strony ma to związek z chęcią dopracowania modeli, a z drugiej - ze skokiem zainteresowania innymi napędami.

Jesteśmy nieco wolniejsi niż zakładaliśmy to 3 lata temu. Nie spieszymy się, aby upewnić się, że wprowadzamy na rynek najlepsze pojazdy, jakie kiedykolwiek opracowaliśmy. [...] W międzyczasie ciężko pracujemy, aby wypuścić na rynek więcej pojazdów PHEV. Akceptacja hybryd plug-in była dla nas sporym zaskoczeniem.

Adrian Mardelldyrektor generalny JLR

Tak jest - rozwój elektryków w przypadku Brytyjczyków zwolni, bo klienci zaskakująco mocno polubili się z hybrydami plug-in. Według raportów za 2023 rok, sprzedaż PHEV od koncernu Jaguar Land Rover skoczyła o aż 68 proc., do liczby 45 224 egz.

Nie oznacza to jednak, że JLR rzuca projekty elektryków w kąt i teraz będzie wypuszczać jedną hybrydę plug-in za drugą. W 2024 r. zadebiutuje chociażby Range Rover Electric SUV, pierwszy w pełni elektryczny model z rodziny Land Rovera. Następnie na rynek trafi zaś Range Rover Sport napędzany prądem. Tutaj nie ma dokładnie sprecyzowanej daty - auto to stoi jednak w kolejce tuż za wspomnianym bazowym Range Roverem.