Honda Civic z rekordowo niskim i rzeczywistym zużyciem paliwa
Nowa Honda Civic Tourer z silnikiem 1.6 i-DTEC ustanowiła światowy rekord Guinnessa w zużyciu paliwa. Wynik ten nie został uzyskany na hamowni podwoziowej, lecz na trasie o długości 13 498 km!
08.07.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:50
A wynikiem tym jest 2,82 l/100 km oleju napędowego, jakie zużył średnio Civic Tourer odwiedzający 24 kraje Unii Europejskiej. Autem przez 25 dni poróżowali Fergal McGrath i Julian Warren. W czasie podróży, która rozpoczęła się 1 czerwca w Belgii tylko 9 razy zatrzymywali się na tankowanie, co przy 50-litrowym zbiorniku paliwa oznacza, że przeciętny zasięg jaki uzyskali między tankowaniami wyniósł 1500 km.
Wynik ten został wpisany do Księgi Rekordów Guinnesa pod nazwą „Najniższe zużycie paliwa – wszystkie przylegające do siebie 24 kraje Unii Europejskiej”. Założenia tej próby przewidują, że przez całą podróż w samochodzie muszą być dwie osoby, które dziennie będą pokonywały dystans ok. 600 km w średnio 7,5 godziny. Ponadto samochód musi wjechać do każdego kraju UE co zostało potwierdzone m. in. nagraniem wideo, odczytem GPS, a nawet podpisami niezależnych świadków. Tankowanie musiało się odbywać na zwykłych, publicznych stacjach paliw i zawsze wlewano maksymalną ilość paliwa. Co ciekawe, samochód nie tylko musi w 100 procentach odpowiadać produktowi fabrycznemu, ale nawet mieć geometrię zawieszenia ustawioną zgodnie z zaleceniami serwisowymi oraz ciśnienie w oponach takie, jak na tabliczce informacyjnej.
Jak pokazała Honda, bardzo niskie zużycie paliwa jest osiągalne bez żadnych trików stosowanych przez producentów podczas oficjalnych testów wg. ECE czy NEDC, gdzie odłącza się urządzenia współpracujące z silnikiem, pompuje ogromne ilości powietrza do opon oraz zmienia geometrię zawieszenia na najbardziej korzystną dla zużycia paliwa. Środkiem do osiągnięcia niskiego spalania nie musi być oszustwo, a jedynie dobry silnik i oczywiście właściwa technika jazdy. Honda nie musi się zatem bać nowych norm mierzenia zużycia paliwa (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) w warunkach rzeczywistych. Japońscy producenci, m. in. również Mazda, od dłuższego czasu domagają się wprowadzenia nowych zasad pomiaru spalania, ale nie w smak to producentom z Europy, głównie z Niemiec.