Hartmann Mercedes-Benz Citan Kombi 109 CDI Race-Style (2014)

Mercedesowski bliźniak Renaulta Kangoo po raz kolejny został poddany tuningowi przez firmę Hartmann – tym razem w wyścigowym stylu. Ale czy to dobry pomysł, żeby dostawczak udawał auto sportowe?

Obraz
Olgierd Lachowski

Odpowiedź na to pytanie brzmi „tak i nie”. Świadczy o tym wiele przykładów – zarówno „za”, jak i „przeciw”. „Za” jest prawdziwy wyścigowy Volkswagen Caddy z silnikiem wysokoprężnym. Również „za” jest najbardziej szalony van świata, który przecież mógłby wozić choćby warzywa na stragan – TH Automobile TH2 RS. Na „nie” widoczny na zdjęciach Mercedes.

Citan to właściwie wół roboczy. Nie jest autem choćby trochę przypominającym Volkswagena Multivana czy Mercedesa Viano. Tamte dwa dostępne są w luksusowych wersjach, w których pasażer poczuje się jak w dobrze wyposażonym salonie. W wypadku Citana nie ma o tym mowy. No, chyba, że odda się auto do wyspecjalizowanego zakładu, który je doposaży, ale na razie o takim pomyśle któregoś z właścicieli Mercedesa Citana ani widu, ani słychu.

Obraz

Nazwa Race-Style, którą wprowadził Hartmann odnosi się przede wszystkim do barw nadwozia, które można opisać zwrotem „bądź widoczny na drodze”. Połączenie ostrych kolorów nie było najlepszym wyborem. Oczywiście zgodnie z panującym obecnie w świecie tuningu trendem, wóz nie został pomalowany, tylko oklejony folią.

Pojazd ma dołożony z przodu spojler oraz zmienione felgi. W tym egzemplarzu widzimy 18-calowe obręcze, ale osoby mniej majętne lub po prostu te, dla których te koła są za duże, mogą zdecydować się na 17-calowe.

Zawieszenie Citana jest teraz obniżone o 25 mm. Sprawę załatwiły krótsze, ale i sztywniejsze, sportowe sprężyny. Ciekawe tylko jak wóz się teraz prowadzi bez obciążenia i z pasażerami i wypełnionym bagażnikiem?

Obraz

Zainstalowany z przodu poprzecznie 1,5-litrowy diesel, ani w wersji seryjnej, ani teraz – po modyfikacjach – nie podniesie tętna u kierowcy, dopóki nie zapadnie na „chorobę szalonych diesli”.

W fabrycznej konfiguracji konstrukcja z turbosprężarką ma moc 90 KM i moment obrotowy na poziomie 200 Nm. Po przeróbkach – a konkretnie po wszczepieniu nowego chipu sterującego – silnik zyskał 17 KM mocy i 30 Nm momentu obrotowego.

Obraz

Wprawdzie Hartmann nie podaje jak zmieniły się osiągi wozu po tuningu w stosunku do seryjnego, ale może różnice są tak niewielkie, że nie ma o czym pisać. W każdym razie podkręcony Citan wiele szybszy od swojego fabrycznego brata nie jest.

Dane techniczne

[u]Silnik i napęd:[/u]

• Typ: R4, ZS, OM 607 DE15LA

• Ustawienie: z przodu, poprzecznie

• Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder

• Objętość skokowa: 1461 cm3

• Doładowanie: turbosprężarka

• Moc maksymalna: 107 KM

• Objętościowy wskaźnik mocy: 73,24 KM/l (seryjny – 61,60 KM/l

• Maksymalny moment obrotowy: 230 Nm

• Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna

• Typ napędu: na przednie koła

[u]Hamulce i koła[/u]

• Koła przednie: 8,0 x 18”

• Koła tylne: 8,0 x 18”

• Opony przednie: 225/40 R 18

• Opony tylne: 225/40 R 18

[u]Masy i wymiary:[/u]

• Masa własna: 1440 kg

• Stosunek masy do mocy: 13,46 kg/KM (seryjny – 16,00 kg/KM)

• Długość: 4321 mm

• Ładowność: 480-635 kg

Hartmann Citan Kombi 109 CDI Race-Style

  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/4] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀