Hartmann Mercedes-Benz Citan Kombi 109 CDI Race-Style (2014)

Mercedesowski bliźniak Renaulta Kangoo po raz kolejny został poddany tuningowi przez firmę Hartmann – tym razem w wyścigowym stylu. Ale czy to dobry pomysł, żeby dostawczak udawał auto sportowe?

Obraz
Olgierd Lachowski

Odpowiedź na to pytanie brzmi „tak i nie”. Świadczy o tym wiele przykładów – zarówno „za”, jak i „przeciw”. „Za” jest prawdziwy wyścigowy Volkswagen Caddy z silnikiem wysokoprężnym. Również „za” jest najbardziej szalony van świata, który przecież mógłby wozić choćby warzywa na stragan – TH Automobile TH2 RS. Na „nie” widoczny na zdjęciach Mercedes.

Citan to właściwie wół roboczy. Nie jest autem choćby trochę przypominającym Volkswagena Multivana czy Mercedesa Viano. Tamte dwa dostępne są w luksusowych wersjach, w których pasażer poczuje się jak w dobrze wyposażonym salonie. W wypadku Citana nie ma o tym mowy. No, chyba, że odda się auto do wyspecjalizowanego zakładu, który je doposaży, ale na razie o takim pomyśle któregoś z właścicieli Mercedesa Citana ani widu, ani słychu.

Obraz

Nazwa Race-Style, którą wprowadził Hartmann odnosi się przede wszystkim do barw nadwozia, które można opisać zwrotem „bądź widoczny na drodze”. Połączenie ostrych kolorów nie było najlepszym wyborem. Oczywiście zgodnie z panującym obecnie w świecie tuningu trendem, wóz nie został pomalowany, tylko oklejony folią.

Pojazd ma dołożony z przodu spojler oraz zmienione felgi. W tym egzemplarzu widzimy 18-calowe obręcze, ale osoby mniej majętne lub po prostu te, dla których te koła są za duże, mogą zdecydować się na 17-calowe.

Zawieszenie Citana jest teraz obniżone o 25 mm. Sprawę załatwiły krótsze, ale i sztywniejsze, sportowe sprężyny. Ciekawe tylko jak wóz się teraz prowadzi bez obciążenia i z pasażerami i wypełnionym bagażnikiem?

Obraz

Zainstalowany z przodu poprzecznie 1,5-litrowy diesel, ani w wersji seryjnej, ani teraz – po modyfikacjach – nie podniesie tętna u kierowcy, dopóki nie zapadnie na „chorobę szalonych diesli”.

W fabrycznej konfiguracji konstrukcja z turbosprężarką ma moc 90 KM i moment obrotowy na poziomie 200 Nm. Po przeróbkach – a konkretnie po wszczepieniu nowego chipu sterującego – silnik zyskał 17 KM mocy i 30 Nm momentu obrotowego.

Obraz

Wprawdzie Hartmann nie podaje jak zmieniły się osiągi wozu po tuningu w stosunku do seryjnego, ale może różnice są tak niewielkie, że nie ma o czym pisać. W każdym razie podkręcony Citan wiele szybszy od swojego fabrycznego brata nie jest.

Dane techniczne

[u]Silnik i napęd:[/u]

• Typ: R4, ZS, OM 607 DE15LA

• Ustawienie: z przodu, poprzecznie

• Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder

• Objętość skokowa: 1461 cm3

• Doładowanie: turbosprężarka

• Moc maksymalna: 107 KM

• Objętościowy wskaźnik mocy: 73,24 KM/l (seryjny – 61,60 KM/l

• Maksymalny moment obrotowy: 230 Nm

• Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna

• Typ napędu: na przednie koła

[u]Hamulce i koła[/u]

• Koła przednie: 8,0 x 18”

• Koła tylne: 8,0 x 18”

• Opony przednie: 225/40 R 18

• Opony tylne: 225/40 R 18

[u]Masy i wymiary:[/u]

• Masa własna: 1440 kg

• Stosunek masy do mocy: 13,46 kg/KM (seryjny – 16,00 kg/KM)

• Długość: 4321 mm

• Ładowność: 480-635 kg

Hartmann Citan Kombi 109 CDI Race-Style

  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/4] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów