WAŻNE
TERAZ

LK. Cios w doliczonym czasie! Przełamanie Legii Warszawa

Gumowy pasek pod zderzakiem. Kiedyś był w każdym samochodzie. Oto dlaczego zniknął

Jeszcze dwie dekady temu gumowe paski pod tylnym zderzakiem były niemal standardowym wyposażeniem każdego samochodu. Dziś trudno je znaleźć w jeżdżących po ulicach autach. Co jednak ciekawe, nadal dostępne są w ofercie niektórych sklepów motoryzacyjnych.

W nowych samochodach taki widok jest już praktycznie niespotykanyW nowych samochodach taki widok jest już praktycznie niespotykany
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński

Nie wszystkie stare patenty są pozbawione sensu. O ile koraliki na oparciach siedzeń można było bez żalu pożegnać, to inaczej rzecz się ma z innym gadżetem sprzed lat. Gumowe paski antystatyczne, znane także jako uziemienie, sięgały od zderzaka do nawierzchni i były kiedyś nieodzowne w każdym aucie. Obecnie można je spotkać głównie w starszych modelach samochodów. Jednak można je nadal nabyć – kosztują około 5 zł.

Po co były paski antystatyczne?

Do czego służyły te paski? Miały za zadanie eliminować tzw. efekt kopnięcia, który odczuwali użytkownicy pojazdów przy dotknięciu karoserii. Chodzi o sytuację, gdy po wyjściu z samochodu zamykamy drzwi i przy dotknięciu karoserii pomiędzy nią a dłonią przebiega iskra. Nie jest to przyjemne doznanie.

Przyczyną jest nagromadzony ładunek elektryczny na powierzchni samochodu. Nie ma się on jak uwolnić, ponieważ metalowe części samochodu nie dotykają gruntu. Zjawisko szczególnie widoczne w zimie, gdy powietrze jest suche. Pasek antystatyczny miał za zadanie usuwać te ładunki.

Dlaczego więc dziś paski antystatyczne nie są już używane?

W czym leżał problem? Nie działały one w pełni efektywnie. Owszem, odprowadzały elektryczność z karoserii, ale podczas jazdy ubrania kierowcy i pasażerów również się elektryzowały. Nawet jeśli ładunek elektrostatyczny znikał z karoserii pojazdu, po opuszczeniu auta wciąż mogliśmy doświadczać tych samych dolegliwości.

Mimo że paski antystatyczne praktycznie zniknęły z wyposażenia samochodów osobowych, pozostają obowiązkowe w przypadku cystern. Nie chodzi tu jednak tylko o eliminację efektu kopnięcia, a o uniemożliwienie pojawienia się iskier podczas przelewania paliwa, co mogłoby mieć tragiczne konsekwencje.

Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł