Górale naciskają na obowiązkowe opony zimowe. Dla nich to ważna sprawa

Samorządowcy z Podhala mają dosyć - powinien być nakaz jazdy na oponach zimowych. Burmistrz Zakopanego rozważa wystąpienie do Sejmu z prośbą o zmiany w kodeksie drogowym.

Policjant nie może ukarać kierowcy jadącego po śniegu na letnich oponach. Nawet nie ma paragrafu, pod który da się to podciągnąć.
Policjant nie może ukarać kierowcy jadącego po śniegu na letnich oponach. Nawet nie ma paragrafu, pod który da się to podciągnąć.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Policja
Marcin Łobodziński

05.02.2019 | aktual.: 28.03.2023 11:56

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Gdy w górach warunki do wypoczynku są idealne, nierzadko powodują paraliż na okolicznych drogach. Powód? Turyści na letnim ogumieniu. Pomimo długotrwałych opadów śniegu i wyraźnie zimowych warunków są tacy przyjezdni, którzy nie zmienili opon na zimowe. To problem nie tylko dla nich, ale także dla innych uczestników ruchu, a męczy też miejscowych.

Burmistrz zakopanego zapowiedział rozmowy na ten temat z samorządowcami na konwencie tatrzańskim. Być może będzie apelował o wprowadzenie zmian w kodeksie drogowym takich, które rozwiążą problem turystów na niewłaściwym ogumieniu.

Prawo można zmienić w trzech kierunkach:

  • nakaz jazdy na oponach zimowych w określonym czasie (tak jest w kilku krajach europejskich)
  • nakaz jazdy na oponach zimowych w warunkach zimowych, jak śnieg lub lód na drodze (tak jest w m.in. w Niemczech)
  • nakaz jazdy na oponach zimowych na drogach opisanych odpowiednim znakiem (tak jest m.in. we Francji)

Nakaz jazdy na oponach zimowych to temat, który powraca przynajmniej raz w roku i wciąż daleko jest do wprowadzenia takich przepisów. Oznaczałoby to wydatki dla kierowców, którzy poruszają się okazjonalnie, np. w mieście i w praktyce nie potrzebują takich opon.

Dlatego dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie nakazu jazdy na zimówkach tylko w określonych warunkach - jest to nawet logiczne, bo na śniegu auto na letnim ogumieniu ma znikomą przyczepność, zatem stanowi realne zagrożenie w ruchu drogowym. Nie gorszym rozwiązaniem jest używanie opon całorocznych.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (23)