Frank Stephenson pokazuje na filmie, jak projektował Mini z 2001 roku i co łączy je z buldogiem

Przez ponad 40 lat Mini wyglądało tak samo, aż tu nagle w 2001 roku przyszła rewolucja. Odpowiadał za nią m.in. Frank Stephenson, jeden z najznamienitszych projektantów samochodowych w historii. W krótkim filmie zdradza, jak powstało "nowożytne" Mini.

Projekt "nowego" Mini ma już prawie 20 lat, a ciągle wygląda świeżoProjekt "nowego" Mini ma już prawie 20 lat, a ciągle wygląda świeżo
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński/YouTube.com
Michał Zieliński
1

Na tę rewolucję składało się kilka elementów, a podstawowym był fakt, że Mini zmieniło właściciela. W 1994 roku Rover, który wtedy odpowiadał za produkcję kultowych brytyjskich "maluchów", został kupiony przez BMW. Rok później wystartowały prace nad zupełnie nowym Mini.

W przeciwieństwie do swojego poprzednika, nie miał to być tani środek transportu dla mas. Oj nie, Mini miało stać się małym autem premium dla wymagających. To oznaczało, że po raz pierwszy w historii Mini miało zostać zaprojektowane na nowo. Zadanie to spadło na Franka Stephensona, projektanta pracującego wówczas w BMW. Po latach wyjaśnia, jak udało mu się połączyć klasykę z nowoczesnością.

How I Designed The MINI COOPER....

W filmie wyjaśnia, że jednym z kluczowych konceptów było podzielenie auta na trzy poziomy, przez co przypomina trzyczęściowy tort: pierwszym jest dach, drugim szyby, trzecim pozostała część nadwozia. Stephenson tłumaczy również, dlaczego nowe Mini pierwszej generacji ma tak olbrzymią maskę – było to konieczne, żeby zachować charakterystyczną linię, która przebiegała nad przednim nadkolem auta.

Równie istotne było nawiązanie do... buldoga. Podobnie jak psy tej rasy, Mini ma wystającą "szczękę", co tylko podkreśla jego brytyjskie korzenie. Projektant wyjaśnia też, jak proporcje sprawiły, że auto nawet blisko 20 lat po premierze wygląda fantastycznie oraz dlaczego wydaje się być szersze, niż faktycznie jest.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Nowa Kia Sportage wyceniona w Polsce. Zmieniły się nie tylko kwoty
Nowa Kia Sportage wyceniona w Polsce. Zmieniły się nie tylko kwoty
Pierwsza jazda: Renault Espace po liftingu i Symbioz z nową hybrydą – nowi mistrzowie oszczędzania
Pierwsza jazda: Renault Espace po liftingu i Symbioz z nową hybrydą – nowi mistrzowie oszczędzania
Volkswagen chce pokonać Teslę w jej grze. Właśnie pokazał produkcyjne Robotaxi
Volkswagen chce pokonać Teslę w jej grze. Właśnie pokazał produkcyjne Robotaxi
Kierunkowskaz przy wyprzedzaniu. Błąd, który popełnia wielu kierowców
Kierunkowskaz przy wyprzedzaniu. Błąd, który popełnia wielu kierowców
Przepisy mogą zaskakiwać. Latem stracisz prawko nie wsiadając do auta
Przepisy mogą zaskakiwać. Latem stracisz prawko nie wsiadając do auta
Znak PL na tablicy. Czy wystarczy za granicą?
Znak PL na tablicy. Czy wystarczy za granicą?
Autostradą A4 pojedziemy za darmo. Znamy konkretny termin
Autostradą A4 pojedziemy za darmo. Znamy konkretny termin
Czesi świętują 130-lecie marki Superbem w pickupie
Czesi świętują 130-lecie marki Superbem w pickupie
Mandat za opony. Przepisy jasno: nawet do 3000 zł
Mandat za opony. Przepisy jasno: nawet do 3000 zł
Nie będzie trzeba wyprzedzać. Zmiana już w najbliższy weekend
Nie będzie trzeba wyprzedzać. Zmiana już w najbliższy weekend
List z Opola wygląda jak próba oszustwa. Jedno jest pewne: musisz zapłacić
List z Opola wygląda jak próba oszustwa. Jedno jest pewne: musisz zapłacić
Volkswagen wypuszcza specjalnego Golfa GTI. Edition 50 to najmocniejsze GTI w historii
Volkswagen wypuszcza specjalnego Golfa GTI. Edition 50 to najmocniejsze GTI w historii