Fabryki w Polsce niebawem ponownie zostaną otwarte. Są już pierwsze plany koncernów

Toyota zamierza wkrótce na powrót uruchomić swoje fabryki zlokalizowane w Polsce. Wiele wskazuje na to, że śladem Japończyków pójdzie również Volkswagen. Wstępnie - taśmy produkcyjne mogą ruszyć jeszcze przed końcem kwietnia.

Powrót do pracy wymusi stosowanie dodatkowych zabezpieczeńPowrót do pracy wymusi stosowanie dodatkowych zabezpieczeń
Źródło zdjęć: © mat.pras.
Tomasz Budzik

Japończycy przodem?

Polskie władze mówią już o planie na odmrażanie funkcjonowania państwa. Restart planują także koncerny motoryzacyjne, które mają swoje fabryki w Europie - wśród nich te, których zakłady zlokalizowane są w Polsce. Jak informuje "Financial Times", plan Toyoty przewiduje możliwość otwarcia polskich fabryk w czwartek 23 kwietnia. Na ile pewne są te założenia?

- Wszystko zależy od zapotrzebowania na podzespoły we francuskiej fabryce Toyoty – informuje Robert Mularczyk, rzecznik prasowy Toyota Motor Poland. - Tak naprawdę pewne informacje pojawią się najwcześniej w piątek 17 kwietnia. Wtedy również zostaną podjęte decyzje o wymiarze, w jakim fabryki będą funkcjonować, a także środkach bezpieczeństwa, jakie będą wdrożone.

Niewykluczone, że najpierw polskie fabryki Toyoty ruszą w niepełnym wymiarze. Tak bowiem właśnie mają na początku pracować zakłady japońskiej marki we francuskim Valenciennes. To tam powstaje model Yaris III generacji i przygotowywana jest linia produkcyjna dla najnowszej generacji tego modelu. We Francji od wiosny 2021 r. produkowana ma być również nowość w ofercie Toyoty - opierający się na nowym Yarisie mały crossover. Obecny Yaris jest często wybierany z napędem hybrydowym. Podobnie będzie pewnie z pozostałymi modelami. To oznacza, że francuskie zakłady będą potrzebowały dostaw z Polski.

Fabryka w Wałbrzychu produkuje bezstopniowe przekładnie e-CVT dla jednostek hybrydowych o pojemności 1,8 litra. Przy założeniu trzyzmianowego trybu pracy rocznie na Dolnym Śląsku może powstawać 175 tys. takich podzespołów. Poza tym w Wałbrzychu powstają silniki benzynowe o pojemności 1,0 litra (w 2019 r. 255 tys. szt.) oraz klasyczne skrzynie biegów. Z kolei zakład w Jelczu-Laskowicach od września 2019 r. wytwarza silniki 2,0 litra, które są przeznaczone głównie do pracy w układach hybrydowych. Oprócz nich produkowane są m.in. wysokoprężne jednostki napędowe, a całkowita produkcja w 2019 r. wyniosła 117 tys. silników.

Zgodnie z wcześniejszymi założeniami, w kwietniu 2020 r. w Jelczu-Laskowicach miała ruszyć produkcja benzynowych silników o pojemności 1,5 litra przeznaczonych do jednostek hybrydowych. Ze względu na zmiany w europejskiej gospodarce, związane z pandemią koronawirusa, na razie nie jest to pewne. - Zakład jest już gotowy do podjęcia produkcji silników, mamy linie montażowe. Czekamy jednak na decyzję koncernu - dodaje Robert Mularczyk.

W 2019 r. blisko połowa sprzedanych w Europie samochodów Toyoty miała hybrydową jednostkę napędową. Polska - zaraz po Japonii - jest drugim największym producentem podzespołów napędowych to takich właśnie aut tej marki. Japończykom z pewnością leży więc na sercu szybkie wznowienie produkcji w naszym kraju. A co z innymi markami?

Niemcy i Włosi

O tym, że każdy dzień przestoju generuje straty, doskonale wiedzą również inni producenci. Koncern Volkswagena 14 kwietnia uruchomił produkcję podzespołów dla Audi w węgierskim Gyor. Zakłady Neckarsulm w Niemczech i w Brukseli ruszą w poniedziałek 20 kwietnia. Tydzień później, 27 kwietnia, ponownie zaczną produkować fabryki Skody w Czechach i Volkswagena w Polsce. Chodzi o zakłady w Poznaniu, Swarzędzu i Wrześni, gdzie powstają samochody dostawcze niemieckiej marki.

Jak informuje Volkswagen, rozruch zakładów będzie następował etapami, a wolumen produkcji będzie uzależniony m.in. od dostępności komponentów samochodów. Jak deklarują przedstawiciele marki, w czasie zamknięcia zakładów dostosowywano miejsca pracy do wymogów bezpieczeństwa sanitarnego, a priorytetem jest zdrowie pracowników.

Koncern PSA, do którego należy marka Opel, nie przedstawił jeszcze planów dotyczących rozpoczęcia na nowo produkcji w europejskich fabrykach. - Na razie w zakładach Opla w Gliwicach trwają przygotowania do wznowienia produkcji. W działaniach tych chodzi przede wszystkim o zapewnienie pracownikom bezpieczeństwa. Póki co nie mogę jednak podać daty rozruchu fabryki – stwierdza Agnieszka Brania z biura prasowego marki Opel.

Jak informuje "Automotive News Europe", po rozmowach FCA z włoskimi związkowcami podjęto decyzję o przywróceniu produkcji w fabrykach Fiata we Włoszech - ma to nastąpić w poniedziałek 4 maja. Jeśli chodzi o zakład Fiata w Tychach, to na razie obowiązuje podana wcześniej data 24 kwietnia.

Pozostali gracze

A co z innymi motoryzacyjnymi markami, które działają w Europie? Aston Martin zapowiedział start swoich fabryk w Wielkiej Brytanii na 27 kwietnia. BMW wznowi produkcję w fabrykach w Niemczech i Wielkiej Brytanii (Mini) 4 maja. Mercedes 20 kwietnia na nowo rozpoczyna produkcję silników, by działać mogły niemieckie fabryki, które mają wystartować 28 kwietnia.

Fabryka Mercedesa we Francji ma ruszyć już 20 kwietnia, a na Węgrzech 22 kwietnia. Ford wznowi pracę w swoich fabrykach 4 maja. Renault 13 kwietnia rozpoczął częściową produkcję w Portugalii, natomiast data startu zakładów we Francji nie została określona. Dacia natomiast ma wznowić produkcję w Rumunii 21 kwietnia. Suzuki zamierza wystartować na Węgrzech 27 kwietnia. Volvo zaś już zrobiło to w Szwecji, ale w ograniczonym wymiarze.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów