Unijny zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku. Jest sprzeciw koncernu Stellantis

Carlos Tavares, szef koncernu Stellantis uważa, że przepisy mające na celu ustanowienie unijnego zakazu sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku powinny być renegocjowane. W innym wypadku "posiadanie samochodu będzie dla wielu nieopłacalne".

Carlos Tavares, chief executive officer of Stellantis NV, next to the all-electric Jeep Avenger SUV following a Bloomberg Television Interview during the opening day of the Paris Motor Show in Paris, France, on Monday, Oct. 17, 2022. The risk of Chinese manufacturers grabbing market share in Europe "is there," but it's "marginal" compared to what the European Union offered to the Chinese competition in terms of opening up the region's auto market, said Taveres. Photographer: Nathan Laine/Bloomberg via Getty ImagesCarlos Tavares
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg

Trwa Międzynarodowy Salon Samochodowy w Paryżu, będący ważnym wydarzeniem dla całej branży motoryzacyjnej. Towarzyszą mu nie tylko premiery nowych modeli, ale i branżowe konferencje. Podczas jednej z nich wygłoszono otwartą krytykę unijnych planów dotyczących zakazu sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku.

Autorem sprzeciwu okazał się nie kto inny, jak sam szef koncernu Stellantis będącego drugą największą siłą na europejskim rynku motoryzacyjnym. Jak donosi agencja Reuters, Tavares zaapelował do unijnych władz o renegocjację planowanych zmian w przepisach.

– To niezbędne – stwierdził. – Dogmatyczna decyzja, która została podjęta, niesie konsekwencje społeczne, jakim nie da się sprostać – wyjaśnił podczas przemówienia. Zdaniem Tavaresa wymuszenie przejścia na pojazdy elektryczne, które są droższe niż auta spalinowe i hybrydy, sprawi, że posiadanie samochodu będzie dla wielu nieopłacalne.

– Jeśli odmówisz klasie średniej dostępu do swobody przemieszczania się, będziesz miał poważne problemy społeczne – mówi Tavares cytowany przez Reutersa. Szef koncernu w zamian proponuje rozwiązanie przejściowe w postaci hybryd, które mogłyby pomóc w obniżeniu obecnej emisji CO2 o 50 proc. przy zachowaniu rozsądnych kosztów zakupu.

Tavares zwrócił też uwagę, że elektryfikacja może doprowadzić do redukcji nawet kilkudziesięciu tysięcy etatów w branży produkcji i montażu silników spalinowych. To nie pierwszy i zapewne nie ostatni apel Portugalczyka dotyczący ponownego przemyślenia przyszłości proponowanej przez władze Unii Europejskiej.

Źródło artykułu: Reuters
Wybrane dla Ciebie
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Pojechał do warsztatu. Na miejscu pojawiła się policja
Pojechał do warsztatu. Na miejscu pojawiła się policja
Policjanci wyjęli alkomaty i się zdziwili. To się nazywa kumulacja
Policjanci wyjęli alkomaty i się zdziwili. To się nazywa kumulacja
Chińczycy ogrywają UE. Kolejna marka musiała im zapłacić
Chińczycy ogrywają UE. Kolejna marka musiała im zapłacić
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Tak, to jest auto włoskiej policji. W Polsce mogą tylko pomarzyć
Tak, to jest auto włoskiej policji. W Polsce mogą tylko pomarzyć
Błąd parkowania z automatyczną skrzynią biegów, który może zaskoczyć
Błąd parkowania z automatyczną skrzynią biegów, który może zaskoczyć
Ekspresówka jest jak nowa. Po prawie 20 latach wymienili nawierzchnię
Ekspresówka jest jak nowa. Po prawie 20 latach wymienili nawierzchnię
Akcja policji w całym kraju. 5 tys. funkcjonariuszy ruszy na drogi
Akcja policji w całym kraju. 5 tys. funkcjonariuszy ruszy na drogi
Policja mówi o oponach. Poważne problemy tych, co nie zmieniają
Policja mówi o oponach. Poważne problemy tych, co nie zmieniają
Czwórka to zły znak. Trzeba kupić nowe opony
Czwórka to zły znak. Trzeba kupić nowe opony
Trzy pasy w jedną stronę. Otwarto nowy odcinek ważnej drogi
Trzy pasy w jedną stronę. Otwarto nowy odcinek ważnej drogi