Ekotuning? – Ultimate Auto Karma (2013)

Mająca swoją siedzibę w Orlando firma Ultimate Aero postanowiła zmodyfikować niezwykle rzadki samochód – Fiskera Karmę. Czy dzięki temu sedan ze Stanów Zjednoczonych stał się jeszcze ciekawszym okazem?

Obraz
Olgierd Lachowski

Przedsiębiorstwo Fisker już ledwo zipie. Produkcja Karmy przygotowywana była przez długi czas i wydawało się, że to piękne auto powstanie w dość dużej liczbie sztuk. Niestety z powodu problemów technicznych, których nie udało się przeskoczyć, oraz w związku z ogólnie słabą kondycją firmy w listopadzie zeszłego roku wstrzymano produkcję do odwołania.

„Do odwołania” w tym przypadku znaczy, że prawie na 100% wytwórnia nie wznowi pracy, bo nie ma funduszy ani na jej ponowny rozruch, ani, co ważniejsze, na usunięcie wad konstrukcyjnych w Karmie.

Karma, z której wyglądem mogą się równać chyba tylko Maserati Quattroporte i Jaguar XJ, była wozem wyposażonym w napęd hybrydowy. Z przodu, pod maską, znajdował się 2-litrowy 4-cylindrowy silnik cieplny z turbodoładowaniem, który osiągał moc 260 KM przy 5300 obr./min, a jego maksymalny moment obrotowy wynosił 353 Nm przy 2000 obr./min.

Moc na drogę przekazywana była przez koła tylne, do których trafiała z 2 silników elektrycznych dysponujących łączną mocą 300 kW (408 KM) i momentem obrotowym do 1330 Nm.

Obraz

Ważący sporo ponad 2 tony sedan potrzebował tylko 5,90 s na osiągnięcie 100 km/h i rozpędzał się do 201 km/h. Po zmianach przeprowadzonych przez Ultimate Auto Karma nie jest szybsza nawet o kilometr na godzinę, bo tuner nie zajmował się modyfikacjami mechanicznymi.

Czy Fisker wygląda lepiej po ingerencji warsztatu z Orlando? Nadwozie tak, ale koła nie. Przydymiono klosze przednich reflektorów i pomalowano na biało część grilla chłodnicy, co sprawiło, że Karma prezentuje się korzystniej, ale niestety świetny efekt w dużym stopniu psują 24-calowe koła, które są zdecydowanie za duże do samochodu. Do tego ramiona felg są białe – być może gdyby były czarne, to wyszłoby to całkiem inaczej.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: R4
  • Ustawienie: z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 1998 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 260 KM przy 5300 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 130,13 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 353 Nm przy 2000 obr./min

Silnik i napęd (elektryczny):

  • Liczba: 2
  • Ustawienie: z tyłu
  • Moc maksymalna: 300 kW (408 KM)
  • Maksymalny moment obrotowy: 1330 Nm
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 24”
  • Koła tylne: 24”

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 2200 kg
  • Stosunek masy do mocy: 5,39 kg/KM
  • Długość: 4996 mm
  • Szerokość: 1984 mm
  • Wysokość: 1334 mm
  • Rozstaw osi: 3160 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,90 s
  • Prędkość maksymalna: 201 km/h
  • Obraz
  • Obraz
[1/2] Źródło zdjęć: |

Źródło: WCF

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀