eko‑Hyundai z systemem i‑blue
Dostałem dziś informację od Hyundaia, który opracował serie i-blue czyli zaawansowane pojazdy Eko-Dynamiczne. Pierwsza myśl jaka mi przyszła do głowy o przeczytaniu tego nagłówka, to że pojazdy będą owszem ekologiczniejsze ale ten dynamizm oznaczał będzie, że samochody będą wolniejsze od konkurencji.
20.03.2008 | aktual.: 02.10.2022 14:18
*i-blue – skład pakietu:
Podczas gdy poszczególne modele różnią się zastosowanymi zestawami elementów i-blue, na pakiet składają się rozwiązania zmniejszające opory ruchu, zwiększające efektywność silnika i skrzyni biegów oraz dopracowany kształt nadwozia.*
No więc co oferuje Hyundai?
*Ulepszenia w zakresie aerodynamiki:
Aby osiągnąć istotne (do 10%) zmniejszenie współczynnika oporu Cd, pakiet i-blue uwzględnia:*
*- Zależne od pojazdu nadanie kształtów opływowych podwoziu
- Zoptymalizowane pod względem aerodynamiki wnęki na koła przednie i tylne
- Zoptymalizowane wloty powietrza z przodu oraz tylni spoiler*
No dobra, ale producenci od zawsze dbają o niski poziom współczynnika CX (nie wiem czemu Hyundai nazywa go Cd), tak aby samochód miał jak najmiejsze opory powietrza, to oczywiste, i nie podciągałym tego w stronę pojazdu "eko" przyjaznego.
*Mechanizm napędowy
Elementy zestawione celem osiągnięcia istotnego spadku spalania to:*
*- Zwiększenie wewnętrznej sprawności silnika przez ograniczenie tarcia układu napędowego, zastosowanie oleju niskotarciowego i optymalizację układu chłodzenia
- Zmiana oprogramowania sterującego silnikiem. Przykładowo, sterowanie ciśnieniem wtrysku i taktowaniem cykli silnika, jak również zaawansowane procedury przetwarzania spalin oraz obniżenie prędkości biegu jałowego
- Wyposażenie pojazdu w sterowany elektronicznie wskaźnik zmiany biegów (wskaźnik przełożenia)
- Wdrożenia systemu Bosch Start & Stop (łącznie z inteligentnym generatorem)*
To ciekawe rozwiązania, szkoda jednak, że producent nie napisał ile zyskamy my i środowisko na tych rozwiązaniach.
*Skrzynia biegów
Zmiana skrzyni biegów z pięciobiegowej na sześciobiegową i wydłużenie najwyższych, trzech przełożeń znacząco ogranicza obroty, co w efekcie skutkuje zmniejszeniem spalania i emisji gazów cieplarnianych.*
Parę lat temu Peugot w modelu 307 postąpił zupełnie odwrotnie i zmniejszył ilość biegów. Wydaje mi się jednak, że rozwiązanie oczywiście będzie skuteczne jednak w efekcie samochód będzie na trzech wyższych biegach wyraźnie gorzej przyspieszał jednak coś za coś.
A w jakich samochodach zastosowano już serię i-blue?
i30 blue
Wyposażony w silnik Diesla 90 Km 1.6CRDi, model i30 w wersji pięciodrzwiowej może się pochwalić zadziwiająco niską emisją dwutlenku węgla: 125 g/km. Wyposażenie w pakiet –i-blue zmniejsza tę wartość o dalsze 15,2% do zaledwie 106g/km. Naturalnie ten spadek procentowy wiąże się również z mniejszym zużyciem paliwa.
i10 blue
Wprowadzony w roku 2007, model i10 zaproponował nową jakość w segmencie A. Bardzo ekonomiczny, pięciodrzwiowy model 70 Km 1.1CRDi sam w sobie ma bardzo niski poziom emisji dwutlenku węgla - 114 g/km. Z podstawowymi elementami pakietu i-blue i silnikiem U2 1.6, wielkość ta obniża się do zaledwie 95g/km, osiągając znaczący 17% spadek.
i10 blue CNG
Najbardziej doskonałe rozwiązanie, udało się osiągnąć dzięki połączeniu nowo opracowanego, trzycylindrowego silnika 0.L z turbodoładowaniem (98KM) oraz zastosowania CNG. W tym pakiecie, i10 blue CNG staje się liderem w swojej klasie pod względem emisji dwutlenku węgla na poziomie jedynie 65g/km.
Efekty firmy Hyundai nie są bardzo obiecujące. Wydaje mi się, że kosztem ekologicznych rozwiązań, które producent i tak musi wprowadzić, żeby dostosować swoje samochody do nadchodzącej normy euro 5 (2009), jest dynamika ich samochodów. Prościej mówiąc Hyundai będzie wolniejszy, niestety. Choć bardzo podoba mi się seria i-blue, która jest bardzo ciekawym marketingowym chwytem który ma na celu odróżnienie samochodów "tradycyjnych" od tych bardziej "eko", wszak nadchodzi moda na "zielone" pojazdy.