WAŻNE
TERAZ

Straż Graniczna zatrzymała kolejne osoby. Nowe dane

Działanie systemu RVM w Maździe

Już we wrześniu odbędzie się Salon Samochodowy we Frankfurcie. Oprócz licznych premier samochodów z całego świata odbędzie się także uroczyste wręczenie nagrody "Euro NCAP Advanced" dla japońskiego producenta aut – Mazdy. Organizacja Euro NCAP doceniła opracowany przez Mazdę układ monitorowania tyłu pojazdu (RVM). Przyjrzyjcie się zatem, jak działa nagrodzony system.

System RVMSystem RVM
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Mazda
Szymon Witkowski
SKOMENTUJ

Słowem wyjaśnienia, Euro NCAP jest niezależną organizacją prowadzącą testy zderzeniowe, w skład której wchodzą stowarzyszenia konsumentów, kluby motoryzacyjne i władze transportowe z kilku europejskich państw. Od 1997 roku przyznaje ona oceny za bezpieczeństwo.

Od niedawna, bo od roku 2010 nagradza także producentów samochodów za innowacyjne rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa, zapewniające naukowo potwierdzone korzyści konsumentom oraz społeczeństwu. Wyróżnienie to nosi właśnie nazwę "Euro NCAP Advanced" i przyznane ostatnio zostało Maździe za system RVM (Rear Vehicle Monitoring), który monitoruje pojazdy w martwym polu lusterka zewnętrznego.

System RVM
System RVM © fot. mat. prasowe/Mazda

Zadaniem RVM jest ostrzeganie kierowcy o nadjeżdżającym pojeździe z lewej lub prawej strony, jeśli ten chciałby w danym momencie zmienić pas ruchu. Kierowca większą część swojej koncentracji skupia na tym, co się dzieje przed samochodem. Zdolność do postrzegania elementów znajdujących się za pojazdem jest znacznie ograniczona i sprowadza się do kontroli sytuacji w lusterkach wstecznych.

Lusterka zewnętrzne posiadają tzw. martwe pole. Samochód znajdujący się w nim jest wówczas niewidoczny w lusterkach. Co więcej, nie znajduje się on również na tyle blisko kierowcy, aby ten mógł go dostrzec spoglądając przez szybę. Mazda opracowała więc system, który będzie wykrywać pojazdy w martwym polu za pomocą czujników.

System RVM
System RVM © fot. mat. prasowe/Mazda

Dwa czujniki znajdują się w tylnym zderzaku. Nieprzerwanie monitorują one tył pojazdu. Prowadzą one stały pomiar odległości od otaczających pojazdów i ich względnej prędkości. W lusterkach zewnętrznych znajdują się natomiast kontrolki podświetlane diodami LED, które służą do ostrzegania kierowcy w razie niebezpieczeństwa. Dodatkowo uruchamiany jest również sygnał dźwiękowy w razie potrzeby.

RVM jest aktywny powyżej prędkości 60 km/h. Jeśli podczas jazdy w martwym polu lusterka zewnętrznego znajduje się inny pojazd lub inny pojazd wjedzie tam w ciągu 5 sekund z odległości sięgającej nawet 50 metrów, układ monitorowania tyłu pojazdu zapali żółtą kontrolkę w lusterku. Jeśli kierowca zdecyduje się wówczas zmienić pas ruchu i włączy kierunkowskaz, kontrolka ostrzegawcza zacznie migać i zostanie uruchomiony dźwiękowy sygnał ostrzegawczy.

System monitorowania tyłu pojazdu został zaprojektowany w taki sposób, aby działał w praktycznie dowolnych warunkach pogodowych. Dodatkowo jest on w stanie wykrywać wszelkie rodzaje pojazdów, w tym także i motocykle.

System RVM
System RVM © fot. mat. prasowe/Mazda

Mazda opierając się na statystykach twierdzi, że niemal 5 proc. wszystkich wypadków to kolizje pojazdów zmierzających w tą samą stronę. Oprócz tego, prawie 80 proc. z nich jest spowodowana podczas zmiany pasa ruchu. Przedstawiciele Euro NCAP zbadali układ monitorowania tyłu pojazdu Mazdy i uwzględniając specyfikację systemu, może on według nich pomóc uniknąć ponad połowy tego typu wypadków.

Po raz pierwszy system RVM został wprowadzony w 2008 roku w japońskim modelu Mazda Atenza, który w Europie znany jest po prostu jako Mazda 6. Następnie zagościł on w modelu Mazda 3 oraz CX-7 w 2009 roku.

System RVM
System RVM © fot. mat. prasowe/Mazda

W układ monitorowania tyłu pojazdu zostanie wyposażona także najnowsza Mazda CX-5, która zostanie zaprezentowana na tegorocznym Salonie Samochodowym we Frankfurcie razem z nową Mazdą3 po liftingu. W Północnej Ameryce system ten jest instalowany w największym SUVie Mazdy, modelu CX-9, ale pod nazwą BSM, co jest skrótem od angielskiego Blind Spot Monitoring.

Z ciekawostek, omawiając system RVM, należy również wspomnieć o pewnych różnicach w działaniu tego systemu w zależności od wersji, jaka była montowana w samochodach. Użytkownicy Mazdy słusznie zauważyli, że w niektórych modelach układ monitorowania tyłu pojazdu zaczyna działać już przy niższych prędkościach niż 60 km/h.

System RVM
System RVM © fot. mat. prasowe/Mazda

Według niektórych kierowców aktywowany jest on już w okolicach ok. 30 km/h. Według mechaników z serwisu Mazdy, nie ma możliwości ingerencji w system, aby samodzielnie zmienić wartość prędkości, przy której układ miałby zacząć działać. Diagnostyka serwisowa jest w stanie jedynie wykazać, czy RVM działa, czy nie.

Jak się okazało, w modelach poliftowych montowane są moduły RVM od dwóch różnych dostawców. Pierwszy z modułów, częściej spotykany, produkowany jest w Japonii, natomiast drugi z nich jest najprawdopodobniej z Malezji (nie znalazłem 100 proc. potwierdzenia co do kraju produkcji). Japoński moduł RVM aktywowany jest przy standardowych 60 km/h.

New Mazda3 Rear Vehicle Monitoring system RVM - Nuova Mazda 3 animazione RVM

Drugi z modułów włączany jest przy niższych prędkościach i jak wynika z relacji mechaników jest bardziej awaryjny ze względu na większą podatność na wilgoć. W jednym z serwisów odnotowano kilkanaście przypadków, gdzie w ramach gwarancji były wymieniane zawilgocone moduły, które znajdowały się w samochodach nie garażowanych na co dzień.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Piana na ulicy po deszczu. Nie jest tak niewinna, jak wygląda
Piana na ulicy po deszczu. Nie jest tak niewinna, jak wygląda
Szkody wyrządzone przez burze a ubezpieczenie. Przed czym chroni polisa OC i AC?
Szkody wyrządzone przez burze a ubezpieczenie. Przed czym chroni polisa OC i AC?
Jeep pokazał Compassa 4xe. Pod maską zupełnie nowy napęd
Jeep pokazał Compassa 4xe. Pod maską zupełnie nowy napęd
Test: Land Rover Defender 130 Outbound - zew przygody
Test: Land Rover Defender 130 Outbound - zew przygody
Policjantki wybiły szybę. Kierująca BMW wzywała pomocy przechodniów
Policjantki wybiły szybę. Kierująca BMW wzywała pomocy przechodniów
Zatrzymali auto do kontroli. Zdziwili się, kto był za kierownicą
Zatrzymali auto do kontroli. Zdziwili się, kto był za kierownicą
Ekspresówka do granicy. To będzie koniec potężnej trasy
Ekspresówka do granicy. To będzie koniec potężnej trasy
Zwykli Polacy wybierali te marki. Sensacyjne wyniki w pierwszym półroczu
Zwykli Polacy wybierali te marki. Sensacyjne wyniki w pierwszym półroczu
Ktoś w Fiacie w końcu poszedł po rozum do głowy. 500 wraca z silnikiem benzynowym
Ktoś w Fiacie w końcu poszedł po rozum do głowy. 500 wraca z silnikiem benzynowym
Darmowe autostrady A1, A2 i A4 w wakacje. Skorzysta tylko jedna grupa kierowców
Darmowe autostrady A1, A2 i A4 w wakacje. Skorzysta tylko jedna grupa kierowców
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Niemieckie auto bije rekordy. Fabryka dodaje trzecią zmianę
Niemieckie auto bije rekordy. Fabryka dodaje trzecią zmianę