Działanie systemu RVM w Maździe
Już we wrześniu odbędzie się Salon Samochodowy we Frankfurcie. Oprócz licznych premier samochodów z całego świata odbędzie się także uroczyste wręczenie nagrody "Euro NCAP Advanced" dla japońskiego producenta aut – Mazdy. Organizacja Euro NCAP doceniła opracowany przez Mazdę układ monitorowania tyłu pojazdu (RVM). Przyjrzyjcie się zatem, jak działa nagrodzony system.
24.08.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:18
Słowem wyjaśnienia, Euro NCAP jest niezależną organizacją prowadzącą testy zderzeniowe, w skład której wchodzą stowarzyszenia konsumentów, kluby motoryzacyjne i władze transportowe z kilku europejskich państw. Od 1997 roku przyznaje ona oceny za bezpieczeństwo.
Od niedawna, bo od roku 2010 nagradza także producentów samochodów za innowacyjne rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa, zapewniające naukowo potwierdzone korzyści konsumentom oraz społeczeństwu. Wyróżnienie to nosi właśnie nazwę "Euro NCAP Advanced" i przyznane ostatnio zostało Maździe za system RVM (Rear Vehicle Monitoring), który monitoruje pojazdy w martwym polu lusterka zewnętrznego.
Zadaniem RVM jest ostrzeganie kierowcy o nadjeżdżającym pojeździe z lewej lub prawej strony, jeśli ten chciałby w danym momencie zmienić pas ruchu. Kierowca większą część swojej koncentracji skupia na tym, co się dzieje przed samochodem. Zdolność do postrzegania elementów znajdujących się za pojazdem jest znacznie ograniczona i sprowadza się do kontroli sytuacji w lusterkach wstecznych.
Lusterka zewnętrzne posiadają tzw. martwe pole. Samochód znajdujący się w nim jest wówczas niewidoczny w lusterkach. Co więcej, nie znajduje się on również na tyle blisko kierowcy, aby ten mógł go dostrzec spoglądając przez szybę. Mazda opracowała więc system, który będzie wykrywać pojazdy w martwym polu za pomocą czujników.
Dwa czujniki znajdują się w tylnym zderzaku. Nieprzerwanie monitorują one tył pojazdu. Prowadzą one stały pomiar odległości od otaczających pojazdów i ich względnej prędkości. W lusterkach zewnętrznych znajdują się natomiast kontrolki podświetlane diodami LED, które służą do ostrzegania kierowcy w razie niebezpieczeństwa. Dodatkowo uruchamiany jest również sygnał dźwiękowy w razie potrzeby.
RVM jest aktywny powyżej prędkości 60 km/h. Jeśli podczas jazdy w martwym polu lusterka zewnętrznego znajduje się inny pojazd lub inny pojazd wjedzie tam w ciągu 5 sekund z odległości sięgającej nawet 50 metrów, układ monitorowania tyłu pojazdu zapali żółtą kontrolkę w lusterku. Jeśli kierowca zdecyduje się wówczas zmienić pas ruchu i włączy kierunkowskaz, kontrolka ostrzegawcza zacznie migać i zostanie uruchomiony dźwiękowy sygnał ostrzegawczy.
System monitorowania tyłu pojazdu został zaprojektowany w taki sposób, aby działał w praktycznie dowolnych warunkach pogodowych. Dodatkowo jest on w stanie wykrywać wszelkie rodzaje pojazdów, w tym także i motocykle.
Mazda opierając się na statystykach twierdzi, że niemal 5 proc. wszystkich wypadków to kolizje pojazdów zmierzających w tą samą stronę. Oprócz tego, prawie 80 proc. z nich jest spowodowana podczas zmiany pasa ruchu. Przedstawiciele Euro NCAP zbadali układ monitorowania tyłu pojazdu Mazdy i uwzględniając specyfikację systemu, może on według nich pomóc uniknąć ponad połowy tego typu wypadków.
Po raz pierwszy system RVM został wprowadzony w 2008 roku w japońskim modelu Mazda Atenza, który w Europie znany jest po prostu jako Mazda 6. Następnie zagościł on w modelu Mazda 3 oraz CX-7 w 2009 roku.
W układ monitorowania tyłu pojazdu zostanie wyposażona także najnowsza Mazda CX-5, która zostanie zaprezentowana na tegorocznym Salonie Samochodowym we Frankfurcie razem z nową Mazdą3 po liftingu. W Północnej Ameryce system ten jest instalowany w największym SUVie Mazdy, modelu CX-9, ale pod nazwą BSM, co jest skrótem od angielskiego Blind Spot Monitoring.
Z ciekawostek, omawiając system RVM, należy również wspomnieć o pewnych różnicach w działaniu tego systemu w zależności od wersji, jaka była montowana w samochodach. Użytkownicy Mazdy słusznie zauważyli, że w niektórych modelach układ monitorowania tyłu pojazdu zaczyna działać już przy niższych prędkościach niż 60 km/h.
Według niektórych kierowców aktywowany jest on już w okolicach ok. 30 km/h. Według mechaników z serwisu Mazdy, nie ma możliwości ingerencji w system, aby samodzielnie zmienić wartość prędkości, przy której układ miałby zacząć działać. Diagnostyka serwisowa jest w stanie jedynie wykazać, czy RVM działa, czy nie.
Jak się okazało, w modelach poliftowych montowane są moduły RVM od dwóch różnych dostawców. Pierwszy z modułów, częściej spotykany, produkowany jest w Japonii, natomiast drugi z nich jest najprawdopodobniej z Malezji (nie znalazłem 100 proc. potwierdzenia co do kraju produkcji). Japoński moduł RVM aktywowany jest przy standardowych 60 km/h.
New Mazda3 Rear Vehicle Monitoring system RVM - Nuova Mazda 3 animazione RVM
Drugi z modułów włączany jest przy niższych prędkościach i jak wynika z relacji mechaników jest bardziej awaryjny ze względu na większą podatność na wilgoć. W jednym z serwisów odnotowano kilkanaście przypadków, gdzie w ramach gwarancji były wymieniane zawilgocone moduły, które znajdowały się w samochodach nie garażowanych na co dzień.