DPF, GPF, FAP i SCR – wielu to myli. Czym się różnią systemy oczyszczania spalin?

System oczyszczania spalin w nowoczesnym silniku Diesla
System oczyszczania spalin w nowoczesnym silniku Diesla
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | AUDI AG
Marcin Łobodziński

04.09.2024 10:48

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W ostatnim czasie spotkałem się z licznymi dyskusjami na temat systemów oczyszczania spalin. Osoby kupujące nowsze auta zwracają na to uwagę, ale często mylą pojęcia DPF, GPF i SCR. Wyjaśniam, czym różnią się te rozwiązania.

Filtr DPF to rozwiązanie znane już od końcówki lat 90. Jako pierwsi do powszechnego użytku wprowadzili go Francuzi w swoich samochodach wyposażonych w silniki Diesla oparte na wtrysku Common Rail, czyli popularnych jednostkach oznaczonych jako HDI.

Francuzi opracowali filtr cząstek stałych FAP, czyli tzw. mokry. Zasada jego działania polegała na wypalaniu filtra z użyciem płynu Eloys, który wspomagał proces w niekorzystnych warunkach. Niemieckie firmy pracowały nad podobnym rozwiązaniem, ale bez dodatku Eloys, czyli tzw. suchy filtr DPF.


Artykuł dostępny tylko dla zalogowanego użytkownika

Zapoznaj się z pełną treścią przy użyciu darmowego konta

Zaloguj się teraz z 1login, aby uzyskać pełen dostęp do naszych artykułów, ekskluzywnych treści i spersonalizowanych rekomendacji.

Nie masz konta? Zarejestruj się z 1login od WP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także