Dlaczego samochód na gaz zużywa benzynę?

Jeżeli mowa o zapotrzebowaniu na benzynę przy rozruchu lub o niektórych sytuacjach w przypadku instalacji LPG, zamontowanej do silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny, to nie ma w tym nic nienormalnego. Może on zużywać minimalne ilości tego paliwa. Jest jednak sytuacja, w której silnik pracując na gazie, zużywa benzynę, choć nie powinien.

O ile zużywanie niewielkich ilości benzyny w aucie na gaz jest normalne, o tyle w niektórych sytuacjach powinno dać nam do myśleniaO ile zużywanie niewielkich ilości benzyny w aucie na gaz jest normalne, o tyle w niektórych sytuacjach powinno dać nam do myślenia
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Motor zasilany gazem LPG potrzebuje w niektórych sytuacjach również benzyny. W instalacjach z wtryskiem sekwencyjnym (wtrysk gazu w fazie lotnej), uruchamianie silnika zwykle odbywa się właśnie na tym paliwie. Natomiast w systemach, które pracują w jednostkach z bezpośrednim wtryskiem benzyny, konieczny bywa jej dotrysk w celu schłodzenia układu wtryskowego.

Pb95 lub Pb98 może być też paliwem, gdy silnik jest mocno obciążony. Podobne rozwiązanie stosuje się w jednostkach napędowych o dużej mocy, pracujących na sekwencyjnej instalacji gazowej. Niestety, bywa czasami tak, że wskaźnik poziomu benzyny opada, podczas gdy motor pracuje wyłącznie na gazie. Z czego to wynika? Dzieje się tak wyłącznie za sprawą elektroniki odpowiedzialnej za… wskaźnik poziomu paliwa. Fachowcy od LPG nazywają to pozornym zużyciem benzyny.

Czym jest pozorne zużycie benzyny?

W niektórych modelach samochodów, wskaźnik paliwa nie działa na podstawie czujnika poziomu benzyny w zbiorniku, lecz z wykorzystaniem danych przesyłanych z jednostki sterującej pracą silnika. Sterownik odczytuje czasy otwarcia wtryskiwaczy. Na podstawie tego oblicza nie tylko średnie zużycie paliwa, podawane przez komputer pokładowy, ale także jego poziom w zbiorniku.

W samochodzie z instalacją gazową, wtryskiwacze benzynowe nie pracują gdy motor spala LPG. Sterownik mimo to wysyła do nich polecenie otwarcia. W instalacjach sekwencyjnych są one niezbędne do pracy systemu gazowego. Wynika to z faktu, że używa on ich do otwierania własnych wtryskiwaczy.

Poziom paliwa podawany przez wskaźnik nie jest więc informacją o stanie rzeczywistym, ale wartością wyliczoną na podstawie danych pośrednich. Co ważne, będzie on prawidłowo wskazywany po wyłączeniu zapłonu i ponownym jego włączeniu. Wynika to z faktu, że sterownik po uruchomieniu porównuje swoje wcześniejsze wyliczenia z informacją z czujnika poziomu paliwa w zbiorniku.

Jeżeli różnica będzie zbyt duża, uwzględni to i dokona korekty. Z tym bywa jednak różnie, ponieważ w niektórych autach działa to tylko przy określonej ilości paliwa w zbiorniku. W innych samochodach różnica pomiędzy informacją z pływaka a tą ze sterownika musi wynosić około 10 litrów.

Tego typu sytuacjom można zapobiec na dwa sposoby. Pierwszym jest zastosowanie emulatora, który symuluje dotankowanie i zmusza elektronikę pokładową do korekty wskazań na instrumencie pokazującym poziom paliwa.

Innym, stosowanym przez producentów montujących instalacje gazowe w fabryce, jest zmiana sposobu odczytywania ilości benzyny przez komputer. Wskazanie ilości pozostałego paliwa jest tam ustalane na podstawie czujnika poziomu benzyny.

Do opisanej sytuacji, czyli do tzw. pozornego zużycia benzyny dochodzi w przypadku niektórych modeli grupy PSA oraz marek Chevrolet, Honda, Mercedes i Renault.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Zaoszczędzisz na paliwie. Wystarczy wybrać dobry bieg
Zaoszczędzisz na paliwie. Wystarczy wybrać dobry bieg
"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km