Dlaczego polskie pobocza nie wyglądają jak Las Vegas? Polscy piesi chcą być jak ninja

Gdyby Polacy wkładali w zakładanie odblasków tyle energii, co w ozdabianie domów świątecznymi światełkami, pobocza świeciłyby się jak Las Vegas nocą. Ale niestety tak nie robią. Tragiczne wydarzenia na drogach dają do myślenia, ale nie przynoszą długotrwałego efektu, bo piesi nie zmieniają przyzwyczajeń.

Nawet mając pierwszeństwo pieszy musi być podwójnie uważny.
Nawet mając pierwszeństwo pieszy musi być podwójnie uważny.
Źródło zdjęć: © East News
Jakub Tujaka

Ostatnie doniesienia medialne o tragicznych wypadkach z udziałem pieszych sprawiły, że ludzie boją się chodzić wzdłuż drogi. To niepokojące, ale w wielu przypadkach sami są sobie winni. Oczywiście rozumiem, że mają swoje prawa, przywileje i przejścia dla pieszych, ale chodzenie nocą po nieoświetlonej drodze bez odblasków to działanie na swoją szkodę. Pół biedy jeśli pieszy jest trzeźwy i wpadnie na pomysł, że może świecić wyświetlaczem lub latarką telefonu. Trzymanie takiej latarki w prawej ręce (czyli tej bliżej jezdni) sprawi, że człowiek na poboczu będzie widoczny.

Rozumiem sytuację, kiedy kogoś zaskoczyła sytuacja i nagle okazało się, że musi przejść kawałek nieoświetloną drogą, ale wtedy można od kogoś pożyczyć kamizelkę odblaskową. Z tego, co widać w okolicach świąt, ludzie wkładają sporo wysiłku w dekorowanie i oświetlanie domów, balkonów, drzewek i innych elementów, które zalegają im na podwórku, ale nie mogą się nauczyć noszenia elementów odblaskowych w czasie chodzenia po poboczach, mimo że poza terenem zabudowanym przy braku oświetlenia i chodnika są wymagane prawem.

Zapewne większość pieszych uważa, że skoro w aucie są światła, to doskonale wszystko widać na kilkaset metrów przed samochodem. Otóż spieszę wyjaśnić, że często kierowcy zauważają pieszych na sekundę lub dwie przed tym, jak tamci znajdą się tuż przed maską. Wtedy dochodzi do niebezpiecznej sytuacji, bo szarpnięcie kierownicą często doprowadza do zjechania na przeciwległy pas ruchu, gdzie drugi kierowca może mieć dokładnie taką samą sytuację i nieszczęście gotowe.

Krok w tył z wózkiem

Nawet na przejściach dla pieszych, gdzie piesi mają pierwszeństwo, powinni się upewniać, że kierowcy ich widzą i zdążą zatrzymać się przed zebrą. Nie chcę stawać w obronie piratów drogowych, ale pieszy w starciu z samochodem niestety nie ma szans. I nie ma tu znaczenia, kto ma pierwszeństwo, bo chodzi o życie. Niestety nie do wszystkich to trafia, podobnie jak kwestia zbliżania się do przejścia. Jeśli ktoś jest pewny decyzji, że idzie na zebrę, to proszę bardzo. W mieście jeździmy 50 km/h i nie ma problemu, żeby wyhamować. Jeśli natomiast ktoś się czai i nie wie, czy zdąży, czy nie, to lepiej zrobić krok w tył na znak, że nie planuje przechodzić tuż przed maską.

Mamy z wózkami to temat na zupełnie inny wpis, ale warto podkreślić, że ustawianie wózka na krawędzi chodnika lub tuż przed zebrą to nie jest dobry pomysł. Nie trudno o błąd w ocenie odległości pomiędzy przodem wózka a krawędzią jezdni. Kolejny zarzut do rodziców polega na tym, że często skracają sobie drogę i nie przechodzą po przejściach. Utrwalanie takich wzorców zachowań u dzieci przekłada się na ich późniejsze podejście do różnych zasad.

Współczujemy wszystkim poszkodowanym pieszym i ich rodzinom, ale mamy nadzieję, że te sytuacje dadzą do myślenia każdemu, kto przemierza pobocza w stroju jak ninja.

W idealnym świecie wszystkie chodniki są oświetlone, piesi mają odblaski, a wszystkie przejścia są bezkolizyjne. Jednak idealny świat nie istnieje i wygodne rozwiązania musimy zastąpić sprawdzonym pomysłem. A może skoro akcje informacyjne i edukacyjne nie działają, to policja powinna częściej karać ludzi za brak odblasków, ale do każdego mandatu dorzucać kamizelkę odblaskową? Koszt niewielki, a poziom bezpieczeństwa na pewno by wzrósł.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (6)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.