Diesel z pomrukiem benzynowego V8? To możliwe!

W ciągu ostatnich 20-30 lat, technologia silników Diesla poczyniła gigantyczny postęp. Nowoczesne Diesle gwarantują świetne przyspieszenie dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu, ekonomiczność i większą kulturę pracy, dzięki takim systemom jak np. common rail. Jedynym problemem jest dźwięk, który nadal odstaje od jednostek benzynowych. Czy nie da się tego zmienić?

Obraz
Bartosz Pokrzywiński

W ciągu ostatnich 20-30 lat, technologia silników Diesla poczyniła gigantyczny postęp. Nowoczesne Diesle gwarantują świetne przyspieszenie dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu, ekonomiczność i większą kulturę pracy, dzięki takim systemom jak np. common rail. Jedynym problemem jest dźwięk, który nadal odstaje od jednostek benzynowych. Czy nie da się tego zmienić?

Obok aut grupy Volkswagena i Mercedesów, chyba najbardziej zaawansowane jednostki wysokoprężne buduje także BMW. To właśnie inżynierowie bawarskiej marki postanowili spróbować wyeliminować dyskretny klekot Diesla i w zamian wprowadzić przyjemny dźwięk jednostki benzynowej.

Właśnie tak powstał system ASD - Active Sound Design. Słyszałem już o systemie kontroli wydechu w Porsche, ale o czymś takim nigdy. ASD jest póki co testowany w Mini Clubmanie z silnikiem Diesla oraz w BMW 635d Coupe.

Obraz

Jest to elektro-akustyczny system, który bazuje na układzie mikrofonów i systemie audio, monitorując pracę jednostki napędowej. Komora silnika została specjalnie wygłuszona, aby dźwięk nie przedostawał się do wnętrza pojazdu, a zamiast niego (najprawdopodobniej z głośników) odtwarzana jest inna ścieżka dźwiękowa np. praca jednostki V8. Oczywiście wszystko jest dostosowane do obrotów.

Jak to działa w praktyce?

Mini's 'V8 muscle car' - autocar.co.uk

Po obejrzeniu tego filmu, nadal odczuwam niedosyt. Wcale nie jestem pod wrażeniem i nie wyobrażam sobie działania tego systemu w praktyce. Wszystko jest strasznie zaawansowane i tak naprawdę chyba strasznie kłopotliwe. Układ elektro-akustyczny nadal nie jest rozwiązaniem klekotu Diesla. Jeżeli ktoś decyduje się na taką jednostkę, to powinien się z tym liczyć. Sam jeżdżę VW z klasycznym Dieselkiem bez turbosprężarki i to dla mnie normalne, że taki silnik pracuje inaczej od jednostki benzynowej.

Czy jest sens zwalczać deklatne klekotanie dźwiękiem odtwarzanym z głośników?

Źródło: Carscoop

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł