Najbardziej awaryjne auta o przebiegu 100‑150 tys. km
Niemiecka DEKRA opublikowała dane o wykrytych podczas przeglądów usterkach samochodów. Jak można było się spodziewać, najlepsze okazały się modele marek naszego zachodniego sąsiada. A które znalazły się po drugiej stronie tabeli?
05.03.2018 | aktual.: 30.03.2023 11:08
Raporty dotyczące usterek w samochodach są ciekawą lekturą dla osób, które planują zakup używanego auta z drugiej ręki. Na rynku wtórnym gorącym towarem są samochody o przebiegu 100-150 tys. km. Zajmiemy się właśnie tym przedziałem, a z raportu wybierzemy te modele, które zostały sklasyfikowane najniżej.
Chevrolet Aveo
Bez istotnych usterek: 42,2 proc. (średnia dla klasy: 56,8 proc.)
Stwierdzone usterki według podzespołów:
- podwozie i układ kierowniczy: 29,1 proc.,
- silnik i ekologia: 31,4 proc.,
- karoseria, rama, wnętrze: 7,6 proc.,
- układ hamulcowy: 37,4 proc.,
- instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 54,5 proc.
Citroën C2
Bez istotnych usterek: 45,1 proc. (średnia dla klasy: 56,8 proc.)
Stwierdzone usterki według podzespołów:
- podwozie i układ kierowniczy: 14,2 proc.,
- silnik i ekologia: 39,1 proc.,
- karoseria, rama, wnętrze: 4,3 proc.,
- układ hamulcowy: 27,1 proc.,
- instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 51,9 proc.
Hyundai Getz
Bez istotnych usterek: 47,2 proc. (średnia dla klasy: 56,8 proc.)
Stwierdzone usterki według podzespołów:
- podwozie i układ kierowniczy: 11 proc.,
- silnik i ekologia: 33,4 proc.,
- karoseria, rama, wnętrze: 7,6 proc.,
- układ hamulcowy: 22,8 proc.,
- instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 53,5 proc.
Zwycięzca w klasie:
Audi A1
Bez istotnych usterek: 84,2 proc. (średnia dla klasy: 56,8 proc.)
Stwierdzone usterki według podzespołów:
- podwozie i układ kierowniczy: 0,7 proc.,
- silnik i ekologia: 4,9 proc.,
- karoseria, rama, wnętrze: 2,5 proc.,
- układ hamulcowy: 8 proc.,
- instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 8,7 proc.
Nissan Almera
Bez istotnych usterek: 48,1 proc. (średnia dla klasy: 65,7 proc.)
Stwierdzone usterki według podzespołów:
- podwozie i układ kierowniczy: 8,8 proc.,
- silnik i ekologia: 26,1 proc.,
- karoseria, rama, wnętrze: 9,2 proc.,
- układ hamulcowy: 43,3 proc.,
- instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 49,1 proc.
Typowe usterki: zużyte tarcze i okładziny hamulcowe, złe ustawienie i działanie instalacji oświetlenia, niewystarczająca skuteczność hamulca postojowego.
Dacia Logan I generacji
Bez istotnych usterek: 48,8 proc. (średnia dla klasy: 65,7 proc.)
Stwierdzone usterki według podzespołów:
- podwozie i układ kierowniczy: 20,8 proc.,
- silnik i ekologia: 27,3 proc.,
- karoseria, rama, wnętrze: 5,6 proc.,
- układ hamulcowy: 14,2 proc.,
- instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 48,4 proc.
Volkswagen New Beetle
Bez istotnych usterek: 49,2 proc. (średnia dla klasy: 65,7 proc.)
Stwierdzone usterki według podzespołów:
- podwozie i układ kierowniczy: 10,7 proc.,
- silnik i ekologia: 38,1 proc.,
- karoseria, rama, wnętrze: 4,8 proc.,
- układ hamulcowy: 21,8 proc.,
- instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 44,8 proc.
Zwycięzca w klasie:
Audi A3
Bez istotnych usterek: 92,5 proc. (średnia dla klasy: 65,7 proc.)
Stwierdzone usterki według podzespołów:
- podwozie i układ kierowniczy: 0,5 proc.,
- silnik i ekologia: 1,1 proc.,
- karoseria, rama, wnętrze: 2,3 proc.,
- układ hamulcowy: 2,2 proc.,
- instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 4,8 proc.
Volvo S60
Bez istotnych usterek: 58,2 proc. (średnia dla klasy: 71,6 proc.)
Stwierdzone usterki według podzespołów:
- podwozie i układ kierowniczy: 13,4 proc.,
- silnik i ekologia: 19,4 proc.,
- karoseria, rama, wnętrze: 1,1 proc.,
- układ hamulcowy: 22,3 proc.,
- instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 34,1 proc.
Alfa Romeo 159
Bez istotnych usterek: 61,1 proc. (średnia dla klasy: 71,6 proc.)
Stwierdzone usterki według podzespołów:
- podwozie i układ kierowniczy: 16,2 proc.,
- silnik i ekologia: 14,9 proc.,
- karoseria, rama, wnętrze: 3,2 proc.,
- układ hamulcowy: 19,8 proc.,
- instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 28,7 proc.
Citroën C5
Bez istotnych usterek: 69,5 proc. (średnia dla klasy: 71,6 proc.)
Stwierdzone usterki według podzespołów:
- podwozie i układ kierowniczy: 7,8 proc.,
- silnik i ekologia: 18,7 proc.,
- karoseria, rama, wnętrze: 1,2 proc.,
- układ hamulcowy: 9,8 proc.,
- instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 18,7 proc.
Zwycięzca w klasie:
Audi A4
Bez istotnych usterek: 87,8 proc. (średnia dla klasy: 71,6 proc.)
Stwierdzone usterki według podzespołów:
- podwozie i układ kierowniczy: 1,5 proc.,
- silnik i ekologia: 2,2 proc.,
- karoseria, rama, wnętrze: 1,8 proc.,
- układ hamulcowy: 3,5 proc.,
- instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 9,6 proc.
Chevrolet Captiva
Bez istotnych usterek: 49,6 proc. (średnia dla klasy: 71,1 proc.)
Stwierdzone usterki według podzespołów:
- podwozie i układ kierowniczy: 18 proc.,
- silnik i ekologia: 39,9 proc.,
- karoseria, rama, wnętrze: 2,7 proc.,
- układ hamulcowy: 25 proc.,
- instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 36,9 proc.
Typowe problemy w Captivie to nieszczelne amortyzatory drgań, zużyte okładziny i tarcze hamulcowe oraz nierównomierne działanie hamulców, wycieki oleju z silnika i przekładni biegów
Suzuki Ignis
Bez istotnych usterek: 56,1 proc. (średnia dla klasy: 71,1 proc.)
Stwierdzone usterki według podzespołów:
- podwozie i układ kierowniczy: 16,5 proc.,
- silnik i ekologia: 21,5 proc.,
- karoseria, rama, wnętrze: 3,1 proc.,
- układ hamulcowy: 20,9 proc.,
- instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 31,7 proc.
Opel Antara
Bez istotnych usterek: 56,9 proc. (średnia dla klasy: 71,1 proc.)
Stwierdzone usterki według podzespołów:
- podwozie i układ kierowniczy: 16,3 proc.,
- silnik i ekologia: 28,7 proc.,
- karoseria, rama, wnętrze: 1,6 proc.,
- układ hamulcowy: 16,4 proc.,
- instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 30,7 proc.
Zwycięzca w klasie:
Mercedes-Benz GLE/Klasy M
Bez istotnych usterek: 90,3 proc. (średnia dla klasy: 71,1 proc.)
Stwierdzone usterki według podzespołów:
- podwozie i układ kierowniczy: 1,3 proc.,
- silnik i ekologia: 6,4 proc.,
- karoseria, rama, wnętrze: 1,4 proc.,
- układ hamulcowy: 1,3 proc.,
- instalacja elektryczna, elektronika, oświetlenie: 2,2 proc.
Co mówi nam ranking DEKRA?
Niemiecki raport powstaje na podstawie wyników obowiązkowych badań technicznych przeprowadzanych u naszych zachodnich sąsiadów. Oznacza to, że na ocenę aut nie miały wpływu usterki, które właściciele aut usunęli przed wizytą na stacji kontroli pojazdów.
Nie ma tam również śladu po awariach, które unieruchomiły samochody. Czy warto więc zapoznawać się z wynikami tego rankingu? Jak najbardziej.
Zestawienie to ciekawe źródło wiedzy dla tych, którzy myślą o sprowadzeniu samochodu z Niemiec lub kupnie auta z tego rynku. Wertując raport możemy sprawdzić, które modele o określonym przebiegu są najlepiej utrzymane.
Pośrednio dowiemy się również, które auta najlepiej znoszą trudy dłuższej eksploatacji. Wiedzę warto jednak uzupełnić o inne zestawienia - na przykład brytyjskiego Warranty Direct, w którym pod uwagę bierze się usterki i koszty ich usunięcia.