Czy można w terenie jeździć bez pasów? Jest jeden warunek

Przepisy ruchu drogowego mówią jasno, że kierujący i pasażerowie pojazdu są obowiązani korzystać z pasów bezpieczeństwa, jeśli pojazd ten jest w nie wyposażony. Czy jednak jeżdżąc po bezdrożach, z dala od dróg utwardzonych, ta zasada obowiązuje? Nie wszędzie.

OffroadOffroad
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Suzuki
Marcin Łobodziński

Co do zasady każdy kierujący i pasażerowie pojazdu samochodowego mają obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa. Ustawa Prawo o ruchu drogowym nie wymienia miejsc, w którym dopuszczalna byłaby jazda bez pasów. Wyłącza jedynie osoby, które mogą z pasów nie korzystać.

Jednak z punktu widzenia offroadu (jazdy terenowej) należy pamiętać o zakresie działania ustawy. W pierwszym artykule "kodeksu drogowego" czytamy bowiem: Ustawa określa zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu.

Aby więc odpowiedzieć na pytanie, czy w terenie musimy korzystać z pasów, trzeba wiedzieć, czy miejsce, w którym się poruszamy, jest miejscem, gdzie obowiązują przepisy ruchu drogowego?

Jazda offroad to jazda po drogach publicznych czy nie?

To zależy od lokalizacji, w których jeździmy. Istotne jest nie tylko to, jaki znak stoi przed wjazdem w miejsce, które potocznie nazywamy terenem. Ważna jest też klasyfikacja danej drogi. Droga leśna czy przez pola może być drogą publiczną, ale nie musi. Jak czytamy w komentarzu do Prawa o ruchu drogowym wydawnictwa C.H. Beck: "elementem konstytutywnym drogi publicznej jest zaliczenie jej do kategorii".

Jeśli więc droga leśna lub polna nie jest chociaż drogą gminną (często bywa, że tak jest), to nie jest drogą publiczną, a z punktu widzenia prawa nie mamy obowiązku korzystania z pasów. Ale też należy pamiętać, że jest wtedy drogą prywatną lub leśną, albo strefą ruchu.

Droga leśna
Droga leśna oznaczona w ten sposób staje się drogą, na której zachodzi obowiązek korzystania z pasów © Autokult | Marcin Łobodziński

Jeśli jest drogą leśną, to może być drogą zamkniętą dla ruchu ogólnego, co oznacza, że w ogóle nie mamy prawa tam jeździć. Wtedy najmniejszym zmartwieniem jest brak pasów. Po drodze prywatnej możemy jeździć za zgodą jej właściciela i nie ma na niej obowiązku korzystania z pasów. Jeśli jednak jest strefą ruchu, wtedy taka droga musi być oznaczona odpowiednimi znakami i tablicami, a tu już jest obowiązek korzystania z pasów.

Podsumowując, jeśli znajdujemy się w jednym z miejsc, gdzie obowiązują przepisy ruchu drogowego, mamy obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa. Warto jeszcze zaznaczyć, że w przeciwieństwie do jazdy po alkoholu, obowiązek ten nie dotyczy miejsc ogólnodostępnych, czyli ruchu lądowego.

Dlaczego nie warto jeździć w terenie bez pasów?

Pomijając kwestie prawne i klasyfikacji dróg, w terenie zawsze warto mieć zapięte pasy bezpieczeństwa i to dość ciasno. Z praktyki wiem, że zdarzają się nawet na zwykłych drogach polnych odcinki, na których można się rozpędzić, ale i napotkać dół, który spowoduje mocne wybicie pojazdu, co może doprowadzić do uderzenia głową w dach, a nawet skończyć się wypadkiem.

Szczególnie niebezpieczna jest jazda offroad bez pasów z dużą prędkością. Przypadkowy wybój czy dół mogą spowodować dobicie zawieszenia i uderzenie głową w dach.
Szczególnie niebezpieczna jest jazda offroad bez pasów z dużą prędkością. Przypadkowy wybój czy dół mogą spowodować dobicie zawieszenia i uderzenie głową w dach © Materiały prasowe | Mercedes, Michał Pawłowski

W miejscach bliżej nieokreślonych, typu żwirownie, może dojść do zderzenia z innym pojazdem lub przewrócenia naszego. Tzw. rolka autem bez pasów nierzadko skutkuje nie tylko uszkodzeniem głowy, ale nawet kręgosłupa. W terenie łatwo o takie zdarzenie nawet przy niedużej prędkości.

Jeśli będziemy jeździć bez pasów, ale zdarzy się coś nieprzyjemnego i doznamy uszczerbku na zdrowiu, może się okazać, że otrzymamy niższe niż normalnie odszkodowanie. Ubezpieczyciel może wziąć pod uwagę brak zapiętych pasów bezpieczeństwa jako czynnik przyczyniający się do zwiększenia szkody i uznać nam tylko niewielki jej procent, co ma bezpośredni wpływ na kwotę odszkodowania.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów