TestySsangYongCzy LPG w Ssangyongu się opłaca? Sprawdzamy na przykładzie Torresa

Czy LPG w Ssangyongu się opłaca? Sprawdzamy na przykładzie Torresa

Polski importer Ssangyonga ma w ofercie instalację gazową za 6500 zł. Jest to niemała kwota, ale dla osób jeżdżących w długie trasy może mieć sens. Oto, kiedy inwestycja się zwróci.

SsangYong Torres z instalacją LPG
SsangYong Torres z instalacją LPG
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański

Jeśli mieliście kontakt z jakimkolwiek modelem Ssangyonga – lub jeśli czytacie nasze teksty – to wiecie, że są to auta z wybitnie dużym zapotrzebowaniem na paliwo. Jednostka 1,5 l bardzo dobrze "jedzie z dołu", głównie dzięki wspomaganiu turbosprężarki, ale wiąże się to z dużym spalaniem, niezależnie czy mówimy o Torresie czy Korrando. No bo bądźmy szczerzy, ponad 10 l/100 km w mieście i 11 l/100 km na autostradzie? Przesada.

Importer zdaje sobie z tego sprawę i oferuje instalację gazową ze zbiornikiem o pojemności 50 l umieszczonym "w kole". Kosztuje ona 6500 zł brutto i jest zakładana przez dealera, a nie jak np. w Daciach, już w fabryce. Nie zmienia to faktu, że otrzymujemy 5 lat gwarancji (lub 100 tys. km), instalację można też założyć do starszych egzemplarzy, które wyjechały z salonu bez niej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Minusy? Oczywiście – tracimy miejsce na koło zapasowe, a samochód uruchamia się zawsze na benzynie. To oznacza, że stojąc w korku (z włączonym systemem start/stop) co chwilę będziemy słyszeć cykanie z bagażnika (co oznacza przejście na gaz).

Polski importer ma jeszcze masę innych akcesoriów (widocznych na testowanym aucie), ale to LPG ma najwięcej sensu z nich wszystkich. "Skrzynka narzędziowa" z prawej strony, na słupku C jest inspirowana nowym Defenderem, ale wejdzie tam co najwyżej telefon. Drabinka boczna (z drugiej strony) jest plastikowa, więc złamie się przy pierwszej próbie użycia. Stopnie boczne są bez sensu, bo nie dość, że zmniejszają prześwit, to utrudniają wsiadanie, a bagażnik dachowy... no cóż, jak każdy bagażnik szumi niemiłosiernie w trasie.

SsangYong Torres z instalacją LPG
SsangYong Torres z instalacją LPG© WP Autokult | Mateusz Lubczański

Zazwyczaj auta spalają 1-1,5 l/100 km więcej LPG niż benzyny i tak jest w tym przypadku. Jeśli przełożymy to na wynik "normalnego" egzemplarza (auto ze zdjęć miało opony AT, a i dodatki stawiały większy opór aerodynamiczny), dojdziemy do wniosku, że cena przejechania 100 kilometrów poza miastem to 41,4 zł, a na gazie to 26,6 zł (na podstawie cen z portalu Autocentrum.pl z dnia 23 grudnia 2024 roku).

Ssangyong Torres 1.5 2WD AT - wyniki spalania benzyny

Spalanie na autostradzie (140 km/h)11,4 l/100 km
Spalanie na drodze ekspresowej (120 km/h)9,4 l/100 km
Spalanie na drodze krajowej (90 km/h)

6,9 l/100 km

Spalanie w mieście10,8 l/100 km

Biorąc pod uwagę te ceny instalacja zwróci się po około 43 tys. km. Oczywiście, w 2025 roku przewidywane są podwyżki cen LPG (z racji zrezygnowania z rosyjskiego surowca). Według analiz przeprowadzonych przez Information Market gaz ma kosztować od 3,28 zł/l w pierwszym kwartale 2025 roku do 3,30 w czwartym kwartale. Tyle tylko, że liczy się nie cena gazu, a proporcje pomiędzy ceną LPG a bezołowiowej - bo i tak na czymś trzeba jeździć.

  • SsangYong Torres z instalacją LPG
  • SsangYong Torres z instalacją LPG
  • SsangYong Torres z instalacją LPG
  • SsangYong Torres z instalacją LPG
  • SsangYong Torres z instalacją LPG
  • SsangYong Torres z instalacją LPG
  • SsangYong Torres z instalacją LPG
  • SsangYong Torres z instalacją LPG
  • SsangYong Torres z instalacją LPG
  • SsangYong Torres z instalacją LPG
  • SsangYong Torres z instalacją LPG
  • SsangYong Torres z instalacją LPG
  • SsangYong Torres z instalacją LPG
  • SsangYong Torres z instalacją LPG
  • SsangYong Torres z instalacją LPG
  • SsangYong Torres z instalacją LPG
  • SsangYong Torres z instalacją LPG
  • SsangYong Torres z instalacją LPG
[1/18] SsangYong Torres z instalacją LPGŹródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)