Cupra zabiera nas za kulisy. Jak powstaje silnik w Formentorze VZ5?

Cupra zabiera nas za kulisy. Jak powstaje silnik w Formentorze VZ5?

Produkcja silnika Cupry Formentor VZ5
Produkcja silnika Cupry Formentor VZ5
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Cupra
Kamil Niewiński
29.08.2023 11:56, aktualizacja: 29.08.2023 16:10

Cupra postanowiła uchylić rąbka tajemnicy i przedstawić, jak tworzony jest 5-cylindrowy silnik wykorzystywany w usportowionym modelu Formentor VZ5. Poziom jego skomplikowania może zadziwiać.

Cupra Formentor VZ5 jest samochodem naprawdę interesującym. Nazwa auta pochodzi od hiszpańskiego słowa veloz, czyli szybki, a 5 to oczywiście odniesienie do liczby cylindrów w stosowanym tutaj silniku benzynowym 2.5 TSI. Co może robić wrażenie, to jego osiągi - aż 390 KM mocy oraz 480 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pozwala rozpędzić SUV-a od zera do 100 km/h w czasie zaledwie 4,2 sekundy.

Edycja VZ5 jest limitowana do 7000 egzemplarzy, a Cupra ogromną uwagę zwraca właśnie na wykonywaną ręcznie wspomnianą jednostkę napędową. O ile sportowy Formentor zaprojektowany został i jest produkowany w fabryce w Martorell pod Barceloną, tak za wytwarzanie silnika wersji VZ5 odpowiedzialna jest fabryka Audi Hungaria, mieszcząca się w węgierskim mieście Győr. 

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Każda jednostka VZ5 składa się z aż 500 części, a do jej złożenia potrzebna jest bardzo drobiazgowa praca ok. 40 osób. Precyzyjny, ręczny montaż sprawia, że dziennie tworzonych jest 77 silników. By mieć pewność, że wszystko znalazło się na swoim miejscu, każdy silnik uruchamia się jeszcze zanim trafi do docelowego egzemplarza. Pozwala to na szybkie zauważenie ewentualnych nieprawidłowości.

Produkcja silnika Cupry Formentor VZ5
Produkcja silnika Cupry Formentor VZ5© Materiały prasowe | Cupra

Rzemiosło jest niezbędne w produkcji tak ekskluzywnego, wysokowydajnego silnika, jak tego znajdującego się w modelu Cupra Formentor VZ5. Biorąc pod uwagę wyjątkowość i złożoność tej jednostki napędowej, dbałość o szczegóły jest szczególnie ważna.

Robert Buttenhauserczłonek zarządu ds. produkcji układów napędowych Audi Hungaria
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)