Cupra zabiera nas za kulisy. Jak powstaje silnik w Formentorze VZ5?

Cupra postanowiła uchylić rąbka tajemnicy i przedstawić, jak tworzony jest 5-cylindrowy silnik wykorzystywany w usportowionym modelu Formentor VZ5. Poziom jego skomplikowania może zadziwiać.

Produkcja silnika Cupry Formentor VZ5Produkcja silnika Cupry Formentor VZ5
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Cupra
Kamil Niewiński

Cupra Formentor VZ5 jest samochodem naprawdę interesującym. Nazwa auta pochodzi od hiszpańskiego słowa veloz, czyli szybki, a 5 to oczywiście odniesienie do liczby cylindrów w stosowanym tutaj silniku benzynowym 2.5 TSI. Co może robić wrażenie, to jego osiągi - aż 390 KM mocy oraz 480 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pozwala rozpędzić SUV-a od zera do 100 km/h w czasie zaledwie 4,2 sekundy.

Edycja VZ5 jest limitowana do 7000 egzemplarzy, a Cupra ogromną uwagę zwraca właśnie na wykonywaną ręcznie wspomnianą jednostkę napędową. O ile sportowy Formentor zaprojektowany został i jest produkowany w fabryce w Martorell pod Barceloną, tak za wytwarzanie silnika wersji VZ5 odpowiedzialna jest fabryka Audi Hungaria, mieszcząca się w węgierskim mieście Győr. 

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Cupra Formentor - nie oszczędzi nikogo, nawet najbliższych

Każda jednostka VZ5 składa się z aż 500 części, a do jej złożenia potrzebna jest bardzo drobiazgowa praca ok. 40 osób. Precyzyjny, ręczny montaż sprawia, że dziennie tworzonych jest 77 silników. By mieć pewność, że wszystko znalazło się na swoim miejscu, każdy silnik uruchamia się jeszcze zanim trafi do docelowego egzemplarza. Pozwala to na szybkie zauważenie ewentualnych nieprawidłowości.

Produkcja silnika Cupry Formentor VZ5
Produkcja silnika Cupry Formentor VZ5 © Materiały prasowe | Cupra

Rzemiosło jest niezbędne w produkcji tak ekskluzywnego, wysokowydajnego silnika, jak tego znajdującego się w modelu Cupra Formentor VZ5. Biorąc pod uwagę wyjątkowość i złożoność tej jednostki napędowej, dbałość o szczegóły jest szczególnie ważna.

Robert Buttenhauser
członek zarządu ds. produkcji układów napędowych Audi Hungaria
Wybrane dla Ciebie
Czyli jednak się da. Obniżyli cenę SUV-a o prawie 25 tys. zł
Czyli jednak się da. Obniżyli cenę SUV-a o prawie 25 tys. zł
Sejm zdecydował - odebranie prawa jazdy również za szaleństwa poza terenem zabudowanym
Sejm zdecydował - odebranie prawa jazdy również za szaleństwa poza terenem zabudowanym
Załadował kontener na Ducato i ruszył w trasę. Daleko nie zajechał
Załadował kontener na Ducato i ruszył w trasę. Daleko nie zajechał
Rimac chce całkowicie przejąć Bugatti. Negocjuje z Porsche
Rimac chce całkowicie przejąć Bugatti. Negocjuje z Porsche
Zmiany cen na stacjach. Są najnowsze prognozy
Zmiany cen na stacjach. Są najnowsze prognozy
Giulia i Stelvio zostaną z nami dłużej. Alfa stawia nie tylko na elektryki
Giulia i Stelvio zostaną z nami dłużej. Alfa stawia nie tylko na elektryki
Pierwsza jazda: Nissan Leaf trzeciej generacji – mała Ariya
Pierwsza jazda: Nissan Leaf trzeciej generacji – mała Ariya
Chiński elektryk zadebiutował przed czasem. Wszystko przez testy zderzeniowe
Chiński elektryk zadebiutował przed czasem. Wszystko przez testy zderzeniowe
Paliwo po 4,99 zł za litr. Wyjątkowa promocja na nowej stacji
Paliwo po 4,99 zł za litr. Wyjątkowa promocja na nowej stacji
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje