Coraz mniej aut importowanych do kraju. Czy to przez zablokowanie nowej akcyzy?

Do kraju przyjeżdża o prawie 6 proc. mniej używanych samochodów osobowych z zagranicy niż rok temu. Prawdopodobnie dlatego, że zatrzymano zmiany w podatku akcyzowym, mającym obciążyć rejestrowane po raz pierwszy auta kilkuletnie.

Coraz mniej aut importowanych do kraju. Czy to przez zablokowanie nowej akcyzy?
Źródło zdjęć: © fot. PAP / Jerzy Undro

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, od początku roku do końca lipca w kraju zarejestrowano 543 910 aut używanych, importowanych z zagranicy. Oznacza to spadek o 5,7 proc. w stosunku do analogicznego kresu roku ubiegłego. Ze wszystkich minionych miesięcy tylko w marcu odnotowano nieznaczny wzrost o 0,36 proc. Biorąc pod uwagę dane z poprzednich okresów, prognozowana liczba importowanych samochodów używanych na koniec roku to około 950 000, co stanowiłoby spadek o 8 proc. Czym jest to spowodowane?

Z całą pewnością zablokowaniem zmian w podatku akcyzowym, który w drugiej połowie minionego roku zaniepokoił nie tylko potencjalnych kupujących, ale także firmy zajmujące się sprowadzaniem aut. W samym tylko grudniu zarejestrowano w kraju ponad 100 tys. używanych samochodów w obawie przed wzrostem podatku. Dla porównania, w grudniu 2015 roku była to liczba 59 tys.

Trzeba jednak zwrócić uwagę na fakt, że prognoza na ten rok może się jeszcze zmienić, bo choć temat akcyzy się uspokoił, rząd wciąż pracuje nad nowym rozwiązaniem. Już pojawił się projekt rozporządzenia ministra rozwoju i finansów "w sprawie wzorów deklaracji uproszczonej dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego". Dotyczy on m.in. nowego sposobu rozliczania akcyzy od zakupionych w UE samochodów. Niewiele wiadomo na temat tego, co naprawdę szykuje dla nas ministerstwo.

Wiemy natomiast, jakie auta są najczęściej importowane do kraju. Najwięcej jest oczywiście marek niemieckich, dalej francuskich i japońskich. Najpopularniejsze to Volkswagen, Opel, Audi i Ford, natomiast modele to Audi A4, Volkswagen Golf, Opel Astra i Volkswagen Passat. Najliczniejsze grono stanowią te wyposażone w silniki o pojemności od 1600 do 2000 cm3. To aż 43,1 proc. Powyżej dwóch litrów pojemności odsetek jest nieduży – tylko 11,6 proc. Diesle stanowią 41 proc., co jest rekordem historycznym odkąd prowadzi się takie dane. Wiek samochodów importowanych do kraju utrzymuje się na stabilnym poziomie 11,5 roku. Najczęściej są to roczniki 2005-2007.

Prawdziwym zagłębiem polskiego importu samochodów używanych jest województwo wielkopolskie z udziałem na poziomie 12,7 proc., ale niewiele gorzej wygląda mazowieckie – 12,5 proc. Dalsze pozycje w tym rankingu zajmują województwa śląskie, małopolskie i dolnośląskie. Najmniej rejestracji samochodów używanych odnotowuje się w województwach opolskim, podlaskim i warmińsko-mazurskim.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (1)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.