Kolejna propozycja rządu w sprawie akcyzy na samochody

Zaproponowane przez Ministerstwo Finansów stawki podatku akcyzowego na nowe oraz używane samochody rejestrowane po raz pierwszy w kraju spotkały się z wieloma nieprzychylnymi opiniami i oburzeniem uboższej części społeczeństwa. W związku z tym zaproponowano inny sposób obliczania i projekt ten już został zatwierdzony przez Komisję Budżetu i Finansów Publicznych.

Obraz
Marcin Łobodziński

W projekcie przedstawionym miesiąc temu stawki podatku akcyzowego podzielono według dwóch kryteriów: wieku samochodu i pojemności silnika. Najniższa stawka to 424 zł, a najwyższa 18 644 zł. Ta górna granica miała dotyczyć samochodów z rocznika do 2004 i z silnikiem o pojemności od 4000 cm³ w górę. W związku z dość licznymi, nieprzychylnymi opiniami uboższej części społeczeństwa Ministerstwo... podniosło proponowane stawki o 100 do ponad 400 proc.!

Stawki podatku akcyzowego od samochodów rejestrowanych po raz pierwszy w kraju

Pojemność 

silnika [cm3]

Rok produkcji i stawki w zł
od 20162015-20102009-2005do 2004
poniżej 11991000200023003500
1200-14991500240025508000
1500-199919503120332010 000
2000-2499900018 00020 70029 000
2500-299914 00025 00032 00040 000
3000-349920 00036 00046 00057 000
3500-399927 00042 00062 00076 000
4000 i więcej35 00055 00080 00098 000
Opracowano na podstawie danych z SAMAR

Dodano jednak współczynnik deprecjacji. Współczynnik ten ma za zadanie obniżyć stawkę akcyzy odpowiednio do czasu jaki upłynął od pierwszej rejestracji samochodu i tu pojawia się kolejna tabela.

Współczynniki deprecjacji do podatku akcyzowego

Czas od pierwszej rejestracji w miesiącach

Współczynnik deprecjacjii
poniżej 10
2 i poniżej0,03
od 3 do 40,08
od 5 do 60,12
od 7 do 120,18
od 13 do 240,25
od 25 do 360,35
od 37 do 480,45
od 49 do 600,55
od 61 do 720,60
od 73 do 840,65
od 85 do 960,70
od 97 do 1080,75
od 109 do 1200,78
od 121 do 1320,82
od 133 do 1440,84
od 145 do 1560,86
od 157 do 1680,88
169 i powyżej0,90
Opracowano na podstawie danych z SAMAR

Nowa akcyza ma być obliczana według następującego wzoru:

A = B x (1 – D), gdzie:

A – akcyza

B - kwota bazowa

D – deprecjacja

Rzeczywiście, w przypadku aut starszych, czyli takich jakie kupujemy - przypominam, że średnia wieku importowanych samochodów zbliża się do 12 lat! - podatek akcyzowy spadnie. Jednak mówimy tu w odniesieniu do wcześniejszych propozycji, a nie stanu obecnego. Dotyczy to zarówno aut z małymi jak i z dużymi silnikami.

Jest jeszcze jedna rzecz, której wcześniej nie było. Mowa o dodatkowym współczynniku rzutującym na końcową wartość akcyzy, który będzie zależny od stopnia zużycia samochodu. Stopień ten ma określać powołany z urzędu biegły rzeczoznawca. Zależnie od jego opinii, akcyza może się jeszcze zmniejszyć nawet o połowę, jeżeli samochód jest znacząco zużyty. Niestety nie wiemy co ustawodawca ma na myśli mówiąc o zużyciu.

Współczynniki deprecjacji zależne od zużycia samochodu

Stopień ponadnormatywnej wartości samochodu w stosunku do współczynnika deprecjacji

Dodatkowy współczynnik deprecjacji
do 10%0
11% - 20%0,05
21% - 30%0,07
31% - 40%0,09
41% - 50%0,11
powyżej 50%0,13
Opracowano na podstawie danych z SAMAR

Po zbadaniu auta przez rzeczoznawcę akcyza będzie obliczana w następujący sposób:

A = S x [1-(D+DD)], gdzie:

DD - dodatkowy współczynnik deprecjacji zależny od zużycia

Problem w tym, że nowa akcyza i tak uderzy w osoby, których nie stać na nowe auto za kilkadziesiąt tysięcy złotych, a jedynie na stare, kilkunastoletnie samochody. Ministerstwo przekonuje, że w ten sposób Polacy przesiądą się na samochody nowsze, z mniejszymi silnikami i tym samym poprawi się stan techniczny pojazdów. W praktyce może to wyglądać tak, że Polacy zostaną przy swoich starych samochodach, import młodszych zostanie zablokowany i ogólny stan techniczny pojazdów się pogorszy.

Jest jednak nadzieja. Nie ma w Polsce takich przepisów, które byłyby napisane dokładnie i nie znalazła by się dziura, przez którą można przejść. Po drugie, nie ma takich przepisów, na które Polak nie znajdzie "rozwiązania". Od lat wiadomo, że nie da się prowadzić firmy w Polsce bez oszukiwania i w tym przypadku nie będzie inaczej.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów